AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Litt informasjon: Vi har hatt flere kaniner. Sommerhalvåret har de stått ute i små bur - som har vært åpent ut i mot en stor innhegning. På denne måten har de hatt hvert sitt bur å hoppe inn i når de føler for det, og full frihet til å løpe sammen ute. Vintrene har vi satt de små burene inn i ett stort kjellerrom med vindu. Der har de fått løpe fritt på samme måte som ute. Dette har jeg alltid følt at de har stortrivdes med. Hannene var kastrerte, og det har aldri vært noen slossing mellom noen av de. De har kosa seg sammen. Etterhvert har en og en kanin naturlig falt ifra. (alder eller sykdom). I høst var det kun en igjen. Vi skal ikke ha flere kaniner, da ungene begynner å bli store, slik at de ikke har tid til å hjelpe til så mye mer. Vi fikk så vondt av denne ene som er igjen, at vi har hatt han oppe i stua med oss i hele vinter. Han har da hatt buret sitt her oppe og fått gå fritt på golvet under tilsyn. Nå kommer mitt litt triste spørsmål. For hva gjør vi nå? Kaninen må jo få være ute hele tiden nå. (den har hittil i vår vært ute i bånd og på dagtid noe i uteinnhegningen). Men jeg føler at han blir så trist og alene der ute. Jeg har så utrolig vondt av han. Han kan ikke stå på terassen, der blir det for varmt. Han nærmer seg 7 år, så han begynner å bli gammel. Jeg føler at det er galt og fryktelig vondt å avlive han pga. ensomhet...men hva er mest humant? Han er vant til å være i flokk med flere, og i vinter sammen med oss. Vil han lide av å stå alene? Selvsagt koser vi jo med han, men uansett vil han stå mange timer alene. Vi kan også ta han inn innimellom, men han trives ikke på parkettgolv. (noe som har ført til at han har foretrukket å hoppe inn i buret sitt ofte i vinter istedenfor å gå fritt) Jeg blir bare så trist og lei meg.....
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Kaniner er vel egentlig ikke flokkdyr. Det går nok fint med han.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Jeg ville absolutt prøvd å ha ham ute. Kaniner trives ofte greit alene, selv om de også kan like å ha andre i nærheten. Har han et stort uteområde og dere legger inn litt greiner og annet han kan tygge på og flytte på, kommer han sikkert til å ha det fint. Dere kjenner ham nok godt nok til å merke om han virkelig ikke trives, f eks om han ikke spiser noe særlig, sturer osv. 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Du fortjener en pluss i boka for å ta så godt vare på kaninene deres og bry dere. Ikke sammenlignbart men jeg hadde tre rottejenter. Og da to av de ble veldig syke og den siste gammel, så avlivet jeg alle samtidig. De to syke kunne ikke reddes og den gamle var dronningen av buret og ville hatt det helt forferdelig uten sine venninner. Så da fikk alle reise samtidig. Veldig trist men godt å se at de var sammen helt til siste slutt.
Gjest Lille-pus Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 Kan dere forsøke å ha ham som ren kosekanin fremover, og se om han trives med det ? Synes dere har gjort det meste allerede; han har flyttet opp til dere fra kjelleren. Han hopper løst rundt på gulvet, og han er på luftetur i bånd Jeg ville latt ham få være i innhengningen om dagen jeg, men dersom innhegningen er langt borte fra terrassen så ville jeg sett om jeg kunne flytte den nærmere, gjerne under et tre om dere har det i nærheten Da vil han kunne både høre og se dere når han er i innhegningen og dere er på terrassen Grener og andre spennede ting for kaniner er lurt Jeg synes jeg hører at du er glad i ham, så se på ham som en eldre enkemann som trenger litt ekstra omsorg, litt ekstra kos og kløing på hodet, i nakken og bak øre-festene Noen eksta godbiter og å få lov til å være sammen med dere inne om ettermiddagen, kvelden og natten Det er riktig som du sier, han er 7 år og slik sett antageligvis over "middagshøyden", så la ham ha det fint og behagelig den tiden han har igjen. Det vil du ha godt av og det vil han ha godt av, og du vil slippe å kjenne på den følelsen du alt ha begynt å kjenne den bitre og beske smaken av. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #6 Skrevet 20. april 2011 TS her. Tusen takk for gode svar. Han har kvister i uteburet (har også hatt det i det lille buret). Han elsker å gnage på de. Han har også noen "trehus" som han flytter rundt på og hopper oppå og inni. Det eneste han ikke får gjort, er å grave. Vi måtte legge netting under uteplassen pga grevling. På vinterene elsker han å grave i snøen;-) Uteplassen er også rett nedenfor terassen vår, slik at han hører oss når vi er der. Vi har også satt hatt en radio i nærheten av han, som vi har på litt innimellom (vet ikke om det hjelper)... Håper så indelig han ikke mistrives alene.... Ps. han får også litt ekstra godbiter nå som han er så gammel, selvom han heldigvis er glad i høy. (får høy rett fra en bondegård, så det er friskt i forhold til de buntene man kjøper i dyrebutikker)
Myrthel Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 Leser gjennom svarene her, og tar imot litt tips jeg også. Vi har også en kanin som har blitt igjen alene, og er litt bekymret for om den blir ensom.....
Gjest Lille-pus Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Så nå at han ikke setter noe særlig pris på den glatte parketten. Jeg tenker; kunne det vært en idé, så lenge han lever, å rett og slett kjøpt noen rimelige ryer og "anti-skli underlag" (husker ikke hva det heter ) Det ødelegger jo med den største selvfølgelighet et ellers plettfritt parkett-inntrykk, men det beskytter parketten mot solide klør på kraftige bakben også Da kunne man lage noen fine "kaninveier" av ryer mellom mulige tepper på gulvet, og mosjon og hoppe-turer utenfor buret kunne det kanskje bli flere av ?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Jeg har lange billige ryer utover stuegulvet når jeg passer nabokaninen. De rulles ut når han skal ralle rundt i huset her. Og så rulles de lett tilbake når han ikke er her.
Gjest Lille-pus Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Jeg har lange billige ryer utover stuegulvet når jeg passer nabokaninen. De rulles ut når han skal ralle rundt i huset her. Og så rulles de lett tilbake når han ikke er her. Klok dyrekjær kvinne du Belle (som vi liksom ikke visste det fra før av ) Heldige nabokaninen, han har et godt reserve-/besøkshjem
Sequax Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Så godt å lese om en skikkelig dyrevenn som tar seg godt av vennene sine! Du, som nevnt over; kaniner er ikke flokkdyr men kolonidyr! Her er en fin link til deg som kan hjelpe deg litt videre. Lykke til! http://kanin.org/kaniner_sammen 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #12 Skrevet 21. april 2011 Så nå at han ikke setter noe særlig pris på den glatte parketten. Jeg tenker; kunne det vært en idé, så lenge han lever, å rett og slett kjøpt noen rimelige ryer og "anti-skli underlag" (husker ikke hva det heter ) Det ødelegger jo med den største selvfølgelighet et ellers plettfritt parkett-inntrykk, men det beskytter parketten mot solide klør på kraftige bakben også Da kunne man lage noen fine "kaninveier" av ryer mellom mulige tepper på gulvet, og mosjon og hoppe-turer utenfor buret kunne det kanskje bli flere av ? Det var et godt tips.. Vi har brukt badehåndklær, men de glir så fælt... Han har ikke laget merker i golvet, men han sklir...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå