Gå til innhold

Får voksen katt i huset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får en voksen pus på 5 år i huset. Denne skal være utekatt da det er det den er vandt med.

Hvordan gjør jeg pusen kjent ute? Hvor fort kan jeg slippe den ut?

Hva annet trenger en pus og hva bør jeg tenke på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, og gratulerer med pusekatt!

Først lurer jeg på: Hvordan bor du? Hvordan er uteområdet (trafikk, bebyggelse etc)? Og har du hatt katt før/har du katt nå? Kommer pus rett fra en god familie, eller er det omplasseringskatt med en del bagasje?

Dyrebeskyttelsen har ofte som regel at nyadoptert katt (som er gammel nok til å gå ut) må være inne i minst seks uker. Det er en stor omveltning for pus å flytte, og det tar tid å venne seg til et nytt hjem og nye mennesker.

Hvis du bor i enebolig/første etasje, ville jeg hatt ytterdøren åpen de første gangene pus er ute og snuser. Da kan pus pile inn i trygghet om det skulle skje noe skummelt (skarpe lyder, andre katter, etc). Vær også litt ute sammen med pus i starten. Kjempefint å for eksempel sitte på platten med en bok og døra åpen, mens pus snuser i hagen.

Noen lure tips kan være å slippe pus ut like før fôring, slik at katten er litt sulten og lettere lar seg lokke inn når det er på tide. Det går også an å være litt slem og "skremme" ( forsiktig! skrape i grusen eller lignende) pus inn igjen mens ytterdøra står åpen, for igjen å venne pus til at ytterdøra er bra og det er trygt inne i huset.

Dersom du bor slik at du ikke bare kan åpne en dør, og vips så er pus ute i hagen - så bør du bruke tid på å trene pus til å bli vant til oppganger og trapper før du slipper ut katta alene. Dersom uteområdet har en del trafikk eller andre spesielle hensyn ville jeg vurdert å ha katten ute i sele de første gangene. Da må pus selvfølgelig seletrenes inne først.

Jaaa... ellers da? Kommer litt an på katten. Er det en trygg og god katt som glir lett inn i sitt nye hjem, går det meste av seg selv. Dersom pus er engstelig er det ikke uvanlig at du må bruke dager og kanskje også uker på å pludre, prate til og mate pus under sofaen. Innkjøp av Feliway kan hjelpe på å gjøre overgangen til nytt hjem mer behagelig:

http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=4&prodid=44031

Generelle tips: Kastrer, chip/tatover og forsikre katten :jepp: Gi et godt kvalitetsfôr, ha en kattedo tilgjengelig selv om pus etterhvert går mye ute, anskaff et godt klatre-/klorestativ og lokk pus opp i dette, så sparer du sofaen, bruk halsbånd med break-away så setter ikke pus seg fast ute, kjøp en god kam om pus er langhåret så får du bukt med floker, ha et par leker og godsaker på lur :pasha:

Skrevet

Æsj, jeg haket visst av for AB over her :sjenert:

Skrevet

Hei TS og gratulerer med pus! :)

Det du må være bevisst på er at en katt på 5 år som har vært mye ute har rukket å bli veldig knyttet til uteområdet sitt. Den har hatt sitt eget territorie hvor den kjenner hver tue og stein, vet om alle musehull og har brukt tid på å avklare forholdet til nabokattene, venner som fiender. Er det veier i nærheten, "slemme" unger og skumle hunder, så har den lært å passe seg for akkurat dem. :)

Det er ofte lett for oss mennesker å glemme at alt dette er en minst like stor og viktig del av kattens liv som den vi ser (pus som liker seifilet og koser seg i sofakroken). Det er derfor ikke lett for en voksen katt å bli revet bort fra uteområdet sitt. Den må jo starte helt på nytt!

Du spør hvordan du kan gjøre den kjent ute. Jeg vil først og fremst råde deg til å gjøre den veldig godt kjent med deg. Hold den inne en god stund. 6 uker synes jeg for min del er drøyt, men 3-4 uker er er min anbefaling med totalt innehold.

Med det samme den kommer i hus, er det helt naturlig om den er veldig sky. Vis den do og matskål med den samme den kommer. Bare la den få litt fred og ro de første dagene til å gjøre seg kjent med nye lukter/lyder o.s.v. Prøv å skape mest mulig ro rundt den. Unngå høye lyder og fremmede mennesker.

Bruk stemmen din mye så den blir kjent med den. Koseprat, god mat og etterhvert klapp og kos.

Å innarbeide faste rutiner på lek, mat, kos o.s.v bidrar til å øke tryggheten. Lek er spesielt viktig for å knytte bånd mellom dere. Etterhvert som den blir mer kjent i huset, vil den muligens begynne å bli rastløs etter å komme ut, men hold igjen en stund til!

Er den selevant, så er det aller beste å ta den i sele ut de første par ukene. Gå bare rett utfor huset, så den kan snuse og gjøre seg godt kjent, før du går litt lengre turer med den.

Hvis ikke den har brukt sele til nå, synes jeg ikke du skal stresse med å prøve å lære den det (ikke lett med en 5-åring ;)). Da har Mellers et godt tips: Sett opp ytterdøra og vær ute sammen med den. Tusle litt rundt huset de første gangene, og sørg for at den lærer å komme når du roper på den. Et godt tips er å ta med tørrforeska eller "godteposen" som den kjenner lyden på, og kalle den til deg med jevne mellomrom slik at den lærer det. Har du katteluke, er det selvsagt best om du lærer den å bruke den fra dag èn. Jeg ville ha gått ute sammen med den i et par uker, til du føler deg helt trygg på at den vet hvor den bor.

Det kan virke svært omstendelig slik jeg skriver det. Men faktum er at de aller, aller fleste katter som blir borte og ender opp som hjemløse stakkarer gjør det under/etter flytting. Men bruker du tid og legger inn en ekstra innsats den første tiden, er sjansene store for at du får en trygg, hjemmevant og lykkelig pus. Og hva er vel bedre enn det? :)

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...