Gå til innhold

Jeg er lærling og skal jobbe alene i hele påsken. Hvilken lønn har jeg krav på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snakket med Opplæringskontoret, og fikk vite at jeg får vanlig ufaglært timelønn, dvs ca 130 kr/timen. Hvis det hadde vært en fast ansatt, hadde h*n fått 260 kr/timen.

Er det normalt at lærlinger blir brukt som billig arbeidskraft i alle helligdager? Jobbet i hele julen og nyttårsaften også...

Får ikke man overtid når en må jobbe på de dagene folk vanligvis har fri? Jobber på hotell som er åpent 24 timer i døgnet, har det noe å si?

Setter stor pris på alle svar.

GOD PÅSKE!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lærling her, men ikke på hotell.

Jobber hele påsken jeg, julaften osv. Får samme lønna uansett hvilke dager jeg jobber, svarte som røde. Overtid eller ei, samme lønna da også.

Lærling er lærling, og på slike plasser er det kjekt å ha lærlinger som kan jobbe på røde dager. Eller, vi jobber ikke, vi utdanner oss ;-)

• Liker 2
Skrevet

Lærling her, men ikke på hotell.

Jobber hele påsken jeg, julaften osv. Får samme lønna uansett hvilke dager jeg jobber, svarte som røde. Overtid eller ei, samme lønna da også.

Lærling er lærling, og på slike plasser er det kjekt å ha lærlinger som kan jobbe på røde dager. Eller, vi jobber ikke, vi utdanner oss ;-)

Takker for svar, selv om jeg ble litt skuffa nå :-)

AnonymBruker
Skrevet

Når du er lærling har du krav på lærlingelønn. Men lærling har vel strengt tatt ikke lov å jobbe aleine.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Dessverre er det slik at når man jobber på vaktliste så får man ikke overtid.

Det er imidlertid noe som heter helligdagstillegg, kveldstillegg og nattillegg - men jeg er usikker på om lærlinger får dette.

Jeg finner det også urimelig at du skal jobbe alene hele påsken. Hva har opplæringskontoret å si til den saken?

Skrevet

Det er imidlertid noe som heter helligdagstillegg, kveldstillegg og nattillegg - men jeg er usikker på om lærlinger får dette.

Jeg finner det også urimelig at du skal jobbe alene hele påsken. Hva har opplæringskontoret å si til den saken?

du skal ha samme lønn som en ufaglært og tillegg. hadde samme problemet når jeg var lærling, måtte jobbe alle røde dager, ofte alene, og sjefen ville ikke betale det jeg skulle ha. men, det ordnet seg når jeg snakket med opplæringskontoret.

Skrevet

Kan lærlinger i det hele tatt jobbe alene da?

Hva er det du er lærling som, forresten? 260 kroner i timen utgjør jo over en halv mill i året - veldig mye mer enn andre fagutdannede som typisk jobber på hotell.

Skrevet

Når du er lærling har du krav på lærlingelønn. Men lærling har vel strengt tatt ikke lov å jobbe aleine.

Lærlinger skal kunne jobbe 50 prosent alene, hvordan skal de ellers kunne bli vant til å jobbe selvstendig? Jeg jobbet neste alle kvelder i hjemmesykepleien alene og ellers mye alene alle de 4 stedene jeg var.

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg var lærling. Også på hotel. Det tok vel 2-3 mnd før jeg allerede jobbet alene. På dagen var det jo alltid noen fra ledelsen der men når jeg jobbet kveldsvakt ble det jo noen timer alene. Gjorde meg aldri noe. Men jeg vet jo at som lærling får man ikke lov til det. Jeg er ganske sikker på at du har krav på både vanlig lønn og tillegg når du jobber alene. Jeg var veldig flink til å kreve dette fra ledelsen når jeg jobbet alene. Fordi jeg synes det bare skulle mangle.

• Liker 1
Skrevet

som lærling har man ikke lov til å være alene det første året. det andre aret har man lov å vere alene et bestemt antall vakter i måneden, husker ikke helt hvor mange.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veileder for helsefagarbeiderlærlinger. Lærlinger både skal og bør gå egne, selvstendige vakter. Dersom det i yrket er vanlig å jobbe i påske, jul osv. så skal også lærlingen jobbe noen av disse. Men lærlingen må ha kommet så langt at det er forsvarlig å jobbe selvstendig. Likevel bør lærlingen ha en som han kan spørre om hjelp dersom det behøves. Hos oss får lærlinger utbetalt tillegg på røde dager, men ellers ikke noe utover lærlingelønnen. Dersom lærlingen får vanlig betalt timelønn for noe av jobbingen går dette ikke inn i lærlingetiden. Ergo må den forlenges.

AnonymBruker
Skrevet

som lærling har man ikke lov til å være alene det første året. det andre aret har man lov å vere alene et bestemt antall vakter i måneden, husker ikke helt hvor mange.

To års læretid utgjør lønn for et år. Dvs. at et år er med veileder, og et år med selvstendig jobbing.

Skrevet

To års læretid utgjør lønn for et år. Dvs. at et år er med veileder, og et år med selvstendig jobbing.

jo, men det betyr ikke at man skal jobbe alene mange vakter på rad. det er stor forskjell på å jobbe alene og på å jobbe selvstendig.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var lærling hadde jeg akkuratt de samme rettigheter/plikter som en "vanlig" ansatt i kommunen. Krav på feie, lønn osv. Det er/skal ikke være sånn at lærlingerer skal jobbe kun ettersom det passer bedriften. Det at lærligen skal jobbe 50 % selvstendig blir desverre ofte misforstått. Det betyr nødvendigvis ikke at man skal jobbe som en "vanlig" ansatt, men lærlingen skal jobbe selvstendig med læreplanen som et grunnlag. Dvs at lærlingen kan få selvstendige oppgaver/oppdrag, ut i fra hva lærlingen/veileder mener er viktig forå øke kunnskap o.l.

Jeg fikk kvelds og helgetilleg, sier ikke arbeidsmiljøloven noe om godtgjørelse for slike arb.tider? Røde dager hadde jeg fri :D:D

Glad jeg ikke er lærling lenger, aldri følt meg så liten og dum som jeg gjorde da.. :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Når jeg var lærling hadde jeg akkuratt de samme rettigheter/plikter som en "vanlig" ansatt i kommunen. Krav på feie, lønn osv. Det er/skal ikke være sånn at lærlingerer skal jobbe kun ettersom det passer bedriften. Det at lærligen skal jobbe 50 % selvstendig blir desverre ofte misforstått. Det betyr nødvendigvis ikke at man skal jobbe som en "vanlig" ansatt, men lærlingen skal jobbe selvstendig med læreplanen som et grunnlag. Dvs at lærlingen kan få selvstendige oppgaver/oppdrag, ut i fra hva lærlingen/veileder mener er viktig forå øke kunnskap o.l.

Jeg fikk kvelds og helgetilleg, sier ikke arbeidsmiljøloven noe om godtgjørelse for slike arb.tider? Røde dager hadde jeg fri :D:D

Glad jeg ikke er lærling lenger, aldri følt meg så liten og dum som jeg gjorde da.. :tristbla:

Takk for svar, Seroquel!

Jeg jobber egentlig akkurat som alle andre, men i hele denne påskeuken har bare meg og to andre lærlinger jobbet + fast nattevakt da. Der føler jeg at vi blir utnytta!

Fins det noe på nettet som kan bekrefte det du har skrevet som selvstendig arbeid osv? Ikke at jeg ikke tror på deg :D Men jeg må ha noe for å gå videre med.

Opplæringskontoret har skuffet meg mye når de sa at jeg hadde bare krav på ufaglært lønn på disse røde påskedagene. Altså jeg tror ikke de lyver, men jeg føler at ikke alt stemmer :/

Altså å være lærling kan beskrives "å gå på skole og få betalt". Man studerer ikke på julaften eller påsken, så jeg syns det skal være godtgjort skikkelig.

Gleder meg til å bli ferdig som lærling jeg, bare 2 mnd igjen! :D

Skrevet

Kan lærlinger i det hele tatt jobbe alene da?

Hva er det du er lærling som, forresten? 260 kroner i timen utgjør jo over en halv mill i året - veldig mye mer enn andre fagutdannede som typisk jobber på hotell.

Tror du misforsto litt :-)

Jeg får usle 82,5 kr/timen som lærling, og faste ansatte har ca 130-140, mener jeg... og hadde noen av de faste jobbet i påsken, ville de helt sikkert få noe nær 260+ i timen. Men hele påskeuken har det BARE vært 3 lærlinger på jobb inkl meg (+ nattevakt). Derfor er jeg litt irritert. Det er fint å spare penger, men ikke på lærlinger.

Skrevet

Da skjønner du min frustrasjon. OK hadde sagt at jeg skulle bare få ufaglært lønn, that's it. Jeg tror ikke på de, det høres ikke riktig ut for meg...

Skrevet

Da skjønner du min frustrasjon. OK hadde sagt at jeg skulle bare få ufaglært lønn, that's it. Jeg tror ikke på de, det høres ikke riktig ut for meg...

bare ufaglært lønn? uten helligdagstillegg?

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, Seroquel!

Jeg jobber egentlig akkurat som alle andre, men i hele denne påskeuken har bare meg og to andre lærlinger jobbet + fast nattevakt da. Der føler jeg at vi blir utnytta!

Fins det noe på nettet som kan bekrefte det du har skrevet som selvstendig arbeid osv? Ikke at jeg ikke tror på deg :D Men jeg må ha noe for å gå videre med.

Opplæringskontoret har skuffet meg mye når de sa at jeg hadde bare krav på ufaglært lønn på disse røde påskedagene. Altså jeg tror ikke de lyver, men jeg føler at ikke alt stemmer :/

Altså å være lærling kan beskrives "å gå på skole og få betalt". Man studerer ikke på julaften eller påsken, så jeg syns det skal være godtgjort skikkelig.

Gleder meg til å bli ferdig som lærling jeg, bare 2 mnd igjen! :D

Kan desverre ikke linke deg til noe konkret, men ta deg en titt i arbeidsmiljøloven, opplæringsloven o.l. på lovdata.no , der vil du nok finne noe nyttig :D Håper alt ordner seg for deg :klemmer: Jeg synes ALLE skal ha krav på godtgjørelse for å jobbe på kveld, natt, helg, røde dager, overtid/ekstraarbeid osv!!!!! :rope:

Skrevet

bare ufaglært lønn? uten helligdagstillegg?

Kanskje jeg misforsto, men jeg spurte "får jeg bare ufaglært lønn uten noe tillegg?" og fikk "ja" i svar. Får ringe opp til de og sjekke med en annen kanskje...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...