Gjest Trolltausa Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Som overskriften sier, ønsker jeg å høre erfaringer fra noen som bruker "Digipost". Hvordan fungerer den?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Som overskriften sier, ønsker jeg å høre erfaringer fra noen som bruker "Digipost". Hvordan fungerer den? Har ikke, og tror neppe det blir. tror ike det blir noe greier på dette. Foreløbig er det to firma i norge som bruker det. dette er noe nytt og ukjent for oss. vil ha brev i kassa.
Sunniva81 Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Jeg har, men tviler sterkt på at den digipostkassa blir full med det første. Usikker på om det blir noen slager egentlig, for ingen av mine forbindelser har tatt i bruk digipost. Men, muligheten er jo der, så det kan jo hende det blir etterhvert
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Jeg har absolutt ingen planer om å lage Digipost konto. Så fremt man ikke kan få all sin post dit blir det jo bare ett ekstra sted å holde øye med. Datalagringsdirektivet hjelper heller ikke på saken, for å si det slik. 4
Riskrem Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 Jeg har opprettet konto. Tok meg bare noen sekunder, og det er dritenkelt å bruke. Man får en mail når det er kommet brev, så man slipper å gå inn og sjekke hele tiden. Jeg synes det er uinteressant med papirbrev og foretrekker å få ting digitalt. Derfor synes jeg digipost er en god idé. 1
Zzyzx Skrevet 21. april 2011 #6 Skrevet 21. april 2011 Jeg har laget konto, men jeg tror ikke jeg skal holde pusten mens jeg venter på at det skal komme brev dit.
Gjest Trolltausa Skrevet 21. april 2011 #7 Skrevet 21. april 2011 Takk for svar alle sammen. Vi sliter med at post forsvinner underveis, eller tar veldig lang tid, fra avsender til mottaker, og da hadde det vært veldig greit å få posten digitalt Har ikke, og tror neppe det blir. tror ike det blir noe greier på dette. Foreløbig er det to firma i norge som bruker det. dette er noe nytt og ukjent for oss. vil ha brev i kassa. Hvor ser du hvilke firma som bruker elektronisk post?
Kamikatze Skrevet 21. april 2011 #8 Skrevet 21. april 2011 Vil de meg noe digitalt noe, kan de jo bare sende e-post, vel? Kunne de derimot sent pakker digitalt, sånn at jeg slapp å løpe på posten etter dem, ville jeg vurdert det... 2
Hoppetaujenta Skrevet 21. april 2011 #9 Skrevet 21. april 2011 Jeg vil ha mine håndfaste brev i postkassa mi. Digitalt er helt uaktuelt. 1
Gjest Silvermist Skrevet 21. april 2011 #10 Skrevet 21. april 2011 Vil de meg noe digitalt noe, kan de jo bare sende e-post, vel? Kunne de derimot sent pakker digitalt, sånn at jeg slapp å løpe på posten etter dem, ville jeg vurdert det... Det hadde vært saker, det
nettvenninnen Skrevet 21. april 2011 #11 Skrevet 21. april 2011 Digipost blir uaktuelt for min del også. Regninger får jeg i nettbank. Og brev foretrekker jeg å lese og makulere. Å lagre de digitalt på livstid er helt på trynet i min verden. 1
Wildy Skrevet 21. april 2011 #12 Skrevet 21. april 2011 Jeg har mer enn nok av kontoer og passord å holde styr på fra før, og siden det fortsatt er få som bruker Digipost ser jeg ikke nytten. Er heller ikke så veldig forbnøyd med hvordan endel andre tjenester fungerer ( Altinn er jo til tider et mareritt...), og holder meg unna alt jeg ikke er helt nødt til å bruke til jeg blir nødt til å bruke det. Jeg har det meste av regninger i nettbank, og brev vil jeg som nevnt over her ha fysisk. MEn det å få pakker digitalt hadde vært noe! ;-) 2
Riskrem Skrevet 21. april 2011 #13 Skrevet 21. april 2011 Jeg har mer enn nok av kontoer og passord å holde styr på fra før, og siden det fortsatt er få som bruker Digipost ser jeg ikke nytten. Er heller ikke så veldig forbnøyd med hvordan endel andre tjenester fungerer ( Altinn er jo til tider et mareritt...), og holder meg unna alt jeg ikke er helt nødt til å bruke til jeg blir nødt til å bruke det. Jeg har det meste av regninger i nettbank, og brev vil jeg som nevnt over her ha fysisk. MEn det å få pakker digitalt hadde vært noe! ;-) Man logger inn med BankID så man slipper å huske ekstra brukernavn og passord
Sugerøret Skrevet 21. april 2011 #14 Skrevet 21. april 2011 men hvordan fungerer dette? Hvem åpner da brevene og gjør disse om til digital post? Eller er jeg heeelt på blåbærtur? Forstår ikke helt hvordan et papirbrev blir til et digitaltbrev
Gjest Silvermist Skrevet 21. april 2011 #15 Skrevet 21. april 2011 men hvordan fungerer dette? Hvem åpner da brevene og gjør disse om til digital post? Eller er jeg heeelt på blåbærtur? Forstår ikke helt hvordan et papirbrev blir til et digitaltbrev Jo, nå skal du høre. Postsjefen åpner brevet, stiller seg ved siden av postfunskjonæren og begynner å diktere. *TapptapptapptapptapptapptappPLING* Nar brevet er ferdig diktert, så river de arket ut av skrivemaskinen, bretter det sammen, og stapper det inn i en digital postkassedatamaskin. Og VIPS, du har fått digipost! 1
Gjest Trolltausa Skrevet 21. april 2011 #16 Skrevet 21. april 2011 men hvordan fungerer dette? Hvem åpner da brevene og gjør disse om til digital post? Eller er jeg heeelt på blåbærtur? Forstår ikke helt hvordan et papirbrev blir til et digitaltbrev Selv om Silvermist sin forklaring var morsom, er det ikke helt slik det foregår. Papirbrev blir ikke gjort om til digitalbrev, de blir sendt som digitalbrev i utgangspunktet. Papirbrev havner fremdeles i postkassen din som vanlig.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #17 Skrevet 21. april 2011 Tenker det er greit utfra miljøhensyn, jeg da. Jo mindre papir jo bedre. Og fordi det lokale postbudet mitt har for vane å gå på jobb i fylla (eller noe lignende, makan til rotebøtte har jeg aldri vært borti!). Ser ikke helt sammenhengen mellom dette og Datalagringsdirektivet, men det kan jo være fordi jeg ikke har satt meg veldig grundig inn i det. Offisiell post og det man har å gjøre med andre firmaer blir vel logget ganske utførlig allerede vil jeg tro? Eller? Hvis noen som har litt mer peiling vil utdype, hadde jeg satt pris på det.
Sugerøret Skrevet 21. april 2011 #18 Skrevet 21. april 2011 Selv om Silvermist sin forklaring var morsom, er det ikke helt slik det foregår. Papirbrev blir ikke gjort om til digitalbrev, de blir sendt som digitalbrev i utgangspunktet. Papirbrev havner fremdeles i postkassen din som vanlig. ah da så ,takk !
hulaboer Skrevet 21. april 2011 #19 Skrevet 21. april 2011 Man logger inn med BankID så man slipper å huske ekstra brukernavn og passord BankID? Den råtne løsningen som krever Java i nettleseren? Den med en egen kodekalkulator?
Gjest Silvermist Skrevet 21. april 2011 #20 Skrevet 21. april 2011 BankID? Den råtne løsningen som krever Java i nettleseren? Den med en egen kodekalkulator? That's the one!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå