Gjest vera Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 har vært på tur hos familie, og da jeg kom hjem fikk jeg tlf om at det manglet en mascara i det ene huset, og en fondation i det andre huset. Etter å ha snakket med datteren min på 13, kom det fram, etter ei god stund,at det var hun som hadde tatt dette..hun måtte da ringe og be om unnskyldning etter først da å ha ringt og sagt at det ikke var henne. Hun har også forsynt seg med penger her i huset. Hva gjør jeg? Har snakket mye med henne om dette nå i dag, men hun kan ikke gi noen forklaring på hvorfor hun gjorde det. Har foreløpig fått husarrest med dataforbud i 3 dager. Tips?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Får hun sånne ting hjemme, eller får hun penger til å kjøpe seg sminke for? Jeg tenker som så at hvis barna får noe (ikke alt de peker på) hjemme, så vil ikke fristelsen til å stjele bli for stor.
Gjest Fikira Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Å løse problemet med å gi barna ting er neppe måten å gjøre det på. Får hun heller lære å jobbe for det. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Å løse problemet med å gi barna ting er neppe måten å gjøre det på. Får hun heller lære å jobbe for det. Hvordan de får det er vel ett fett og opp til enhver hvordan de løser det. Men vokser opp i et hjem der de aldri får noe, kan fristelsen fort bli for stor. 1
Gjest Fikira Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 Og av og til så er ungen bare frekk og tror at det er greit å stjele, uavhengig om de får ting hjemme eller ei. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #6 Skrevet 20. april 2011 har vært på tur hos familie, og da jeg kom hjem fikk jeg tlf om at det manglet en mascara i det ene huset, og en fondation i det andre huset. Etter å ha snakket med datteren min på 13, kom det fram, etter ei god stund,at det var hun som hadde tatt dette..hun måtte da ringe og be om unnskyldning etter først da å ha ringt og sagt at det ikke var henne. Hun har også forsynt seg med penger her i huset. Hva gjør jeg? Har snakket mye med henne om dette nå i dag, men hun kan ikke gi noen forklaring på hvorfor hun gjorde det. Har foreløpig fått husarrest med dataforbud i 3 dager. Tips? Dårlig løsning at hun kunne ringe å be om unnskyldning,etter å ha løyet først. Du skulle kjørt henne tilbake til begge husene,slik at hun møtte de hun hadde stjålet fra. Vi kan bare innrømme det, vi har vel alle nasket noe engang i ungdommen,men det er viktig at det blir oppdaget,og at det får konsekvenser.
Piper Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 Jeg hadde tatt med henne tilbake, for at hun skulle levere tingene tilbake samtidig som hun måtte bedt om unnskyldning for det hun hadde gjort. Kanskje hun da blir så flau,at hun ikke vil igjennom noe slikt flere ganger. Og å bare spørre om hun får disse tingen hjemme, er og blir helt vanvittig. Jadda, her løser vi stjele problematikken med å kjøpe mer til ungdommen. Ikke rart ungdommen i dag forventer å få mer og mer, når enkelte voksne tenker slik som enkelte her inne, eller kanskje det bare var en. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Ikke tenk så mye på hva hun har gjort, men heller hvorfor hun gjør det. De fleste som stjeler gjør det av en av 4 grunner: 1. Et rop om oppmerksomhet og hjelp. 2. For å være tøff overfor venner. 3. Fordi de får et kick ut av det. 4. Fordi de "må". Enten fordi de har tvangstanker eller fordi det er eneste måten å få tak i mat/klær på. 1
Gjesten Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 (endret) Vi kan bare innrømme det, vi har vel alle nasket noe engang i ungdommen,men det er viktig at det blir oppdaget,og at det får konsekvenser. Vi har IKKE alle nasket i ungdommen. Dette synes jeg jeg hører fra flere og flere hold, men det er bare tull som dere naskere bruker for å rettferdiggjøre handlingene deres. TS: Jeg synes egentlig du har funnet en ok løsning på dette. Jeg har ikke barn selv, så jeg har ingen erfaring med å takle slike problemer, men det høres for meg ut som du tenkte klokt. Du fikk henne til å unnskylde = bra. Du har snakket med henne om det = bra. Jeg synes kanskje du bør prøve å prate litt mer med henne, se om hun kan komme til å innrømme hva som fikk henne til å gjøre det. Ville hun ha oppmerksomhet? Var det et lite opprør? Eller trengte hun bare sminke? Uansett synes jeg du skal holde deg langt unna tipset du fikk om å kjøpe sminke til henne/gi henne penger til det. Du må for all del ikke lære jenta at hvis hun stjeler, så får hun penger av mamma til å kjøpe i steden. Jeg synes snarere tvert imot at dette er et tilfelle der inndragning av ukepenger er en god straff. Siden du har snakket med henne, går jeg ut fra at du har sagt til henne at dette er uakseptabelt. Forklar for henne at når hun trenger slike ting, er hun nødt til å spare penger som alle andre for å kjøpe det. Hvis du føler det er riktig, kan du jo si til henne at hvis hun trenger ekstra penger, kan hun få ekstra jobber å gjøre rundt i huset/hagen som hun kan tjene litt på, men da mener jeg det er viktig at lønnen tilsvarer arbeidet. Altså kan ikke jenta få 100 kr for å dekke på middagsbordet f.eks. Lykke til, håper du slipper flere slike situasjoner Endret 20. april 2011 av Gjesten 1
Gjest trådstarter Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 Hei, og takk for tilbakemeldinger. Skulle kjørt henne tilbake om det ikke var for at det tar 4 timer en vei...I stedet måtte hun ringe under mitt påsyn. Hun har ting hun må gjøre gjennom uken for å få ukelønn. Hun har sminke og alt hun trenger også. Har snakket mye med henne i hele dag, og jeg håper at det går inn. Har forklart for henne at hun må spare opp lønnen sin for å kjøpe seg ting, at hun ev kan tjene mer ved å gjøre mer, politi, konfliktråd, konsekvenser for hele livet...ja, alt jeg har kommet på. jeg er virkelig skuffa over henne, og det vet hun. Dagen i dag har ikke vært god for noen av oss.
fruBeist Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Får hun sånne ting hjemme, eller får hun penger til å kjøpe seg sminke for? Jeg tenker som så at hvis barna får noe (ikke alt de peker på) hjemme, så vil ikke fristelsen til å stjele bli for stor. At tenåringer ikke får alt mulig hjemme gjør det fortsatt ikke rett for de å stjele andre sine ting. Det er ikke alle familier som har økonomi til å slenge ut av seg med "luksusvarer" som sminke til unger tidlig i tenårene. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå