Gå til innhold

Barnemoren flytter utenlands med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann har barn fra tidligere forhold. Vi har barna hans annenhver helg og i ferier/høytider. Nå forteller barnas mor at hun og barna kommer til å å flytter utenlands (til Syd-Europa) for et år. Dette går hardt innpå mannen min, men han sier at det ikke er noe han kan gjøre siden det er hun som har hovedomsorgen for barna.

Er det virkelig sånn det er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke sånn det er. Regner med de har skrevet en samværsavtale og at far da har del i foreldreansvaret. Flytting med barna må således godkjennes av begge foreldrene. I værste fall må far ta saken til retten for å få tatt over hovedomsorgen for barna. Aller først må han bestille time til mekling på familievernkontoret, rådfør dere også med en advokat om deres rettigheter. Flytting med barna vekk fra kjent miljø og den andre forelderen blir ikke sett på som heldig i retten. Det blir et spørsmål om hva som er barnas beste; flytte til et annet land med mor eller bo fast hos far. Jeg vil si at far stiller sterkt. Les også barneloven på lovdata.no.

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig sånn det er?

Reglene er - ifølge http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebortforing/reise-med-barn-til-utlandet.html?id=462706

"Dersom du ønsker å ta med barnet ditt til utlandet, skal du være oppmerksom på følgende

Når du har foreldreansvaret alene

•kan du i utgangspunktet flytte til utlandet uten samtykke fra den andre forelderen.

•når det er tvist om foreldreansvaret eller fast bosted, kan barnet ikke flytte ut av landet. Det kreves ikke at det er reist sak for domstolene, det er f eks normalt nok at foreldrene har vært til mekling.

•flytting til et annet land vil som regel gjøre samvær mellom barn og samværsforelderen vesentlig vanskeligere. Den som har samværsrett skal, så langt det er mulig, få uttale seg før den som har foreldreansvaret tar avgjørelser som gjør det umulig eller vesentlig vanskeligere å utøve samværsretten.

Når foreldreansvaret er felles

•må begge foreldrene være enige dersom barnet skal flytte til et annet land.

•kan hver av foreldrene ta barnet med på kortere utenlandsopphold, uten samtykke fra den andre forelderen.

•retten kan nedlegge forbud mot kortere utenlandsreiser dersom det er uvisst om barnet vil komme tilbake. Politiet kan nedlegge midlertidig utreiseforbud frem til saken er avgjort av retten.

Selv om én forelder har foreldreansvaret alene, har barnet rett til samvær med begge foreldre. En god kontakt med begge foreldre er vanligvis svært positivt for barnet. Det er viktig at den som barnet bor fast hos legger til rette for samvær. Hvis barnet flytter utenlands, kan dette få stor betydning for utøvelsen av samværet, og dermed for barnets kontakt med den forelderen som fortsatt skal bo i Norge. Før barnet flytter utenlands bør foreldrene derfor avtale en ny samværsordning som tar hensyn til at barnet nå bor utenlands. Ofte vil det da være praktisk med sjeldnere og lengre samvær, der tidspunktene tar hensyn til skoleferiene i det nye bostedslandet. Det kan også være lurt å avtale andre former for kontakt mellom barnet og forelderen, for eksempel via telefon og mail. Les mer om avtaler under Minnelig avtale. Les mer om foreldreansvar under Foreldreansvar og utenlandsreiser med barn og i barneloven kapittel 5, særlig §§ 40 og 41."

Skrevet

Kontakt advokat fortest mulig slik hun ikke gjør, bring det for retten, få bosted på barna.

Nå er de også endelig åpnet at barnebidrag kan stoppes der BM tar med barna og flyter utenlands.

Dette kunne en ikke før, men nå går det.

Skrevet

Når jeg var 4 år tok moren min med storesøsteren min og meg til Sverige for å flytte dit. Mamma og pappa var skilt og pappa hadde delt foreldrerett, mamma med "hovedomsorg". Pappa hadde ikke gitt tillatelse for at vi kunne flytte dit (barna, altså), men mamma tok oss med for det om. Vi flyttet tilbake noen uker senere, men det var av andre årsaker...

Poenget mitt er at det er ulovlig om man ikke har begge foreldrenes samtykke. Men forskjellen er jo den at mammaen min tok oss med for å bo der permanent, mens ekskona til mannen din skal bare være der ett år? Ta kontakt med advokat hvis han ikke er ok med at de er drar.

Skrevet

Som de andre sier er dette med flytting DELVIS avhengig av av foreldreansvaret.

Hvis far har del i foreldreansvaret (må ikke forveksles med daglig omsorg eller delt omsorg), så er reglene nå mye strengere enn for bare 2 år siden. Nå kan far med samvær i teorien nekte barna å flytte ut av kommunen de bor i om dette medfører vesentlige samværsproblemer pga kostnader, samværstid eller nærmiljø med barnas etablerte venner/skole, etc..

Dette forutsetter at far har del i foreldreansvaret (om far har foreldreansvar kan sjekkes med folkeregisteret).

MEN -, om far ikke har foreldreansvar kan han likevel forhindre flytting OM DET ER TVIST OM FORELDREANSVARET (slik andre har beskrevet lenger opp i tråden). Dette betyr at far kan kontakte advokat og be om foreldreansvar (om han ikke har dette fra tidligere). Med oppsettende virkning kan han (og advokaten) deretter med "1 times varsel" forhindre utreise (ikke ta dette med 1 time bokstavlig, men det tar veldig kort tid å nekte utreise). Han vil få slikt foreldreansvar med 99,9% sikkerhet om han har hatt jevnlig samvær og forøvrig er skikket til dette. Basert på dette kan barna sikres samvær med faren og etablert nærmiljø i tiden fremover.

Far kan IKKE nekte mor å flytte (noe han tydligvis heller ikke har tenkt å gjøre). Hun kan dermed fortsatt flytte til sør Europa, men må overlate omsorgen for barna til far ettersom det defineres som barnas beste å beholde minst 1 forelder + nærmiljø + språk/dialekt, etc, etc. (i motsetning til å beholde bare 1 forelder).

Det er slutt på den tiden da mor kunne gjøre hva hun ville uten omtanke for barna. Fortsatt er det ikke likeverd mellom foreldrene, men i tilfeller som dette er det stor mulighet for at far overtar omsorgen uansett om han foreldreansvar eller ikke om mor står på kravet om å flytte til sør Europa.

Far

AnonymBruker
Skrevet

Mor kan faktisk ta med barna og flytte til et annet land hvis det dreier som om en tidsbegrenset periode, uansett hva far vil eller ei.

Jeg har akkurat sjekket ut dette, barnefar og meg har delt foreldreansvar, men jeg har hovedomsorg. Nå skal vi jobbe (min mann og meg, pluss fellesbarnet og størstejenta mi) i et afrikansk land. Eksen min var ikke helt giret på dette, siden han synes det blir så lenge til han får se barnet igjen (vi kommer til å komme hjem et par turer, likedan er all slekt og venner hjertelig velkommen på besøk, eksen inkludert).

Snakket med NAV om dette, og de sa eksen ikke kan nekte meg, når det er sikkert at vi kommer hjem igjen. Det er dog ikke snakk om et år til oss, men 6mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun kan ikke uten videre gjøre det.

Han kan gå til sak for å få daglig omsorg og det blir da oppnevnt en sakkyndig om de ikke blir enig i første rettsmøte.

Han må øyeblikkelig kalle inn til tvunget mekling for å få meklingattest for å gå til sak.

Skrevet

Mor kan faktisk ta med barna og flytte til et annet land hvis det dreier som om en tidsbegrenset periode, uansett hva far vil eller ei.

Jeg har akkurat sjekket ut dette, barnefar og meg har delt foreldreansvar, men jeg har hovedomsorg. Nå skal vi jobbe (min mann og meg, pluss fellesbarnet og størstejenta mi) i et afrikansk land. Eksen min var ikke helt giret på dette, siden han synes det blir så lenge til han får se barnet igjen (vi kommer til å komme hjem et par turer, likedan er all slekt og venner hjertelig velkommen på besøk, eksen inkludert).

Snakket med NAV om dette, og de sa eksen ikke kan nekte meg, når det er sikkert at vi kommer hjem igjen. Det er dog ikke snakk om et år til oss, men 6mnd.

Det du beskriver er opphold som er eller som kan sammenliknes med ferieopphold mht tidsperspektivet. Det kan imidlertid nektes slikt opphold om det er fare for at barna blir boende i det nye landet. Fare for å bli boende kan ha med fødested, oppvekst, familie, religion, kjæreste, jobbsituasjon, "grunnløse reiser", etc, etc å gjøre.

Hvis barnas far spør et eller annet sted vil han med stor sansynlighet få et annet svar enn deg basert på den begrensede informasjonen som foreligger.

Far

Skrevet

Du føler ikke du er en smule egoistisk ? hvis du en gang i fortiden valgte å få barn med en annen burde du ikke kunne dra på slike turer om faren til ditt barn ikke er enig. Håper du tenker på at han var i mot det om hun får tropiske sykdomer eller dø der nede : DA ER DET ENE OG ALENE DIN SKYLD. Blir så provosert av alenemødre som forventer å få bidrag og økonomisk støtte, men når det kommer til å leve "sitt" liv skal pappa ikke ha noe å si . Jeg kjenner deg ikke, og håper at jeg aldri møter mennesker som deg ...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du føler ikke du er en smule egoistisk ? hvis du en gang i fortiden valgte å få barn med en annen burde du ikke kunne dra på slike turer om faren til ditt barn ikke er enig. Håper du tenker på at han var i mot det om hun får tropiske sykdomer eller dø der nede : DA ER DET ENE OG ALENE DIN SKYLD. Blir så provosert av alenemødre som forventer å få bidrag og økonomisk støtte, men når det kommer til å leve "sitt" liv skal pappa ikke ha noe å si . Jeg kjenner deg ikke, og håper at jeg aldri møter mennesker som deg ...

Helt i orden for meg, føler ikke behov for å møte sneversynte mennesker som deg.

Nei, jeg føler ikke det er egositisk å gjøre en innsats for verden i et land som ikke har den samme velferden som Norge. Jenta mi kommer heller ikke til å dø av noen tropesykdom da vi tar våre forhåndsregler. Jeg skal jobbe på en kvinneklinikk der, og mannen min skal jobbe med Leger uten grenser. Jenta er tenåring, har egne meninger, og har lyst å være med. Har hun nektet så har hun kunne bodd hos far det aktuelle halvåret (noe faktisk far ikke var så interessert i, greit å bare være helgepappa og ha kun goder..). Så når far ikke vil ha henne hos seg i et halvt år, og jenta vil være med, pluss at hun skal gå på inernasjonal skole der, så ser jeg ikke helt problemet ditt. Hvorfor skal eksen min som det har vært slutt med i 13 år styre mitt liv? Og jeg ser ikke på meg selv som en alenemor heller, da jeg er gift og har vært det i mangen år, og vi er en sammensveiset familie på fire....(mannen min behandler og oppdrar sitt stebarn på lik linje med sin biologiske datter). Og hvilke økonomiske fordeler..? Jeg har ingen økonomiske fordeler pga jeg har et barn fra før. Jeg har samme skatteklasse som de fleste, ikke har jeg ekstra barnetrygd, jeg har barnetrygd for de barna jeg har (og det har alle som har barn, ikke bare alenemødre). Bidrag mottar jeg heller ikke. Og det er min mann og meg som koster alt på tenåringen.

• Liker 4
Gjest gjest2
Skrevet

Helt i orden for meg, føler ikke behov for å møte sneversynte mennesker som deg.

Nei, jeg føler ikke det er egositisk å gjøre en innsats for verden i et land som ikke har den samme velferden som Norge. Jenta mi kommer heller ikke til å dø av noen tropesykdom da vi tar våre forhåndsregler. Jeg skal jobbe på en kvinneklinikk der, og mannen min skal jobbe med Leger uten grenser. Jenta er tenåring, har egne meninger, og har lyst å være med. Har hun nektet så har hun kunne bodd hos far det aktuelle halvåret (noe faktisk far ikke var så interessert i, greit å bare være helgepappa og ha kun goder..). Så når far ikke vil ha henne hos seg i et halvt år, og jenta vil være med, pluss at hun skal gå på inernasjonal skole der, så ser jeg ikke helt problemet ditt. Hvorfor skal eksen min som det har vært slutt med i 13 år styre mitt liv? Og jeg ser ikke på meg selv som en alenemor heller, da jeg er gift og har vært det i mangen år, og vi er en sammensveiset familie på fire....(mannen min behandler og oppdrar sitt stebarn på lik linje med sin biologiske datter). Og hvilke økonomiske fordeler..? Jeg har ingen økonomiske fordeler pga jeg har et barn fra før. Jeg har samme skatteklasse som de fleste, ikke har jeg ekstra barnetrygd, jeg har barnetrygd for de barna jeg har (og det har alle som har barn, ikke bare alenemødre). Bidrag mottar jeg heller ikke. Og det er min mann og meg som koster alt på tenåringen.

Fordi du har barn med han ! er jo hele poenget: fordi man har valgt å få barn med en annen enn den man deler livet met blir livet ditt noe styrt av en annen også . Alenemødre som turer fram som de vil uten å ta hensyn til at det også er en til som er involvert i det barnet de har gjør meg kvalm

• Liker 2
Skrevet

Klart BF kan ta opp denne saken når dere skal jobbe utenlands. Det er helt klart ikke det samme som å flytte permanent,men når det rører ved hans samvær kan han, forsinke, og gå til rettsak. Så lenge det er meldt og det blir lagt inn flyttesperre kan dere ikke flytte lovlig med barnet.

Har det vært mitt barn,har jeg ikke villet det skulle flytte og hadde satt i gnge prosessen på dette.

Men hva er nå galt med at barnet bodde hos BF i stedet for å reie bort et halvt år?

Skrevet

Som de andre sier er dette med flytting DELVIS avhengig av av foreldreansvaret.

Hvis far har del i foreldreansvaret (må ikke forveksles med daglig omsorg eller delt omsorg), så er reglene nå mye strengere enn for bare 2 år siden. Nå kan far med samvær i teorien nekte barna å flytte ut av kommunen de bor i om dette medfører vesentlige samværsproblemer pga kostnader, samværstid eller nærmiljø med barnas etablerte venner/skole, etc..

Dette forutsetter at far har del i foreldreansvaret (om far har foreldreansvar kan sjekkes med folkeregisteret).

MEN -, om far ikke har foreldreansvar kan han likevel forhindre flytting OM DET ER TVIST OM FORELDREANSVARET (slik andre har beskrevet lenger opp i tråden). Dette betyr at far kan kontakte advokat og be om foreldreansvar (om han ikke har dette fra tidligere). Med oppsettende virkning kan han (og advokaten) deretter med "1 times varsel" forhindre utreise (ikke ta dette med 1 time bokstavlig, men det tar veldig kort tid å nekte utreise). Han vil få slikt foreldreansvar med 99,9% sikkerhet om han har hatt jevnlig samvær og forøvrig er skikket til dette. Basert på dette kan barna sikres samvær med faren og etablert nærmiljø i tiden fremover.

Far kan IKKE nekte mor å flytte (noe han tydligvis heller ikke har tenkt å gjøre). Hun kan dermed fortsatt flytte til sør Europa, men må overlate omsorgen for barna til far ettersom det defineres som barnas beste å beholde minst 1 forelder + nærmiljø + språk/dialekt, etc, etc. (i motsetning til å beholde bare 1 forelder).

Det er slutt på den tiden da mor kunne gjøre hva hun ville uten omtanke for barna. Fortsatt er det ikke likeverd mellom foreldrene, men i tilfeller som dette er det stor mulighet for at far overtar omsorgen uansett om han foreldreansvar eller ikke om mor står på kravet om å flytte til sør Europa.

Far

Godt innlegg, er mye likt slik jeg forstår dette.

Pappa

Skrevet

Som ansvarsfull far ville jeg ha stoppet at barnet ble borte fra meg og sitt miljø i 6 mnd. Også mitt barn, ikke bare Bm som en ofte får inntrykk av ,det er 2 forledre.

Hadde blitt mekling, og rettsak om det ikke ble stoppet av de som kan stoppe utenlandsreiser

Tiden da Bm kunne bestemme som hun vil, ta med barnet som hun vil er ikke som før selv om det ofte er til Bm fordel enda.

Kvinnefrigjøringen har gjort at Bf har fått mer å si når der gjelder sine barn. Ja riktig, når Bf har deltatt med barnet er det naturlig at han også får mer å si.

I tilfellet reise til afrika, er det ikke sikkert har mot nok til å stoppe dette selv om han ønsker. Er det da noen som hjelper han om han ikke står på med masse midler selv,det er ikke sikkert.

Generelt.

Vet om så mange mødre som har tatt med barn(a) og bare flyttet langt av gårde, Bf gjorde svært lite. Bm får jo dem alikevel sies det. Dette er under endring,men anda langt igjen.

Skrevet

Jeg synes faren bude snakke med moren først.. Hvorfor skal han dra inn advoktaen først?

AnonymBruker
Skrevet

Klart BF kan ta opp denne saken når dere skal jobbe utenlands. Det er helt klart ikke det samme som å flytte permanent,men når det rører ved hans samvær kan han, forsinke, og gå til rettsak. Så lenge det er meldt og det blir lagt inn flyttesperre kan dere ikke flytte lovlig med barnet.

Har det vært mitt barn,har jeg ikke villet det skulle flytte og hadde satt i gnge prosessen på dette.

Men hva er nå galt med at barnet bodde hos BF i stedet for å reie bort et halvt år?

Far hadde tilbudet om at barnet bodde hos han i 6mnd, men orket ikke. Så da mener du at jeg skal gi opp en jobb pga han? Barnet er 14, og vil ikke lide noen nød. Hun vil fortsette skole, hun vil få nye opplevelser, og hun vil oppleve verden og utvide perspektivet på hvordan verden også kan være. Vi har alltid reist masse, til "skumle" plasser i verden med barna, vi prioriterer andre land enn"syden". Jenta er som sagt 14, og hun har grådig lyst å være med. Og far har ikke lyst å ha hovedomsorgen i 6mnd (for syns skyld må jeg få repitere at han heller ikke betaler bidrag, siden enkelte gnåler opp om at far betaler og mor tar seg tilrette..). Hun vil heller ikke miste kontakt med far og venner i løpet av de 6mnd da vi vil ha en tur eller to hjem, pluss de kan snakkes regelmessig via internett/mobil (billig å kjøpe simkort i det landet vi er i, så slipper far utgifter på tlfbruk). Far og hans familie er hjertelig velkommen ned til oss. Farmora og farfaren har allerede tinget på å komme. Med rutefly koster det ikke all verden, vi ordner gratis innkvartering, og de vi få oppleve Afrika med safari, lokalbefolkning, spennende mat, rafting....

Nei, jeg finner dette fortsatt ikke egoistisk!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi du har barn med han ! er jo hele poenget: fordi man har valgt å få barn med en annen enn den man deler livet met blir livet ditt noe styrt av en annen også . Alenemødre som turer fram som de vil uten å ta hensyn til at det også er en til som er involvert i det barnet de har gjør meg kvalm

Må bare svare på denne..

Hva med samværsforeldre som turer frem som de vil? Eksen min gjør det. Han avlyser samvær (annenhver helg) i hytt og gevær, gidder ikke ha to hele sommerferieuker, orker ikke ta med barnet på fellesferie med sin nye familie.......

Er det bedre da?

Så teorien er at alenemødre må suge og svelge kameler, mens barnefar gjør som han vil......

Provoserende....

• Liker 2
Skrevet

Må bare svare på denne..

Hva med samværsforeldre som turer frem som de vil? Eksen min gjør det. Han avlyser samvær (annenhver helg) i hytt og gevær, gidder ikke ha to hele sommerferieuker, orker ikke ta med barnet på fellesferie med sin nye familie.......

Er det bedre da?

Så teorien er at alenemødre må suge og svelge kameler, mens barnefar gjør som han vil......

Provoserende....

Jeg synes det er helt forferdlig med de foreldre der vil ødelegge for hverandre. Synes også regelverket blir helt feil i de tilfeller foreldre bare vil ødelegge for hverandre. Vet om en mor som vil flytte hjem til barndomshjem men kunne ikke fordi barnefar nektet. Greit nok om det var fordi han ville treffe barna men han gadd ikke og komme i bursdagselskaper en gang. Og da bodde han bare km unna.

Ødela for barna gjorde han og da de kunne hatt glede av og vokse opp i nærheten av besteforeldre venner og slektninger til mor. Mor fikk også tilbud om jobb på denne kanten av landet men måtte avstå.

Synes ikke det som er ille er hva folk gjør men hvorfor. Altså lar en være og oppgi barnefar fordi han er voldelig kan jo det forklares men gjør en det bare for og være egoistisk er det noe annet bare et eksempel. Synes ikke det finnes noen fasit bortsett fra og gjøre det som er best for barna og det kommer an på situasjonen det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt forferdlig med de foreldre der vil ødelegge for hverandre. Synes også regelverket blir helt feil i de tilfeller foreldre bare vil ødelegge for hverandre. Vet om en mor som vil flytte hjem til barndomshjem men kunne ikke fordi barnefar nektet. Greit nok om det var fordi han ville treffe barna men han gadd ikke og komme i bursdagselskaper en gang. Og da bodde han bare km unna.

Ødela for barna gjorde han og da de kunne hatt glede av og vokse opp i nærheten av besteforeldre venner og slektninger til mor. Mor fikk også tilbud om jobb på denne kanten av landet men måtte avstå.

Synes ikke det som er ille er hva folk gjør men hvorfor. Altså lar en være og oppgi barnefar fordi han er voldelig kan jo det forklares men gjør en det bare for og være egoistisk er det noe annet bare et eksempel. Synes ikke det finnes noen fasit bortsett fra og gjøre det som er best for barna og det kommer an på situasjonen det.

Jeg var også Thea og det er de to innleggene jeg har skrevet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...