Wildy Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Jeg møtte i dag en perifer bekjent på det nærmeste handlesenter, og hun hadde vognen full av poser fra Vinmonopolet ( med innhold derifra også). For man måtte jo ha litt å kose seg med på hytta i påska? Jeg ble litt satt ut; de skal på hytta med to barn i barneskolealder, og de har bilen full av alkohol? Hadde ikke reagert på en flaske eller to, ei heller en treliter med vin. Men dette var MYE! For meg har aldri påsken vært fest-tid; det har vært hyttetur med å sage/kløyve ved, ut på sjøen når floa kommer, Monopol til alle holder på å forgå ( men spille, det må vi!), bål og pølser, og tidlig i seng ( men ikke nødvendigvis tidlig opp).Er vi hjemme i påsken er det gjerne rydding i hagen som står på programmet, eller ganske enkelt sløve. Full fest var greit nok når man gikk på videregående, men med små unger? Blir litt som i jula å, det er ikke tiden for flatfyll. Spesielt ikke om man har unger.
Sign Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Kanskje de ventet mye besøk? Eller hun skulle gi bort noe? Hos meg står både rødvin og øl på handlelista når påskehandelen skal gjøres. Men ikke så voldsomt mye, når man har barna tilstede synes jeg alkohol skal nytes i modereate mengder. Har bestandig i bakhodet at noe kan skje f.eks med barna og da er det greit å være "oppegående" 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Kan være at de skulle ha gjester. Sto i kø på polet i dag og noen kjøpte store mengder. Pleier alltid å ha en flaske rødvin og øl i forbindelse med påsken. Allikevel begrenser inntaket seg veldig dersom barn er hjemme.
kissmequick Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Når vi "åpner" hytta for sommeren så pleier vi ofte å kjøpe inn en del alkohol, ikke fordi vi drikker så mye, men mer fordi det er fint å ha, hvis vi plutselig skulle få besøk eller bare lyst på en flaske i løpet av sommeren. Det er en god time å kjøre til nærmeste pol fra hytta vår da, forklarer vel litt. 2
Kvist Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 Når vi "åpner" hytta for sommeren så pleier vi ofte å kjøpe inn en del alkohol, ikke fordi vi drikker så mye, men mer fordi det er fint å ha, hvis vi plutselig skulle få besøk eller bare lyst på en flaske i løpet av sommeren. Det er en god time å kjøre til nærmeste pol fra hytta vår da, forklarer vel litt. Sånt er jeg vant til også. Første hyttetur om våren tok vi med tørrvarer og ting som skulle i matskapene, andre hytteturen var det ofte mye vin, brus og øl med. Det ble puttet i skap og fordelt utover sommeren. Rett og slett fordi det var lettvint å ha ting tilgjengelig om man plutselig skulle finne på å ta en hyttetur eller at det kom gjester. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #6 Skrevet 20. april 2011 Det kan jo hende de skal ha besøk, eller setter igjen til senere anledninger. Eller de bor et stykke fra polet og benytter anledningen til å handle inn litt ekstra. Vi må til nabokommunen for å finne et vinmonopol, så de relativt sjeldne gangen vi er der kjøper vi gjerne en kartong og et par-tre flasker vin, og en eller to flasker/halvflasker med whisky/konjakk. Det varierer veldig hvor lenge dette varer - noen ganger er det fest eller besøk i hytt og piine, andre perioder har vi så mye annet å gjøre og tenke på at alt blir stående... vi har ikke barn, så har ikke ansvar for andre enn oss selv. Jeg tror nok ellers det er ganske vanlig at folk på hyttetur drikker vin og/eller øl til kvelds, kanskje noe til middag også, og noen tar en drink eller to i løpet av dagen. Det siste er ikke jeg vant til, men ser at f eks i svigerfamilien min, og ekssvigerfamilien til broren min, er det nokså vanlig. Er forøvrig ikke fan av at man drikker hver dag, uansett kvalitet på alkoholen/sosial stand/at man ikke blir brisen, jeg bare tror det er lurt å ikke "trenge" alkohol for å kose seg. 2
Wildy Skrevet 20. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2011 Jeg tviler sterkt på at de skal ha besøk, dette er en bitteliten hytte langt ute i gokk, med lite sengeplasser ( ungene deler en seng). For oss hadde dette vært mye alkohol om det var for hele hyttesesongen, men jeg vet jo at det som er normalt forbuk for noen ikek nødvendigvis er det samme som normalt forbruk for andre. Det kan jo godt hende at det ikke bare var til påsketur, for all del, for alt jeg vet kan det hende at de skal feire bursdag el og handler til det i samme slengen. Det var bare så voldsomt mye, og jeg stusset på kommentaren om av man må jo ha litt å kose seg med.For den mengden alkohol det var i vognen var ikke litt å kose seg med, det var nok til daufyll i flere dager....
Redbull Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Syns folk må roe seg med denne "ingen alkohol når barna er der" regelen sin!! Vi drikker hver kveld i ferier og helger, men vi vet jo hvor grensa går og holder oss til noen glass!! Slutt å bland deg, og la de leve som de vil! Vi reiser opp på hytta i morgen, skal være i tre dager, har med oss 1 liter cognac! Har ingen planer om å drikke opp hele flaska!! 1
LukaFrost Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Kan jo hende at de skal lage mat med vin. Kjøtt kokt timesvis i rødvin er kjempegodt. 1
bukett Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Vi drikker hver kveld i ferier og helger. Som barn ville jeg ikke ha trivdes med det! Når jeg får barn, blir det lite drikking av alkohol. Det er det forøvrig i livet uten barn også. Barn liker ikke at foreldre drikker alkohol ofte, da endres de litt og det blir mer uforutsigbart for barn. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 hvor mye alkohol er det snakk om at de hadde med seg da? "mye alkohol" er liksom ett litt definisjonsspørsmål... men ser forøvrig ikke noe iveien å kombinere alkohol på hytta med barn...i mengder så klart...
Wildy Skrevet 20. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2011 Syns folk må roe seg med denne "ingen alkohol når barna er der" regelen sin!! Vi drikker hver kveld i ferier og helger, men vi vet jo hvor grensa går og holder oss til noen glass!! Slutt å bland deg, og la de leve som de vil! Vi reiser opp på hytta i morgen, skal være i tre dager, har med oss 1 liter cognac! Har ingen planer om å drikke opp hele flaska!! Eh.. jeg har ikke blandet meg... Jeg spurte her hva som er vanlig.Og har fått endel svar på det, verre er det ikke. Selv synes flere kartonger med vin samt poser med flasker i er litt overkill for en påsketur med barn, men det er meg. JEg synes helelr ikke det er greit å drikke hver kveld, barn eller ikke, men det er også meg ( og leveren min som jeg er litt glad i) 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #13 Skrevet 20. april 2011 Jeg møtte i dag en perifer bekjent på det nærmeste handlesenter, og hun hadde vognen full av poser fra Vinmonopolet ( med innhold derifra også). For man måtte jo ha litt å kose seg med på hytta i påska? Jeg ble litt satt ut; de skal på hytta med to barn i barneskolealder, og de har bilen full av alkohol? Hadde ikke reagert på en flaske eller to, ei heller en treliter med vin. Men dette var MYE! For meg har aldri påsken vært fest-tid; det har vært hyttetur med å sage/kløyve ved, ut på sjøen når floa kommer, Monopol til alle holder på å forgå ( men spille, det må vi!), bål og pølser, og tidlig i seng ( men ikke nødvendigvis tidlig opp).Er vi hjemme i påsken er det gjerne rydding i hagen som står på programmet, eller ganske enkelt sløve. Full fest var greit nok når man gikk på videregående, men med små unger? Blir litt som i jula å, det er ikke tiden for flatfyll. Spesielt ikke om man har unger. Om jeg ser noen med fulle vogner eller poser av flasker fra polet før en helg,så tenker jeg aldri at dette blir fyll,og at dette blir drukket opp i løpet av helgen. Det hender jeg er på senteret og kjøper med meg flere vin hjem. Jeg har de i hus...har et enormt vinstativ som jeg driver og fyller. Sist jeg smakte vin var et glass før jul. Selv om du skal jobbe i hagen hjemme, eller være på hytta med unger,så tar folk seg et glass vin på kvelden. Serverer alltid vin til påskelammet. Merkelig at etter du får barn,så kan du ikke vise deg med en flaske,langt mindre si du skal ha vin. unger har man i huset minst 18 år. Blir vel ikke slik at man må rømme hus om man skal ha seg et eller tre glass vin? Det forstår vel du også. 1
Redbull Skrevet 21. april 2011 #14 Skrevet 21. april 2011 Som barn ville jeg ikke ha trivdes med det! barnet ligger og sover, og det er snakk om ett glass eller to, så ser ikke hvordan barnet blir påvirket?
Redbull Skrevet 21. april 2011 #15 Skrevet 21. april 2011 Eh.. jeg har ikke blandet meg... Jeg spurte her hva som er vanlig.Og har fått endel svar på det, verre er det ikke. Eeeeehhhhh, jo det har du. "er ikke tiden for flatfyll" sier du. Er jo tydelig at du har gjort deg opp en mening om disse folkene uansett...
katt1 Skrevet 21. april 2011 #16 Skrevet 21. april 2011 Om man VET at man kan oppføre seg og ikke begynne og krangle og sloss er det ok med litt vin synes jeg. Men så er det det da.....Skjønner at noen lurer jeg. Lett og drikke med begge hendene i solveggen ja.
Kamikatze Skrevet 21. april 2011 #17 Skrevet 21. april 2011 Jeg tviler sterkt på at de skal ha besøk, dette er en bitteliten hytte langt ute i gokk, med lite sengeplasser ( ungene deler en seng). For oss hadde dette vært mye alkohol om det var for hele hyttesesongen, men jeg vet jo at det som er normalt forbuk for noen ikek nødvendigvis er det samme som normalt forbruk for andre. Det kan jo godt hende at det ikke bare var til påsketur, for all del, for alt jeg vet kan det hende at de skal feire bursdag el og handler til det i samme slengen. Det var bare så voldsomt mye, og jeg stusset på kommentaren om av man må jo ha litt å kose seg med.For den mengden alkohol det var i vognen var ikke litt å kose seg med, det var nok til daufyll i flere dager.... Hadde de mad plakat om at alt skulle på hytta? Hadde de plakat om at alt skulle drikkes på en gang? Ville være naturlig om en først er innom polet, å handle det en trenger en stund. Både itil hus og hytte. Er selv vant til hutiheitahus i feriene, utafor ei bygd uten vinmonopol. Da ble det bunkring og årsplanlegging. Og mye "tørrvarer" som vi trengte om sommeren ble tatt med på helgeturer og i småferiene, for å fordele bæringen over tid. Det er ikke for ingenting hytter er populære innbruddsobjekter; folk tømmer dem oftest ikke for alkohol i ferien, snarere benytter de anledningen til å fylle opp. Okai, så har de handlet inn for hus og for hytte. Hva med naboen som er dårlig til beins? Selv er jeg avholds, men utifra det jeg har handlet for andre på polet til påska, skulle en tro jeg virkelig gikk mot en flatfuktig påske. Val, de fant ut at det var lurt, ettersom jeg skulle forbi, og åpningstidene der ikke er tilpasset tidsklemma. Dette blir omtrent som å "tilfeldigvis" luske i mannens internetlogg, og dra slutningen om han foretrekker transvestitter, fordi han klikket seg inn på en sånn side av nyskjerrighet, eller fordi en tjommi sendte lenka for spøk. Du skal være dritforsiktig med å gjøre deg opp bastante meninger uten at du er sikker på at du har alt du trenger av bakgrunnsinfo. Det kan fort vise seg at det er du som er syk og skrudd, ikke dine ofre... 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #18 Skrevet 21. april 2011 Utrolig enig med Kamikatze. Og så lurer jeg på hva slags alkohol det var i posene? For det så du vel ikke helt, trådstarter? Hvis det stort sett var vodka, kunne jeg forstått konklusjonen din om flatfyll. Men var det feks vin av ulikt slag, og kanskje en portvin og en cognac, så forteller det mest om drikke kjøpt inn til gode middager, noe flere og flere lager også på hytta i påsken. Dersom man ser polposer med mange flasker i, og automatisk trekker konklusjonen "flatfyll", så forteller det mer om den som tolker situasjonen og vedkommende sitt forhold til alkohol, enn om den som holder posene. Jeg hadde tenkt at vedkommende skulle lage mye god mat i påsken, og antakeligvis få vennebesøk på hytta. Flatfyll hadde det ikke falt meg inn å tenke på, fordi det er noe som er fullstendig fjernt for meg, og ikke akkurat utbredt i bekjentskapskretsen min. 1
Askael Skrevet 21. april 2011 #19 Skrevet 21. april 2011 Jeg drikker sjeldent, men når jeg først ramler innom polet så kjøper jeg gjerne noen flasker med forskjellig i, så bestemmer jeg meg senere for hva slags jeg har lyst å ta hull på der og da. Skulle jeg reist på hytta eller noe hadde jeg sikkert hatt med meg endel, rett og slett for å ha litt forskjellig å velge mellom.
Jade Skrevet 21. april 2011 #20 Skrevet 21. april 2011 Jeg møtte i dag en perifer bekjent på det nærmeste handlesenter, og hun hadde vognen full av poser fra Vinmonopolet ( med innhold derifra også). For man måtte jo ha litt å kose seg med på hytta i påska? Hvis det TS skriver stemmer, så virker det jo som at to voksne skal kose seg med en handlevogn full med vin i påsken. Men forhåpentligvis tullet denne bekjenten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå