bergans Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 (endret) Hvorfor er det så viktig for unge jenter, som er i pubertetsfaser, utvikler seg, er friske og normale, får genetisk bestemte former, å jakte etter noe som aldri var tiltenkt kvinner i utgangspunktet? Når slike tanker blir altoppslukende og bestemmer graden av lykke i livet, så er det noe alvorlig feil med prioriteringen. Trening er supert det, men flat mage sier uhyre lite om hvordan det står til med kroppens fysiske kapasitet, ei heller vil noen like jenter bedre bare fordi noen har en flatere mage enn andre. Det går uansett ikke an å punkttrene og slanke en spesifikk liten muskelgruppe. Ta heller et oppgjør med hvor inni heitrande idiotisk og fordummende moteblader, motemolomodeller, TV-tapere og forkastelig plastisk kirurgi er på friske, helt normale jenter. Bytt forbilder, tren for å bli sterk og sunn, og ha som mål å gjøre noe med kroppen som du virkelig kan være stolt av. F.eks bestige 10 2000-topper, delta i triatlon, ta rotta på gutta i klatreveggen, delta på terrengsyklingskurs, vær den som spurter avgårde i skogen mens de andre tar på seg lipgloss. Bryt et tankesett som kun har gjort en ting; skapt ulykkelige, selvsentrerte jenter som aldri blir fornøyd med utseende. Sånn, det var dagens utblåsning og pekefingertråd! Kom igjen jenter - ikke tenk på sommeren som en kroppsvisning. Det er å kaste bort tida. Nyt å være sunn være i form, og spise fantastisk mat. Endret 26. april 2011 av bergans 24
Hoppetaujenta Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Det er fordi at unge jenter i alle aldre har dårlige forbilder å strekke seg etter. Det er massivt hysterisk i alle retninger. Da blir synet på normal, frisk kvinnekropp sykt. 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 Det finnes sunne forbilder, ikke bare magre modeller. Hva og hvem man ser opp til er opp til en selv (og ens intelligens, kanskje). Jeg synes ikke det er noe galt med å ønske en viss fysikk så lenge man er realistisk. Det trenger ikke ikke være enten eller - selv om man er glad i sport trenger man ikke se ut som et troll. 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Og det er ikke alle modeller som ser ut som skjelletter heller. Og om noen vil ha silikon eller fikse på nesa, hva er problemet? Hvis det kan få dem til å føle seg bedre så er vel det beste. Og er det noe man ikke liker, da liker man det ikke. Det er ikke bare bare og bare godta puppene eller noe heller. I hvertfall ikke når det faktisk er mulig å gjøre de penere etter den personens sitt syn. 1
sequin Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 Det er da langt fra syltynne modeller det finnes flest av. Det man ser mest av er tv og reklamer og her er modellene/skuespillere "sunne", men alle har flat mage.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #6 Skrevet 20. april 2011 Er så leie av å høre om dette egentlig. Ser ut som enkelte vil at alle som ser "pene" ut eller som gjør seg "pen" skal brenne. Virker nesten som at enkelte lever opp til "alle skal være stygge og mislykkede uten om meg" "Meg, meg og meg" Sånn er en del av samfunnet i dag.
Gjest made4u Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 Er veldig enig med trådstarter, som tar opp et viktig problem slik jeg ser det, idealet mange søker mot er ikke naturlig. Som hannkjønn synes jeg jo mange jenter er attraktive. Men mange av supermodellene finner ikke jeg så attraktive, litt rart når det skal være utessendet dem tjener seg rike på. Hvordan har det seg da, at jeg finner mange helt vanlige jenter vakrere (jenter som ikke kunne tjent like mye på utseendet). Kroppslig synes jeg ikke disse supermodell-jentene tar seg så godt ut i det hele tatt, snarere får jeg litt vondt av å se dem og kunne heller ha snudd meg med mot ei med kjærlighetshåndtak og syntes at sistnevnte fikk mest sving på mine hormoner. Faktisk er det slik, at den mest intense tiltrekning jeg noen gang har følt, var en tiltrekning til ei som hadde sine kilo for mye og kjærlighetshåndtak som et resultat av dette. Så jenter blir ikke sett fra om dem har flat mage eller ikke, hverken utseendemessig eller personlighetsmessig. Det er det bare motebladene som missoppfattet leder mange til å tro.
Gjest krystallen Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Jøsses. Jeg personlig holder meg i form og passer på( for det meste) hva jeg spiser fordi jeg ønsker å trives i min egen kropp og jeg ønsker å være fit. La oss innrømme det, det er penere med en flat mage med gjerne six pack men, de som ikke har dette er ikke stygge for det om ! Det er bare idiotisk å si. Etter at jeg fikk barn så er ikke magen min like flat som før og jeg har arr etter piercingen min i navelen men, det blåser jeg i ! Så lenge jeg holder meg i form og trives i min egen kropp så er det greit. Så hvis du er litt fyldigere og trives med dette så er du jo flott uansett hva andre måtte mene ! 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Kanskje fordi det er: - Attraktivt - Vitner om et sunt kosthold og en helsefremmende, positiv livsstil Eller hva? 1
bergans Skrevet 20. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2011 (endret) Det er fordi at unge jenter i alle aldre har dårlige forbilder å strekke seg etter. Det er massivt hysterisk i alle retninger. Da blir synet på normal, frisk kvinnekropp sykt. Det er nettopp det. Hysteri over en kroppsdel som aldri var ment til å være helt flat, ikke engang hos barn. Det at noen synes at det er mer attraktivt med en flat mage er noe vi er konstruert til å mene, og vi er oppdratt gjennom manipulasjon av bilder og kroppsvekt å tro at det er noe å jage etter. Flat mage sier heller ingenting om vedkommendes fysiske form eller kapasitet (normalfordelinger, ikke unntakene som f.eks toppidrettsutøvere eller mot sykelig overvekt). Det er null problem å være slank, men svært feilernært, i knall dårlig form og helse. Hvor mange her vil som 40-50-60-åring tenke at det var jaggu godt at alle de timene ble brukt til å holde inn magen, ta mageøvelser (uten å trene noe annet), misunne utspjåkete modeller i glorete blad og bekymre seg for speilbildet? Ingen liker noen bedre bare fordi de har flat mage. Og ingen ble lykkelig av kun å oppnå flat mage. Det er lov å ta et oppgjør med inndoktrineringen av sykelige perfeksjoner på utseende, når stadig flere jager seg selv ned i bunnløse fall over noe så ubetydelig og bortkastet. Jeg vil så gjerne dyrke treningsgleden, livsgleden og sunnere idealer som ikek bedømmes ut fra midjemål alene. Endret 20. april 2011 av bergans 6
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Det er nettopp det. Hysteri over en kroppsdel som aldri var ment til å være helt flat, ikke engang hos barn. Ikke ment å være flat? For en idrettsutøver som er godt trent og fast i fisken er det naturlig å ha flat mage. Det er ingenting i veien med å ville være i god form og se ut som man er det også. Du er ikke noe bedre enn de du kritiserer.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 Er dessverre ikke bare unge jenter som har det slik. Jeg har epleform, og har magefett selv når jeg er undervektig. Jeg trener mye, spiser svært sunt, og har generelt et ganske greit selvbilde....helt til jeg går inn på en "feil" tråd her inne og leser beskrivelser som "kvalmt", "ekkelt" - og oppfatninger om at slank midje = sunn kropp. Plutselig går jeg fra å ha et sunt kroppsbilde til å faktisk tenke negative tanker om meg selv - og det er jo både synd og trist. I det virkelige liv får jeg positiv oppmerksomhet og komplimenter, og føler meg bra. Så leser jeg ett innlegg her inne hvor noen sier noe nedlatende eller negativt om det jeg selv har små-komplekser for, og vips - så glemmer jeg all den innsatsen jeg har lagt i å ha sunn kropp og livsstil over årene, og fokuserer kun på at jeg tydeligvis ikke ser "bra nok ut". Har faktisk bestemt meg for å nekte meg selv å eksponere meg selv for slikt, både i media og eksempelis på KG - for det er akkurat som TS sier - helt meningsløst at man skal la seg påvirke av meningsløse idealer som man aldri vil kunne oppnå perfekt nok. Alltid noen som vil være negative, men heldigvis er de fleste ikke slik 5
Gjest Diamant Skrevet 20. april 2011 #13 Skrevet 20. april 2011 For meg personlig er det viktig å ha flat mage, rett og slett fordi jeg synes det er fint og fordi jeg trives best med netopp en flat mage!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #14 Skrevet 20. april 2011 Er dessverre ikke bare unge jenter som har det slik. Jeg har epleform, og har magefett selv når jeg er undervektig. Jeg trener mye, spiser svært sunt, og har generelt et ganske greit selvbilde....helt til jeg går inn på en "feil" tråd her inne og leser beskrivelser som "kvalmt", "ekkelt" - og oppfatninger om at slank midje = sunn kropp. Plutselig går jeg fra å ha et sunt kroppsbilde til å faktisk tenke negative tanker om meg selv - og det er jo både synd og trist. I det virkelige liv får jeg positiv oppmerksomhet og komplimenter, og føler meg bra. Så leser jeg ett innlegg her inne hvor noen sier noe nedlatende eller negativt om det jeg selv har små-komplekser for, og vips - så glemmer jeg all den innsatsen jeg har lagt i å ha sunn kropp og livsstil over årene, og fokuserer kun på at jeg tydeligvis ikke ser "bra nok ut". Har faktisk bestemt meg for å nekte meg selv å eksponere meg selv for slikt, både i media og eksempelis på KG - for det er akkurat som TS sier - helt meningsløst at man skal la seg påvirke av meningsløse idealer som man aldri vil kunne oppnå perfekt nok. Alltid noen som vil være negative, men heldigvis er de fleste ikke slik Hvis man føler at man ikke er god nok etter å ha lest hva andre mener taler det heller om svakhet ved egen selvfølelse enn det at det er noe galt med folks meninger. Hvis det er vanlig blant kvinner å være så lettpåvirkelig er det ikke rart mange sliter psykisk.
Gjest Katten. Skrevet 20. april 2011 #15 Skrevet 20. april 2011 Vel.. det er sexy. Behøver ikke være beinrangel for å ha flat mage. 2
Gjest Elfrida Skrevet 20. april 2011 #16 Skrevet 20. april 2011 Behøver ikke være beinrangel for å ha flat mage.Det er høyst individuelt, noen kan være i ganske så godt hold og fremdeles ha flat mage, mens andre har mage selv om resten av kroppen er tynn som bare det. Og det trenger ikke ha det døyt med trening å gjøre. 3
Gjest Mynona83 Skrevet 20. april 2011 #17 Skrevet 20. april 2011 Målet med flat mage, tilsier at resten av kroppen er stram og slank også, så det er kanskje det er derfor man fokuserer på magen, og ikke på f.eks armene. Det er mye lettere å "måle fremgang" på magen enn på lårene f.eks når man trener eller slanker seg. Jeg er fornøyd med min kropp, men jeg trener for å få strammere kropp, og jeg måler om jeg når målene mine ved å se på magen. Det er jo det som er "fettsamleren" på kroppen (min). Jeg synes det er pent med stram, flat mage derfor higer jeg etter det. Siden det er inndoktrinert at det er flate mager vi higer etter i følge TS, så kan jeg jo legge til at jeg tror det ville vært like mange som hadde strevd etter tykke mager hvis det var det som var idolet. Det er ganske mange som ikke legger på seg, så da ville alle disse hatt denne dårlige selvtillitten og gjort alt de kunne for å få tykk mage. Alle kommer aldri til å bli fornøyd uansett hva idealet er. 1
Gjest made4u Skrevet 20. april 2011 #18 Skrevet 20. april 2011 Bergans, fikk du min personlige melding?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #19 Skrevet 20. april 2011 En liten historie. Har ei i nær familie. Alltid vært tynn. Rundet 20 år og kosemagen kom. Hun kommenterte denne magen som noe positivt. Det syntes jeg var utrolig flott. At hun aksepterte seg selv og var glad i seg selv tuk tross for hvordan hun så ut. Da er man trygg på seg selv. I dag har hun forstatt kosemagen, men trener og er i aktivitet. Det siste synes jeg er det viktigste. 5
Lillemeg25 Skrevet 20. april 2011 #20 Skrevet 20. april 2011 Fordi jeg synes det er fint å ha flat mage vel. Jeg har litt flat mage nå, men kunne godt hatt den enda strammere og flatere Jeg kommer aldri til å godta en "kosemage" på meg. Det hadde ikke jeg følt meg komfortabel med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå