Gå til innhold

Oppfordring: pass på påskegodtet

Anbefalte innlegg

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Vil bare legge inn en liten påskeoppfordring til alle hundeeiere om å holde et ekstra øye med påskegodteriet! Den ene hunden min klarte i løpet av 15 min, mens jeg var på butikken, å spise en halv kilo smågodt med en del sjokolade. Hvordan hun klarte å komme seg inn i det skapet er for meg fortsatt et mysterium men heretter skal jeg hvertfall passe ekstra godt på!

Det gikk heldigvis bra, men det ble nok en litt ubehagelig opplevelse for bikkja (brekningsmiddel) og en dyr opplevelse for meg (helligdagstillegg hos dyrlegen, så jeg er glad hun er forsikra), så min oppfordring er altså:

1) Pass godt på påskegodteriet

2) Får hunden i seg sjokolade så kom deg til dyrlegen så fort som mulig. Better safe than sorry!

3) Forsikre hunden din

Og ha en riktig god påske med alle firbeinte venner :)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra oppfordring!

Her i huset har vi gummistrikk på skapknottene om natta (og LIKEVEL klarte vi å finne en skyldig pus med trynet oppi matsøpla i morrest.. :balltre: det går heldigvis ikke noe sjokolade eller andre farlige godsaker i matsøpla.. :plystre:)

Skrevet

Hva er galt med å gi hunder sjokolade? Har hatt hunder i 25 år og de har fått sjokolade uten å få noen problemer. Det er ikke noe jeg bruker å gi dem heller da, men de har fått smake innimellom.

Skjønner innlegget ditt om det er snakk om store mengder inntatt uten tillatelse. Nå har ikke mine hunder stjålet mat så jeg har aldri tenkt over det.

Skrevet

Hva er galt med å gi hunder sjokolade? Har hatt hunder i 25 år og de har fått sjokolade uten å få noen problemer. Det er ikke noe jeg bruker å gi dem heller da, men de har fått smake innimellom.

Det er galt, fordi sjokolade er giftig for hunder.

• Liker 5
Skrevet

En gang var jeg hos dyrlegen med hunden min, og mens jeg var der ringte telefonen og dyrlegen tok den. Det var en hysterisk dame som ringte og fortalte at hunden hennes hadde spist veldig mye smågodt (hun snakket veldig høyt, så vi andre i rommet hørte godt hva hun sa). Dyrlegen tok det helt med ro, og forklarte at dette ikke var noe farlig før hun la på røret.

Jeg vet ikke jeg. Jeg har aldri opplevd at hunden min har spist godteri/sjokolade... Men det virka jo ikke så veldig ille i følge veterinæren

Skrevet

Fant litt mer info på Helsedirektoratets sider, og der står det også litt om mengder før det blir stor risiko for forgiftning.

Sjokolade inneholder varierende mengder teobromin. Mørk sjokolade og kakao inneholder mer teobromin enn melkesjokolade, og hvit sjokolade inneholder ikke teobromin.

Hunder som har spist > 20 mg teobromin per kg kroppsvekt kan få tegn på forgiftning. For en 20 kg hund tilsvarer dette ca. 50 g mørk sjokolade eller ca. 330 g melkesjokolade.

Melkesjokolade inneholder 1,2 mg teobromin per gram sjokolade

Mørk sjokolade inneholder 5-8 mg teobromin per gram sjokolade

Mørk usøtet sjokolade inneholder 14-16 mg teobromin per gram sjokolade

Så lenge sjokolade er potensielt farlig for hunder, så ser jeg i alle fall ikke noe poeng i å gi det til de med vilje. Sjokolade er menneske"mat". Da er det bedre å kjøpe hundegodis som er tilpasset de..

• Liker 2
Gjest Mauna Lee
Skrevet

Og det er veldig individuelt hva hunder tåler. Når jeg var hos dyrlegen her om dagen fortalte hun om en hund hun hadde måttet avlive fordi hunden hadde spist løk og eieren hadde kommet inn sent. Det vel det som også er skummelt med sjokolade. Hvis hunden ikke tåler det og blir dårlig så er det ofte for sent å redde den.

Nå er det jo litt forskjell på smågodt også..mitt er fullt av sjokolade..

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Kjempebra påminnelse, jeg gjemmer alltid sjokoladen min øverst i hyllene på kjøkkenet så ikke hunden min skal få det i seg. Hun spiste en halv plate mørk sjokolade i jula og døde nesten. Måtte legges inn med drypp og hele sulamitten. Var grusomt...

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Vi pleier å gi hunden litt kvikklunsj når vi er på skitur. Nå går vi på skitur ca. annenhvert skuddår så jeg regner med at det går greit :fnise:

Men smågodt, altså vanlig gummigodt o.l. Er det farlig?

Gjest Consensio
Skrevet

Vi pleier å gi hunden litt kvikklunsj når vi er på skitur. Nå går vi

Men smågodt, altså vanlig gummigodt o.l. Er det farlig?

Ikke direkte giftig slik som sjokolade, løk m.m. er, men absolutt ikke bra.

Har hørt om hunder som har satt diverse godterier fast i hals/tarmsystemet, men slike gummigodt brytes relativt fort ned da.

Oppfordrer ikke akkurat til å gi hunden godterier, uansett type

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en uting å gi dyr "mat"(/godteri) de ikke skal ha. De synes jo det er like godt med hundemat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min hund tar ikke mat eller godterier i skapene, eller på bordet eller noen steder. Min hun spiser kun det som ligger i skåla eller på gulvet. Så det er ikke noe problem.

Her i huset står det fulle sjokoladeboller på stubordet, som er lavere enn hunden. Null problem! Hun vet at hun ikke får lov.

Skrevet

^ Godt med de som har slike hunder. Men de som er usikre, ja da er det greit å følge "better safe than sorry" altså. :) Kunne aldri falt meg inn å gi hunden min sjokolade, selv ikke en ørliten bit. Det er ikke noe han trenger, jeg NEKTER å gamble med helsa til hunden min. Han bryr seg ikke om det er en kjøttbit eller en halv løk han får, like glad ändå.. :)

Gjest Consensio
Skrevet

Kan jo også slenge med å advare mot varmen som har kommet nå.

Var en liten tur ned i byen i dag, og så 3 biler i umiddelbar nærhet på parkeringsplassen, hvor det satt en hund i bilen... og her har det vært V A R M T i dag altså

Skrevet

Man bør faktisk være forsiktig året rundt med mat og temperatur. Jeg vet flere som har lagt igjen mat i stua sammen med hunden, og ofte ting som er giftige for hunden som kalkunskinn og sjokolade, og deretter kommet hjem for å finne hunden i dårlig form og helse. Nummer to på lista er temperatur. Man lar ikke hunden ligge i bagasjerommet på bilen når det er 30 grader og sol ute, og ingen vindu på bilen står oppe. Det kan enkelt fikses med å sette opp et vindu sånn at det kommer frisk luft og kulde inn i bilen.

Og hva er greia med å mate hunden menneske-godbit? Du trenger ikke gi hunden din vingummi eller resten av kjøttmiddagen. Sannsynligvis så er det noe oppi der som ikke er beregnet på hunder. Hunder og menneskers mage og tarmsystem er helt forskjellig, og det er en grunn for at det finnes HUNDEMAT. Hvis man vil gi hunden noe annerledes, godt så kan man velge ting man vet er bra for hunden som rene kjøttbein av elg, leverbiter, kokt fisk uten salt og tørket skinn uten salt.

:) God påske.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Bare pirker litt. Kalkunskinn er ikke giftig for hunden, men ja, det kan være veldig farlig. Farlig fordi dette kan få tarmene til å vrenge seg (sånn kort fortalt)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det eneste min får av "menneskemat" er rent kjøtt og eggeplomme. Hun er undervektig så hender hun får en gule blandet ut i tørrforet for litt ekstra protein. Men det er egentlig det. Hun får ingenting som er "laget" Hun blir like glad for en hundegodbit så da beholder jeg maten min selv jeg:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...