Gå til innhold

Erfaringer med fødsel/keisersnitt på orkdal sykehus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om noen har erfaringer i forhold til det å føde (evt ta keisersnitt om det må til), på Orkdal sykehus på Orkanger? Trondheim er nærmest, men vurderer orkanger.

Grunnen er at jeg har fler bekjente som har dårlige er faringer med st.olavs. Følelsen av å være en av mange (greit nok at man er det, men man behøver ikke å føle seg som en del av et samlebånd fordi!). Å ikke bli tatt nok vare på, feil som kunne blitt fatale.. Kjenner ei som lå der, ungen hadde suttet fast i 2 døgn (!) og epiduralen var i tillegg satt feil. De ville på død og liv hun skulle føde normalt, helt til pulsen på ungen forsvant. Da ble det hastekeisersnitt, som heldigvis endte bra. Barnefar ble sendt på gangen etterpå, uten noe info. Ble stående og ikke vite hvordan mor eller barn hadde det.

Min mor hadde en fødsel som endte i hastekeisersnitt og et planlagt keisersnitt for ca 30 år siden (min bror og meg) på orkanger, og opplevde at de som var der var fantastiske på alle måter. Men det er jo 30 år siden og det kan jo ha forandret seg... Både min mor og min bror holdt på å stryke med, men min far ble tatt godt hånd om under hele prosessen, og det endte heldigvis bra. Da jeg kom til var det planlagt ks og far fikk være med på hele greia. Begge gangene var det en god ro på sykehuset og de følte seg i veldig gode hender. De tok seg god tid og mor og far følte slett ikke de var en av mange.

Nå er jo orkdal sykehus mindre, og har dermed kanskje et mindre og annerledes miljø enn stor st.olavs.

Noen som har noe og komme med? Jeg vet at min oppfatning ikke behøver å være rett, så derfor vil jeg gjerne høre om andre opplevelser disse plassene, gode som dårlige :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! jeg fødte på st.olavs på slutten på desember. Fikk veldig god støtte der. Har bare positivt å komme med fra der da. orkdal vet jo ikke noe om. Men anbefaler st.olavs å barselhotelle der. Mye oppfølging hele døgnet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra Orkanger, har ikke født ennå, men ble født der, og de fleste jeg kjenner har/har blitt født der også. Slik jeg hører det er det et rolig og trivelig sykehus å føde på, men du blir sendt til Trondheim hvis noe tilsier at fødselen ikke kommer til å gå som normalt på grunn av bedre beredskap. Den ene venninna mi fødte nylig i Orkdal og var omtrent alene på avdelingen, mens en annen fødte i byen samtidig som rundt 20 andre, det er klart det blir forskjell i sånne tilfeller. Det er uansett ikke langt til byen med ambulanse hvis noe skulle dukke opp underveis. Har inntrykk av at spesielt førstegangsfødende som er unge og friske setter pris på å få føde med litt mer oppfølging av personale som har bedre tid. Orkdal sykehus har ofte sommerstengt da, vet ikke om det berører deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ok.. Så hvis det skulle ligge an til å bli noen form for dramatikk eller risikofylt hastekeisersnitt, så blir man mest sansynlig sendt til trondheim? Så med andre ord er det mest normale fødsler og planlagte keisersnitt som foregår på orkanger?

Det er nok helt sikkert mange som har hatt fine opplevelser på st.olavs :) har bare fått inntrykk av at det dryges så i det lengste med å "ta grep" om det trengs.. :sjenert: jeg har vanskelige fødelshistorier på hele morsiden min omtrent. Vi er veldig smale damer hele gjengen :gjeiper: ikke én som har født normalt. Og min mor fikk beskjed om at dette med vanskelige fødsler ofte var arvelig. Derfor tar jeg det ikke som en selvfølge at det skal gå bra.

Men på orkanger er de kanskje raskere til å få ut fingern og handle hvis fødselen begynner å ta feil vending, nettopp pga beredskapen..? Det er det generelle inntrykket jeg har, men jeg vet jo ikke.

Sommerstengt berører ikke meg, nei.

Skrevet

Hvis du mener det er stor sjanse for en komplisert fødsel så ville jeg satset på St. Olav fra starten heller enn å risikere å bli sendt dit under fødselen! Det er jo naturlig at det er flere "skrekkhistorier" fra det største sykehuset, i og med at det er der det er flest fødsler ;) På samme måte er det ikke rart at flertallet som har født på Orkanger har hatt gode opplevelser, hvis det er slik at de kompliserte fødslene blir sendt vekk derfra.

Når det er sagt tror jeg det kan være fint å føde på et mindre sykehus, hvis det er den opplevelsen du er ute etter. Hvis flere i familien har smalt bekken så kan du kanskje uansett be om å få sjekket det på forhånd?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte på st.olavs pga sommerstenging på Orkanger for 2 år siden.

Jeg hadde ei fin og normal fødselsopplevelse, og jeg syntes at det var veldig trygt å vite at det var lege og operasjonsstue lett tilgjengelig.

Opplevelsen fra pasienthotellet var derimot ikke så rosenrødt. På én side var det deilig å ligge på familierom, og spise god mat på kantina. Oppfølginga på babystell, observasjon av babyen osv var veldig god, men hjelpen til amming var en vits. Jeg fødte på fredags kveld og måtte reise mandag morgen. Da var amminga IKKE på stell, og jeg gråt og blødde om hverandre, men jeg måtte hjem.

På Orkdal har jeg stort sett bare hørt positive historier. Jeg har én venninne som har mistet barnet sitt under fødselen pga surstoffmangel, men slike tragedier kan jo skje overalt. På Orkdal kan man velge å ligge i flere dager, og valgfriheten er stor med tanke på hvor mye hjelp en vil ha med babyen. Ammehjelpinga er også god.

Det finnes både familierom og rom med badekar, men tilgjengeligheten på dette avhenger selvsagt av om det er flere som føder samtidig. I verste fall kan man jo risikere å måtte ligge på flermannsrom.

Jeg kommer til å velge å føde på Orkdal denne gangen, ettersom at forrige fødsel gikk så greit. Dersom jeg hadde hatt en trøblete fødselshistorikk (meg selv eller familien) hadde jeg nok valgt st olavs pga ekspertise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...