wahaj Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Vi flyttet i august i fjor og siden det ikke er plass til oppvaskmaskin i denne leiligheten så har vi lånt bort vår. Det ble jo litt uvant å skulle vaske opp alt for hånd, men det har gått bra, dog venter vi litt lenge og det blir mye, så vi har tenkt litt på en benkoppvaskmaskin. Er det vits i å kjøpe dette? Om man kan spare på det, da tenker jeg på i forhold til strøm/varmt vann osv. For det er jo ikke akkurat så god plass (vi er to voksne og et barn). Går ganske mye varmt vann når vi vasker opp for hånd og, men er litt kjedelig å skal ut med 3000kr hvis vi likevel ikke hadde spart annet enn tid på å vaske opp for hånd. (har sjekket finn ofte for brukte, men ingen i nærheten).
Kamikatze Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Vanskelig å si. Jatakk begge deler, sier jeg. Håndvask er greit til småting der og da, men maskinvask er greit når en har vanskelige ting som stålgryter. Og så synes jeg maskinvask gir bestikket glansen tilbake, noe som er vanskelig å oppnå etter noen vanlige vasker. Fordelen med benkoppvaskmaskin er at en kan nyttiggjøre seg oppvaskmaskinens positive egenskaper. Den bruker mindre vann enn om du vasker opp for hånd, men dette er marginalt, for det er ikke vannmangel i norge. Det koster mindre å varme en liter vann enn en full vask, men pumpa trekker litt også, så det er ikke allverdens å spare, men litt. Synes også benkoppvaskmaskin støyer mer enn en "ordentlig" maskin, og kommer nok til å velge en voksen neste gang jeg kjøper. Særlig med tanke på at det er mye av kokeredskapen som rett og slett ikke går inn i benkemaskinen, og nesten ikke under kjøkkenkrana heller, sånn som pinnekjøtt- og fårikålpannene. Men jeg vet også at hvis jeg hadde plassmangel, skulle jeg skrudd en benkemaskin fast i veggen. For det er luksus å sette oppvasken inn, og vri på knappen når jeg løper på jobb, og slippe å sitte å kvimeg til oppvasken. Jeg tror jeg har en allergi mot støvsuging og oppvask. Og jeg er ikke glad i å vaske opp etter en bedre middag. Da er det sofatid. Benkemaskinen gjør at det ikke hoper seg opp. Selv om jeg skyller av matrester før jeg setter kjørlene inn, er det uøkonomisk å vaske for ofte. Dette blir nok mindre merkbart for en familie enn for meg som singel. Det fylles nok raskere opp hos dere. Samtidig ser jeg at kapasiteten til familiebruk nok kan bli i minste laget med en benkemodell. Og må du kjøre maskina etter hvert måltid, blir det liksom mye støy og lite å hente. Jeg tror ikke du vil ha noe særlig å vinne på en benkmaskin. Ikke hvis du har gode skylle- og oppvaskrutiner.
Schadenfreude Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 For det er luksus å sette oppvasken inn, og vri på knappen når jeg løper på jobb, og slippe å sitte å kvimeg til oppvasken. Oppvaskmaskiner, vaskemaskiner og lignende bør ikke stå på når du ikke er hjemme, eller mens du sover. DSB-notis. Selv har jeg relativt ny oppvask- og vaskemaskin, men de brukes kun når jeg er hjemme og er våken. Etter at foreldrene til en kompis kom hjem fra en kort handletur til en vaskemaskin i full fyr i kjelleren, holder jeg meg heller godt over på den sikre siden... (Det gikk heldigvis bra med huset, men jeg tør ikke tenke på hvordan det hadde gått om det var helgehandelen som skulle gjøres og ikke bare brød og melk i butikken på hjørnet.) Forøvrig syns jeg oppvaskmaskinen er verdt de ekstra kronene det koster i strøm... for en fantastisk oppfinnelse!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 21. april 2011 #4 Skrevet 21. april 2011 Jeg er alene og har en benkoppvaskmaskin på mitt lille kjøkken. Og jeg elsker den. Men den går kanskje en gang i uka maks, så jeg bruker ikke mye strøm på denne. Lar krana stå på varmt vann, når den skal vaske opp, så den bruker ikke strøm for å varme opp vannet. (har felles varmtvann i blokka og det koster meg mindre enn om jeg skulle hatt egen varmtvannstank)
Gjest Blondie65 Skrevet 23. april 2011 #5 Skrevet 23. april 2011 En benkeoppvaskmaskin vil nok gå hele tiden hos en familie og som Kamikatze sier bråker den. MEN: for meg er det ikke noe alternativ å ikke ha noen oppvaskmaskin så hvis dette er det eneste dere har plass til så hadde jeg ikke stusset. Men ta en god titt rundt på forskjellige maskiner og velg med omhu. Min maskin forteller foreksempel ingenting om hvor langt den er kommet eller hvor lang tid det er igjen. Skulle jeg kjøpt ny i dag ville jeg gått for en med slik indikator.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå