Gjest Stille leser Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Hei alle sammen. Har lest her i 3 år men ikke skrevet noe, men i dag har jeg et lite problem så lagde en bruker. Har alltid vert et ordensmenneske og ting har gått på skinner, men i det siste halve året har alt gått til helete. Samboeren var utro så det ble slutt(eneste kjæreste jeg har hatt), jobben sliter i finanskrisen så ble permittert fra jobben(første gang etter 12 år arbeid). I tillegg har det vert ett dødsfall i familien som gjorde att det ble mye styr og min mor har for første gang i sitt liv blitt sykemeldt, og det er noe som går ut over oss alle. Sliter en god del selv og har fått søvnproblem å sover ikke om natten ,liker ikke være sosial lenger og har blitt ganske innadvendt. Den ellers ryddige økonomien har mer eller mindre gått til helvete fra jeg ble singel pga doble utgifter.(+en del ting jeg ikke vil ta opp) Men for en mnd siden bestemte jeg for å få skikk på livet(etter mye mas fra venner) mitt og har søkt på skoler + nye jobber siden det er lite lukrativt og leve av NAV som permittert. Samtidig ser jeg etter nye bo-muligheter (kollektiv) og har redusert alle utgifter med det jeg kan siden bufferen min på 50 000 er oppbrukt(på 4 mnd). Så ting begynner komme seg igjen. Men så over til problemet. For ca 3 mnd siden fikk jeg innkalling til et møte med nav siden jeg var permittert. Hadde gode planer om å stille og var litt spendt på hva de hadde og fortelle. Men med den mildt sagt ikke eksisterende døgnrytmen min klarte jeg og forsove meg til dette møtet. Fikk et brev for to uker siden der det sto jeg skulle skrive et svar for en godkjent grunn til at jeg ikke stilte ellers ville jeg bli trukket i dagpenger. Valgte og ikke svare på dette brevet siden jeg ikke har en godkjent grunn men fikk høre av noen bekjente at de kom til og trekke en uke og det tenkte jeg med nød jeg skulle klare siden jeg ikke møtte som jeg skulle. Men i dag fikk jeg et brev der det sto at de kommer til og trekke 4 uker med dagpenger. En hel mnd uten lønn høres kanskje ikke så mye ut, men med 12 000 kr i faste utgifter(husleie strøm lån tv internett) og 15 000 i dagpenger i mnd er dette noe som vil sette meg ekstremt tilbake både fysisk og psykisk. Kjenner jeg fikk skikkelig knekken nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har tenkt litt frem og tilbake i dag og kommet frem til tre muligheter. Enten jobbe svart som er noe jeg egentlig er veldig imot, gå til legen og sykemelde meg(burde egentlig gjort det for flere mnd siden men liker ikke leger så har ikke vert hos en siden barneskolen) eller rett og slett ta opp lån for og betale husleien og mat. Hva skal jeg gjøre?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Noen mulighet til å kutte de faste kostnadene? Dersom du leier bolig kan de være fornuftig å tenke på å finne seg rimeligere bolig. Dersom du eier bolig, med lån, kan du kanskje ordne avdragsfrihet på lånet? Hva med å jobbe "hvitt"? Altså ordne en ny jobb, eller en midlertidig en mens du går permittert fra din faste jobb
Gjest Stille leser Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Noen mulighet til å kutte de faste kostnadene? Dersom du leier bolig kan de være fornuftig å tenke på å finne seg rimeligere bolig. Dersom du eier bolig, med lån, kan du kanskje ordne avdragsfrihet på lånet? Hva med å jobbe "hvitt"? Altså ordne en ny jobb, eller en midlertidig en mens du går permittert fra din faste jobb Nei de faste kostnadene er kuttet(til og med slutta og røyke). Leiligheten er veldig sentral og jeg betaler 7000 kr i mnd noe som er sykt billig. Leiligheten kunne gått for 10 000-11 000 kr mnd, men jeg har pusset den opp gratis for huseier(hun betalte materiale) så lenge jeg kunne bo der 5 år til 7000 kr mnd(så er egentlig surt og flytte) siden det var planen til meg og exen. Er ikke så lett og skaffe seg *hvite* jobber på sparket innen mitt yrke i disse dager... :/
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Det her er konsekvensen av å forsove seg. Ikke ta en telefon i etterkant å forklare hvorfor og be om ny avtale og heller ikke å svare på brevet du fikk. Surt, men sånn er det. Muligens sosialkontoret kan hjelpe. 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 Er det virkelig LOV å trekke folk så mange uker med dagpenger fordi de ikke stiller opp på ETT møte? Gå til legen, forklar situasjonen-få sykemelding og lever den til nav-legg ved ett brev "Søknad om tilbakeføring av dagpenger grunnet..." Du har rettighter hos sosialkontoret de ukene, livsopphold ev noe som lån. Opp me hode, dette fixer du som bare det:)
Gjest Stille leser Skrevet 20. april 2011 #6 Skrevet 20. april 2011 Det her er konsekvensen av å forsove seg. Ikke ta en telefon i etterkant å forklare hvorfor og be om ny avtale og heller ikke å svare på brevet du fikk. Surt, men sånn er det. Muligens sosialkontoret kan hjelpe. Er surt ja, de første 27 årene jeg har levd hadde det gått automatisk, men de siste 4-5mnd har eg hatt nok med å komme meg på butikken 2 ganger i uken for og handle mat. Litt der det ligger, derfor eg er litt fortvila. Blir heller kriminell før eg går på sosialen. Sikkert latterlig sagt men får nesten skylde på holdningene til mor og far.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 Hei alle sammen. Har lest her i 3 år men ikke skrevet noe, men i dag har jeg et lite problem så lagde en bruker. Har alltid vert et ordensmenneske og ting har gått på skinner, men i det siste halve året har alt gått til helete. Samboeren var utro så det ble slutt(eneste kjæreste jeg har hatt), jobben sliter i finanskrisen så ble permittert fra jobben(første gang etter 12 år arbeid). I tillegg har det vert ett dødsfall i familien som gjorde att det ble mye styr og min mor har for første gang i sitt liv blitt sykemeldt, og det er noe som går ut over oss alle. Sliter en god del selv og har fått søvnproblem å sover ikke om natten ,liker ikke være sosial lenger og har blitt ganske innadvendt. Den ellers ryddige økonomien har mer eller mindre gått til helvete fra jeg ble singel pga doble utgifter.(+en del ting jeg ikke vil ta opp) Men for en mnd siden bestemte jeg for å få skikk på livet(etter mye mas fra venner) mitt og har søkt på skoler + nye jobber siden det er lite lukrativt og leve av NAV som permittert. Samtidig ser jeg etter nye bo-muligheter (kollektiv) og har redusert alle utgifter med det jeg kan siden bufferen min på 50 000 er oppbrukt(på 4 mnd). Så ting begynner komme seg igjen. Men så over til problemet. For ca 3 mnd siden fikk jeg innkalling til et møte med nav siden jeg var permittert. Hadde gode planer om å stille og var litt spendt på hva de hadde og fortelle. Men med den mildt sagt ikke eksisterende døgnrytmen min klarte jeg og forsove meg til dette møtet. Fikk et brev for to uker siden der det sto jeg skulle skrive et svar for en godkjent grunn til at jeg ikke stilte ellers ville jeg bli trukket i dagpenger. Valgte og ikke svare på dette brevet siden jeg ikke har en godkjent grunn men fikk høre av noen bekjente at de kom til og trekke en uke og det tenkte jeg med nød jeg skulle klare siden jeg ikke møtte som jeg skulle. Men i dag fikk jeg et brev der det sto at de kommer til og trekke 4 uker med dagpenger. En hel mnd uten lønn høres kanskje ikke så mye ut, men med 12 000 kr i faste utgifter(husleie strøm lån tv internett) og 15 000 i dagpenger i mnd er dette noe som vil sette meg ekstremt tilbake både fysisk og psykisk. Kjenner jeg fikk skikkelig knekken nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Har tenkt litt frem og tilbake i dag og kommet frem til tre muligheter. Enten jobbe svart som er noe jeg egentlig er veldig imot, gå til legen og sykemelde meg(burde egentlig gjort det for flere mnd siden men liker ikke leger så har ikke vert hos en siden barneskolen) eller rett og slett ta opp lån for og betale husleien og mat. Hva skal jeg gjøre? Ta kontakt med vedkommende på Nav. Be om en time, og forklar situasjonen. Si det som det er,og be om de kan omgjøre vedtaket. Det er menneskelig å gjøre feil, noe som de ansatte på Nav har vist det siste året at de også gjør.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Er det virkelig LOV å trekke folk så mange uker med dagpenger fordi de ikke stiller opp på ETT møte? Gå til legen, forklar situasjonen-få sykemelding og lever den til nav-legg ved ett brev "Søknad om tilbakeføring av dagpenger grunnet..." Du har rettighter hos sosialkontoret de ukene, livsopphold ev noe som lån. Opp me hode, dette fixer du som bare det:) Klart de kan. Jeg opplevde at AAP ikke ble forlenget grunnet at jeg ikke gikk til medisinsk behandling. Levde på sparepengene mine noen måneder. Fikk så innvilget AAP igjen. Samme behandling både før og etter. Jeg skjønner intet, men ser at bufferkontoen min er tom. Man kan ikke søke sosialkontoret om utgifter før søknadstidpunkt.
Gjest Stille leser Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Er det virkelig LOV å trekke folk så mange uker med dagpenger fordi de ikke stiller opp på ETT møte? Gå til legen, forklar situasjonen-få sykemelding og lever den til nav-legg ved ett brev "Søknad om tilbakeføring av dagpenger grunnet..." Du har rettighter hos sosialkontoret de ukene, livsopphold ev noe som lån. Opp me hode, dette fixer du som bare det:) Er første gang jeg har med NAV å gjøre(utenom 1 mnd etter militæret) men allerede da jeg og de 3 andre som ble permittert gikk på samme kontor med nøyaktig de samme papirene og arbeidsavtalene for å melde oss permittert, fikk vi 4 forskjellige utfall på søknadene. Det hele endte med at direktøren i firmaet ringte de opp og skjelte de ut og da var det plutselig 'greit'(koster penger og sende folk på nav i arbeidstiden^^). Så begynner nesten og lure på om det bare er å sette seg på nav og begynne og grine for å få viljen sin..... Har tenkt litt på den lege løsningen, men er ganske prinsipp-fast av meg og mener man går ikke til legen men blir bert om skjønner(liker ikke misbruk av dyre leger). Så veit ikke helt om jeg klarer gjennomføre den. Men er så jævla surt og få seg 15 000 kr i gjeld på ingenting...... Men takk for oppmuntrende ord
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Gå til legen og få en sykemelding før du går til NAV. SÅ møter du opp hos NAV og forklarer hvordan ting har toppet seg for deg. Heretter må du se på NAV henvendelser og avtaler som dødsens alvor - dvs at du MÅ ta deg i nakken og svare. Jeg vet at det kan være en påkjenning, men du mottar ytelser fra det offentlige og det følger forpliktelser med dette. Jeg hører du sier "ikke lett å finne jobb innen ditt yrke". Finn en jobb utenfor yrket ditt, du har ikke råd til å være kresen. Legen kan også hjelpe deg med søvnproblemene dine, dit skulle du gått med en gang de oppstod. Gjør det nå. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Er første gang jeg har med NAV å gjøre(utenom 1 mnd etter militæret) men allerede da jeg og de 3 andre som ble permittert gikk på samme kontor med nøyaktig de samme papirene og arbeidsavtalene for å melde oss permittert, fikk vi 4 forskjellige utfall på søknadene. Det hele endte med at direktøren i firmaet ringte de opp og skjelte de ut og da var det plutselig 'greit'(koster penger og sende folk på nav i arbeidstiden^^). Så begynner nesten og lure på om det bare er å sette seg på nav og begynne og grine for å få viljen sin..... Har tenkt litt på den lege løsningen, men er ganske prinsipp-fast av meg og mener man går ikke til legen men blir bert om skjønner(liker ikke misbruk av dyre leger). Så veit ikke helt om jeg klarer gjennomføre den. Men er så jævla surt og få seg 15 000 kr i gjeld på ingenting...... Men takk for oppmuntrende ord Hallo i luken, ikke vær så stolt- alle kan og får behov for hjelp gjennom livet, en legetime er ikke så dyr. Og jo, sosstønad kan søke all the way, ingen som nekter noe som helst i forhold til sos par5 så lenge man ikke har til livsopph.
Gjest Stille leser Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 Ta kontakt med vedkommende på Nav. Be om en time, og forklar situasjonen. Si det som det er,og be om de kan omgjøre vedtaket. Det er menneskelig å gjøre feil, noe som de ansatte på Nav har vist det siste året at de også gjør. Er det jeg sterkt lurer på om jeg må gjøre, men sliter jævlig å snakke om personlige ting med andre. Måtte ta meg fire pils før jeg skrev det første anonyme innlegget og er vel egentlig kun 2 av mine beste venne som vet hvordan jeg egentlig har det for tiden selv om jeg smiler og virker glad de få gangene jeg er ute med gjengen...
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #13 Skrevet 20. april 2011 Vel, da tar du opp ett lån betaler ned så godt du kan og starter med å snu døgnrytmen, er sikker på at du trenger å gjøre på noe. Ikke gjør det til større problem enn hva det er. 1
Gjest Stille leser Skrevet 20. april 2011 #14 Skrevet 20. april 2011 Gå til legen og få en sykemelding før du går til NAV. SÅ møter du opp hos NAV og forklarer hvordan ting har toppet seg for deg. Heretter må du se på NAV henvendelser og avtaler som dødsens alvor - dvs at du MÅ ta deg i nakken og svare. Jeg vet at det kan være en påkjenning, men du mottar ytelser fra det offentlige og det følger forpliktelser med dette. Jeg hører du sier "ikke lett å finne jobb innen ditt yrke". Finn en jobb utenfor yrket ditt, du har ikke råd til å være kresen. Legen kan også hjelpe deg med søvnproblemene dine, dit skulle du gått med en gang de oppstod. Gjør det nå. Lykke til! Men er det bare og få en sykemelding hos legen ? Gir de en slik kun på det jeg forteller(ingen erfaring med leger)? Ja kommer til og følger opp heretter, tror jeg er over den verste kneika. Angående yrkesaken regner jeg med å begynne på universitet fra høsten av så leter etter deltidsjobb(og bofelleskap) allerede men kjipt og begynner som student med gjelt. Var på søvnproblemene litt av ekstrautgiftene kom inn, fikk ikke sove på 2 mnd så lånte noen innsovningstabletter av ei jeg er i slekt med men de funka ikke. Så prøvde jeg sterkere sovetabletter(onkel), men de funket heller ikke. Så jeg har kjøpt hasj jeg røyker nesten hver kveld for å få sove...
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2011 #15 Skrevet 20. april 2011 Men er det bare og få en sykemelding hos legen ? Gir de en slik kun på det jeg forteller(ingen erfaring med leger)? Ja kommer til og følger opp heretter, tror jeg er over den verste kneika. Angående yrkesaken regner jeg med å begynne på universitet fra høsten av så leter etter deltidsjobb(og bofelleskap) allerede men kjipt og begynner som student med gjelt. Var på søvnproblemene litt av ekstrautgiftene kom inn, fikk ikke sove på 2 mnd så lånte noen innsovningstabletter av ei jeg er i slekt med men de funka ikke. Så prøvde jeg sterkere sovetabletter(onkel), men de funket heller ikke. Så jeg har kjøpt hasj jeg røyker nesten hver kveld for å få sove... Hva annet skulle legen finne ut av din sykdom enn det du forteller han/hun? Det er fullt forståelig at du gjør hva som helst for å sove. Men hasj sløver deg fullstendig ned og det er ikke lurt å selvmedisinere på denne måten. Gå til legen få skikkelige råd og veiledning og medisin som passer ditt søvnproblem. Ikke rart at du ikke forstår verden rundt deg og det å holde avtaler når du sløver deg ned med hasj. Og så så utrolig lite smart når du har dårlig råd fra før. På tide å få et realistisk syn på livet.
Gjest Stille leser Skrevet 21. april 2011 #16 Skrevet 21. april 2011 Hva annet skulle legen finne ut av din sykdom enn det du forteller han/hun? Det er fullt forståelig at du gjør hva som helst for å sove. Men hasj sløver deg fullstendig ned og det er ikke lurt å selvmedisinere på denne måten. Gå til legen få skikkelige råd og veiledning og medisin som passer ditt søvnproblem. Ikke rart at du ikke forstår verden rundt deg og det å holde avtaler når du sløver deg ned med hasj. Og så så utrolig lite smart når du har dårlig råd fra før. På tide å få et realistisk syn på livet. Hei igjen. Har bestemt meg for å gå for den lege løsningen men er lite lysten på å sitte og legge ut om meg selv til en ukjent så tror du legen godtar om jeg skriver et langt brev han kan lese der jeg forklarer alt? Sikkert litt kleint og sitte der imens han leser men får være det samme. Angående hasjen tror jeg du misstolker litt. Har ikke sløva meg ned med hasj. Sitter ikke å røyker meg skeiv hele dagen, er bare snakk om litt rett før jeg hopper i seng. Så effekten har vel heller vert mer positiv med mer overskudd og en bedre døgnrytme når jeg har røyka. Er heller ikke ekstremt med penger det er snakk om.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #17 Skrevet 21. april 2011 Slutt og røyk hasj for å få sove. Ha litt ryggrad, ikke skriv brev til legen, stå opp for deg selv og det er over på 5 min, hallo-du gjør dette til noe større enn det egentlig er. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #18 Skrevet 21. april 2011 Går helt fint å skrive brev til legen. Jeg har gjort det selv når ting har vært ekstra vanskelig å snakke om. Jeg sendte brevet på forhånd sånn at legen hadde lest det når jeg kom til timen. Greit nok å stå opp for en selv, men av og til trenger man litt kreative løsninger for å klare det. Man stiller jo opp for en selv når en faktisk går til legen og legen er klar over hvorfor. Om legen har lest informasjonen eller du har fortalt det ansikt til ansikt er underordnet.
Gjest Stille leser Skrevet 21. april 2011 #19 Skrevet 21. april 2011 Slutt og røyk hasj for å få sove. Ha litt ryggrad, ikke skriv brev til legen, stå opp for deg selv og det er over på 5 min, hallo-du gjør dette til noe større enn det egentlig er. Har slutta så kommer ikke til og kjøpe noe mer. Ryggrad er noe jeg ikke mangler. Har sterke meninger både politisk og sosialt og har hjulpet flere som har slitt. Har heller aldri gått forbi noen som har blitt mobbet uten å gripe inn hverken da jeg var yngre eller i voksen alder. Er bare når det kommer til egne følelser og svakheter det skjærer seg. Tror jeg er litt for mye påvirka av far min. Han er typen 'kald mannemann'. Tror han kunne drept i krig uten å heve ett øyenbryn, og hvertfall ikke trengt og snakke om det i ettertid. Hadde han vist jeg skulle til legen for og snakke om følelser tror jeg han hadde ledd seg i hjel.
Gjest Stille leser Skrevet 21. april 2011 #20 Skrevet 21. april 2011 (endret) Går helt fint å skrive brev til legen. Jeg har gjort det selv når ting har vært ekstra vanskelig å snakke om. Jeg sendte brevet på forhånd sånn at legen hadde lest det når jeg kom til timen. Greit nok å stå opp for en selv, men av og til trenger man litt kreative løsninger for å klare det. Man stiller jo opp for en selv når en faktisk går til legen og legen er klar over hvorfor. Om legen har lest informasjonen eller du har fortalt det ansikt til ansikt er underordnet. Flott, holder på og skrive ett nå . Veit ikke om jeg skrev det noen plass men er gutt ikke jente.. er på litt feil forum men men Endret 21. april 2011 av Stille leser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå