Gå til innhold

Ukepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine på 8 og 10 fikk i en kort periode ukepenger, men har ikke fått de siste par årene. De får etter behov, og dessuten får de litt penger av besteforeldre (type tyve kr.) hver gang de besøker dem, de pengene sparer de og kjøper seg noe de har lyst på.

Nå har jeg tenkt at vi skal innføre ukepenger igjen, men er usikker på hvor mye de skal få. Bryr meg forsåvidt ikke så mye om hva andre unger får ("alle andre" får selvfølgelig myyyye), jeg har uansett ikke så mye å rutte med, så å innføre ukepenger må ikke bety at ting blir dyrere for meg, bare at de selv får administrere de pengene de likevel får av meg (dvs. til lørdagsgodt, et blad i ny og ne, mer eller mindre nødvendige småting de har lyst på) Men likevel kunne det vært interessant å vite hvordan andre gjør det.

- Hvor gamle er barna?

- Hvor mye får de?

- Hva er det meningen at pengene skal gå til?

- Har dere restriksjoner på hva de kan bruke pengene til?

- Må de "jobbe" for pengene, eller får de alltid samme sum uavhengig av innsats i heimen?

Takknemlig for svar & tips! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ungene mine på 8 og 10 fikk i en kort periode ukepenger, men har ikke fått de siste par årene. De får etter behov, og dessuten får de litt penger av besteforeldre (type tyve kr.) hver gang de besøker dem, de pengene sparer de og kjøper seg noe de har lyst på.

Nå har jeg tenkt at vi skal innføre ukepenger igjen, men er usikker på hvor mye de skal få. Bryr meg forsåvidt ikke så mye om hva andre unger får ("alle andre" får selvfølgelig myyyye), jeg har uansett ikke så mye å rutte med, så å innføre ukepenger må ikke bety at ting blir dyrere for meg, bare at de selv får administrere de pengene de likevel får av meg (dvs. til lørdagsgodt, et blad i ny og ne, mer eller mindre nødvendige småting de har lyst på) Men likevel kunne det vært interessant å vite hvordan andre gjør det.

- Hvor gamle er barna?

- Hvor mye får de?

- Hva er det meningen at pengene skal gå til?

- Har dere restriksjoner på hva de kan bruke pengene til?

- Må de "jobbe" for pengene, eller får de alltid samme sum uavhengig av innsats i heimen?

Takknemlig for svar & tips! :)

De fikk i forhold til hva de bidro med. noen oppgaver var faste. Eks søplet,gå i butikken,rydde badet. Alt de bidro med på fellesen.

Skrelte de poteter var det et pluss. Vasket de yttergang(blokk)var det et pluss.

en oppgave som kom utenom som ikke var belønnet var: deres eget rom.Det skal de ikke ha belønning for. det er deres rom,deres rot,og det får de lære å ta ansvar for. De skal ikke betales for det. rommet skulle luftes hver dag, sengen res,rommet ryddet. rommet skal vaskes en gang pr.uke.

AnonymBruker
Skrevet

Har jente på 14 år.

Hun får ikke faste ukepenger, men ved behov.

Det må jobbes for pengene.

Har ingen restriksjoner, kanskje fordi at hun er en fornuftig jente å strør ikke om deg med pengene.

Skrevet

Ungene er 8, 12, 13 og 15. De må gjøre faste oppgaver. Alle har ansvar for å lage middag en bestemt dag i uka, ta ut av oppvaskmaskin og gå med søppel. I tillegg rullerer vi ulike oppgaver i forbindelse med helgevasking.

8-åringen får kr 70,- , 12 og 13-åringen kr 100,- og 15-åringen kr 130,-. Disse pengene skal dekke lørdagsgodt og annet som de ønsker å være med på (f.eks kino e.l.)

Vi har åpnet for "lønnsforhandlinger", dvs dersom de vil ha mer ukelønn, spør vi hva de kan tenke seg å gjøre for å få dette. I tillegg får de alltid ekstra penger i forbindelse med ferier, turer etc.

Skrevet

Vi har en 7 åring, 9 åring og 11 åring. De får 50,- i uken som de kan bruke på hva de vil. De skal rydde etter seg selv ( ta på plass yttertøy/sko/ransel ) og holde rommet ryddig. De kan få litt mer penger hvis de velger å gjøre andre ting i tillegg ( gå ut med bosset, ta ut av oppvaskemaskinen o.l. ). Lørdagsgodt kjøper vi.

Gjest Anonym 15
Skrevet

Hei! Jeg er selv snart 15, får 200 i måneden, det vil jo da si 50 i uka.

Det jeg gjør for de pengene er egentlig bare å vaske doen i badet og vasken der inne.

pengene skal strekke til klær som ikke ER nødvendige, men jeg vil ha, sminke(det meste av slikt som hudkremer ol), mobil, smykker/øredobber (og alt slikt), kino, lunsj hvis jeg ikke tar med matpakke. mulig jeg har glemt noe, det mamma og pappa i hovedsak betaler er da;

klær&sko, mat, skole (ettersom jeg går privat), sportsutstyr(sykkel, slalom, langrenn, men det meste slikt får jeg i bursdagsgave/julegave, v/ unntak av langrenn; de vil at jeg skal gå på det, jeg HATER det...heh) og de betaler også hvis jeg skal til venner som bor utenfor oslo, hvertfall venner som går i klassen min; det blir gjerne litt siden alle mine nære venner bor i Akershus.

månedslønna strekker ikke til stort, derfor har jeg selv tatt insiativ til å ha et "system" slik at jeg får kanskje 10 kr for å lage enkel middag(fiskepinner, etc), 15 for middels, og 20-25 for "komplisert". andre ting jeg får penger for er etc; støvsuge leiligheten, vaskegulvene, vaske HELE badet+gjestedoen, bake knekkebrød osv.

noen av vennene mine(som da er på samme aleder) har andre systemer, naturligvis:

- en får 750 i måneden, det skal gå til klær, lunsj hvis hun ikke har med matpakke, egentlig nesten alt det jeg får av mamma og pappa(men mobil betaler foreldrene hennes); slalomutstyr husker jeg hun kjøpte for egene penger på salg i vinter; hun jobber ved siden av skolen, og tror hun tjener i snitt 1000-2000 i måneden, men det vet jeg ikke sikkert, ikke akkurat det jeg spør om!

- en annen får 1000 kr inn på konto når hun har behov for det; da bruker hun det til det hun trenger, klær, gaver, mat osv; hun får dem ikke i utide om man kan si det sånn, de setter ikke inn penger på kortet hver uke liksom. Hun her gjør en del hjemme etter min mening, er ikke sjeldent hun må stikker fra telefonen for å brette klær ol. :)

Skrevet

10-åringen min får 50 kroner i uken. Hun må da rydde rommet sitt hver torsdag ettermiddag (som utgangspunkt, det kan også bli andre dager) og har noen andre faste plikter (ta ut av oppvaskmaskinen, støvsuge kjøkken og stue og hjelpe til med husdyrholdet). For de 50 kronene kjøper hun seg lørdagsgodt, og sparer resten. Kjøper seg et blad innimellom, eller annet (unødvendig) småtteri hun måtte ha lyst på. Alt hun virkelig trenger, kjøper jeg til henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...