Gå til innhold

Hvordan få flat mage? Har BMI på 20, men "kosemage"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en ung person som har vanvittig lyst på helt flat mage. Er så lei av å alltid måtte holde magen inn, veier ikke mye i forhold til høyden, har BMI på 20 men likevel en liten og dvask "kosemage". Ser så mye finere ut med flat mage.

Har vurdert å prøve å gå ned i vekt ytterligere, men jeg er jo allerede per definisjon tynn. Da blir jeg jo helt mager. Vil være som jeg er nå og bare bli kvitt magen, noen som vet om det er mulig? Eller er det kroppstype det går på og jeg ikke kan bli kvitt den uansett? Vil det å f.eks trene magemusklene hjelpe? Eller lavkarbo?

Noen ideer? Takker veldig for svar :jepp:

Skrevet

Det handler om fettprosent, og hvor kroppen din lagrer fett. Damer og jenter vil som oftest lagre fett på beina og hoftene/magen og det er der det forsvinner fra sist. Nå vet jeg ikke hvor stor din "mage" er, jeg vil tro den ikke er særlig stor siden du beskriver deg selv som allerede slank :) de aller fleste får jo litt som "tyter" ut når man f. eks sitter eller ikke strammer musklene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du har skjønt at det er en dårlig idé å slanke seg med en allerede lav kroppsvekt. Hvis du virkelig er motivert kan du endre kropssammensetningen ved hjelp av kosthold og trening, altså øke muskelmasse og gå ned i fettmasse. Du vil da få en strammere midje og bli fastere i fisken ellers. Det er mye informasjon på internett om du har lyst til å sette deg inn i det. Hvis ikke anbefaler jeg å snakke med noen som kan veilede deg over tid, f. eks. en dyktig personlig trener og kostholdsveileder.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du har skjønt at det er en dårlig idé å slanke seg med en allerede lav kroppsvekt. Hvis du virkelig er motivert kan du endre kropssammensetningen ved hjelp av kosthold og trening, altså øke muskelmasse og gå ned i fettmasse. Du vil da få en strammere midje og bli fastere i fisken ellers. Det er mye informasjon på internett om du har lyst til å sette deg inn i det. Hvis ikke anbefaler jeg å snakke med noen som kan veilede deg over tid, f. eks. en dyktig personlig trener og kostholdsveileder.

Takker for svar her! Ja, hvis jeg går ned to-tre kilo til havner jeg på BMI på 18 (undervektig) og kroppen blir så mager ellers, over ryggen etc. og ansiktet er ikke pent når det er så beinete.

Dette med å endre kroppssammensetning og gå ned i fettprosent uten å bli mager g få en fast flat mage hørtes veldig intressant ut, men hvordan gjør man dette? Har du eventuelt noen linker?

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar her! Ja, hvis jeg går ned to-tre kilo til havner jeg på BMI på 18 (undervektig) og kroppen blir så mager ellers, over ryggen etc. og ansiktet er ikke pent når det er så beinete.

Dette med å endre kroppssammensetning og gå ned i fettprosent uten å bli mager g få en fast flat mage hørtes veldig intressant ut, men hvordan gjør man dette? Har du eventuelt noen linker?

Kosthold er det viktigste for å endre kroppssammensetningen, mens å trene styrke er viktig for å opprettholde muskelmasse (eller øke muskelmasse om du ønsker det).

Husk at det ikke er mulig å gå ned i fett på selektive steder. Når du brenner fett vil det skje over hele kroppen, noen steder mer enn andre alt ettersom hvor kroppen din naturlig lagrer fett.

Her er noen linker som kan hjelpe deg på vei:

Endring av kroppssammensetning

Nutrition for Body Re-Composition

AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok et veldig vanskelig prosjekt TS. Selv sliter jeg med det samme; selv er jeg en ung gutt som gjerne vil ha muskuløs kropp med plankeflat mage, men når jeg slanker meg ned før sommeren får jeg fasongen til en gammel mager person med en liten kulemage!

Desverre må man nok godta kroppsfasongen sin og forstå at de med veltrent sunn kropp og flat mage er naturlig tynne mennesker som trener styrke.

Gjest Silvermist
Skrevet

Dette er nok et veldig vanskelig prosjekt TS. Selv sliter jeg med det samme; selv er jeg en ung gutt som gjerne vil ha muskuløs kropp med plankeflat mage, men når jeg slanker meg ned før sommeren får jeg fasongen til en gammel mager person med en liten kulemage!

Desverre må man nok godta kroppsfasongen sin og forstå at de med veltrent sunn kropp og flat mage er naturlig tynne mennesker som trener styrke.

Dette er helt sant, derfor er det bare å sette i gang og trene nettopp styrke :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som om du har samme kroppstype som meg TS. :) I mange år trente og spiste jeg helt feil. Mye utholdenhetstrening + situps, for lite og feil mat. Etter å ha skaffet meg mye kunnskap om emnet skjønte jeg hva som måtte til, nemlig hard styrketrening og et sunt og variert kosthold hvor jeg fikk i meg nok proteiner. Man endrer ikke kroppsfasong av å bare gå ned i vekt nemlig. :)

Jeg har en mye flatere mage nå enn jeg hadde for et par år siden, og det til tross for at jeg fikk tvillinger fjor sommer. ;) Jeg har både PCOS og lavt stoffskifte, så det å få flat mage er absolutt ikke noe lettere for meg enn andre, men som sagt så er det takket være styrketreningen og kostholdet. Dessuten ser man slankere ut rundt midjen om man får litt mere kjøtt på armer og bein. :jepp:

Her har du en som har peiling: http://fitnessbloggen.no/

Gjest *Maja*
Skrevet

Kardio, kardio og mer kardio...alt som får pulsen i høygir setter igang fettforbrenningen...Jeg ble kvitt siste "klumpen" ved å jogge...kuttet også ut margarin/smør, ost, chips og sjokolade(pga. intoleranse vel og merke, men dæven; Magefette rant bort!)

Løper i dag ca. 6-7 km 4-6 ganger i uka, samt trener en del styrke for å tone opp kroppen. Ikke tenk på vekta, for jeg har gått opp i muskelmasse og ned i fettprosent.

Spiser masse havregrøt, Ryvita knekkebrød med kjøttpålegg, kylling/karbonadedeig med litt ris eller pasta, og steker all mat på solsikkeolje...funker som bare juling for meg iallefall...

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om du har samme kroppstype som meg TS. :) I mange år trente og spiste jeg helt feil. Mye utholdenhetstrening + situps, for lite og feil mat. Etter å ha skaffet meg mye kunnskap om emnet skjønte jeg hva som måtte til, nemlig hard styrketrening og et sunt og variert kosthold hvor jeg fikk i meg nok proteiner. Man endrer ikke kroppsfasong av å bare gå ned i vekt nemlig. :)

Jeg har en mye flatere mage nå enn jeg hadde for et par år siden, og det til tross for at jeg fikk tvillinger fjor sommer. ;) Jeg har både PCOS og lavt stoffskifte, så det å få flat mage er absolutt ikke noe lettere for meg enn andre, men som sagt så er det takket være styrketreningen og kostholdet. Dessuten ser man slankere ut rundt midjen om man får litt mere kjøtt på armer og bein. :jepp:

Her har du en som har peiling: http://fitnessbloggen.no/

Takk for flott svar! Ja, problemet mitt er det samme uansett hvor mye jeg gå ned, mye fett på magen og den ser dvask og slapp ut selv om resten av kroppen er beinete og avmagret. Jeg vil jo egentlig bare ha flat mage og se sunn ut. Nå har jeg gått opp 2 kilo, planlegger å starte på et to-ukers slankeprogram for å gå de ned igjen pga. magen men vet ikke om jeg orker, jeg ser jo allerede svært tynn ut med klær, føles naturstridig å slanke seg da, vil jo egentlig bare bli kvitt magen.

Men det virker som at du har funnet koden til nettopp dette: hvordan gjør du det og hva spiser du? Er det snakk om å spise mange kalorier (overskudd) men med sunn mat (fett,grønnsaker og proteiner)? Er det det som er opplegget?

Selv har jeg spist mye kjøtt og grønnsaker men mange kalorier med sjokolade etc. daglig. Men til tross for mye godteri har jeg ikke gått i overskudd, ligget på ca kaloriinntak som jeg forbrenner. Men kanskje jeg ville hatt betydelig mindre magefett hvis jeg hadde spist de samme kaloriene med sunn mat istedet.

Og nei, du har helt rett i at man ikke endrer kroppsfasong av å gå ned i vekt, det kan jeg skrive under på :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet? Hvordan få flat mage uten å gå ned i vekt? Er jo vanskeligere å finne informasjon om dette enn å få tak i lukkede og konfidensielle CIA-dokumenter.

Gjest Mynona83
Skrevet

Selv har jeg spist mye kjøtt og grønnsaker men mange kalorier med sjokolade etc. daglig. Men til tross for mye godteri har jeg ikke gått i overskudd, ligget på ca kaloriinntak som jeg forbrenner. Men kanskje jeg ville hatt betydelig mindre magefett hvis jeg hadde spist de samme kaloriene med sunn mat istedet.

Tror du har løsningen på hvorfor det er fett på magen her! Det er sjokoladen og godteriet. Hvis du slutter med godteri og begynner å trene, kan det skje ting raskt tror jeg.

Men jeg er absolutt ikke en ekspert - correct me if I'm wrong.

Gjest *Maja*
Skrevet

Er det noen som vet? Hvordan få flat mage uten å gå ned i vekt? Er jo vanskeligere å finne informasjon om dette enn å få tak i lukkede og konfidensielle CIA-dokumenter.

Du må brenne fettet og øke msukelmassen...

Skrevet

føler jeg går på hakk i plata her, men nevner gjerne rockering igjen, jeg brukte en jevnlig hver dag i 1,5 uker, og gikk fra vanlig flat udefinert mage, til å få et lite vaskebrett her, så nå må bare vaskemaskinen ryke! Så blir du murstein :D

AnonymBruker
Skrevet

Myona83: Men er ikke det kun hvis man er overvektig? Jeg har jo BMI på 20, trener daglig, men forsåvidt ikke magemusklene. Hvis jeg går i underskudd vil jeg jo bare gå ned i vekt og bli undervektig - magen forblir på en mager kropp. Men kanskje det handler om hva jeg spiser og, ikke bare kalorier; kanskje det hadde blitt mindre fett hvis jeg byttet utsjokoladekaloriene med kalorier fra annen sunn mat? Og vil det å trene magen hjelpe?

Maja: Men hvordan gjør jeg det?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

stress gjør at man lagrer fettet på magen

Skrevet

Enig med Mynona over her. Du sier at du ikke går i overskudd på kcal, men at en del av de daglige kcal du får i deg er fra sjokolade - det sier jo seg selv at blir feil. Spis like mange kcal av sunn og god mat i stedet, så skal du se at det skjer en endring på magen :)

Selv gjorde jeg samme feil over lengre tid, fordi jeg ikke visste bedre. Tenkte at så lenge jeg ikke spiser mer enn 1500 kcal per dag vil jeg gå ned, og da kan vel 500 av disse komme fra sjokolade eller chips?! Nei, det kan de ikke. Etter at jeg innså nettopp dette, har kroppen min forandret seg drastisk. Nå har jeg lært meg selv og min kropp å kjenne, så nå vet jeg hva jeg kan og ikke kan spise. Feks. har jeg funnet ut at karbohydrater som sukker, hvitt mel, pasta, poteter ol. er noe jeg burde holde meg så mye som overhodet mulig unna, hvis ikke legger det seg på hofter og lår. Så lenge jeg holder meg unna nettopp disse holder jeg de områdene av kroppen slanke og pene :)

Lykke til med å finne ut hva som passer for deg!

AnonymBruker
Skrevet

Enig med Mynona over her. Du sier at du ikke går i overskudd på kcal, men at en del av de daglige kcal du får i deg er fra sjokolade - det sier jo seg selv at blir feil. Spis like mange kcal av sunn og god mat i stedet, så skal du se at det skjer en endring på magen :)

Selv gjorde jeg samme feil over lengre tid, fordi jeg ikke visste bedre. Tenkte at så lenge jeg ikke spiser mer enn 1500 kcal per dag vil jeg gå ned, og da kan vel 500 av disse komme fra sjokolade eller chips?! Nei, det kan de ikke. Etter at jeg innså nettopp dette, har kroppen min forandret seg drastisk. Nå har jeg lært meg selv og min kropp å kjenne, så nå vet jeg hva jeg kan og ikke kan spise. Feks. har jeg funnet ut at karbohydrater som sukker, hvitt mel, pasta, poteter ol. er noe jeg burde holde meg så mye som overhodet mulig unna, hvis ikke legger det seg på hofter og lår. Så lenge jeg holder meg unna nettopp disse holder jeg de områdene av kroppen slanke og pene :)

Lykke til med å finne ut hva som passer for deg!

Takk for et utrolig flott svar!

Så det er noe i det ja, at man kan få magefett selv om man ikke går i kalorioverskudd hvis man spiser mye karbo? Er nok her mitt problem ligger ja.

Så hvis jeg spiser 2000 kalorier med proteiner og sunn mat (istedet for 1300 med sunn og 700 med sjokolade) og kombinerer det med å trene magen så vil det kunne være nok til å få flatere mage uten vektnedgang?

Ville det forresten vært mer gunstig hvis jeg tok en spisedag, hvor jeg spiser masse pasta, is og sjokolade og i hverdagene holdt meg unna det? For nå har jeg jo spredt det utover og tatt iskrem osv. hver eneste dag.

Skrevet

Det behøver nødvendigvis ikke være karbo som er ditt problem. Jeg er ingen ekspert på området, snakker kun ut i fra egen erfaring :) Det er du som er nødt for å prøve deg frem med forskjellige typer mat og trening for å finne ut hva som passer for nettopp deg.

Men det er helt riktig at iskrem, godter, sjokolade osv. ikke bør regnes som en del av ditt daglige kcal-intak. Klart en sjokoladerute kan regnes med en gang i ny og ne, men ikke en pose chips og en is hver dag, det fungerer ikke. Å telle kcal alene blir litt feil, fordi man gjerne kan spise 2-3 poser chips daglig og allikevel holde seg under kcal-grensen, men da glemmer man alt fettet feks. som chipsen inneholder. Samme med alt sukker i iskrem!

Jeg leste mye på nett og kom over flere artikler og nettsider som skrev at karbo er "no-no" for damer som sliter med fett på hofter og lår. Jeg bestemte meg for å prøve å unngå dette, og fant ut at det virket. Kanskje det var tilfeldig, kanskje ikke? Uansett virket det for meg.

Jeg har nå kommet frem til en diett bestående hovedsaklig av fisk, egg, kyllig/kalkun, grønsaker, grov pasta/ris og masse frukt/grønsaker og en liten porsjon melkeprodukt per dag. Dette fungerer utmerket 6 dager i uken, og den siste dagen per uke får jeg spise "hva jeg vil". Dette blir som regel til en sunn frokost/lunsj, en bedre middag og en liten pose smågodt + chips. Så lenge jeg har denne ene dagen å glede meg til er det ikke noe problem å spise sunt resten av uken.

Du bør lese om din kroppsfasong på nett, og prøve deg frem med GODE og SUNNE matvarer :) Når du vet sånn ca. hvor mye protein, fett, karbo og kcal du skal ha i deg daglig kan du bruke denne meny-planleggeren for å se at du holder deg under grensen:

http://hp2010.nhlbihin.net/menuplanner/menu.cgi

:)

Gjest *Maja*
Skrevet

Myona83: Men er ikke det kun hvis man er overvektig? Jeg har jo BMI på 20, trener daglig, men forsåvidt ikke magemusklene. Hvis jeg går i underskudd vil jeg jo bare gå ned i vekt og bli undervektig - magen forblir på en mager kropp. Men kanskje det handler om hva jeg spiser og, ikke bare kalorier; kanskje det hadde blitt mindre fett hvis jeg byttet utsjokoladekaloriene med kalorier fra annen sunn mat? Og vil det å trene magen hjelpe?

Maja: Men hvordan gjør jeg det?

Jogging brenner fett effektivt, samt å ha et godt kosthold. Ting som chips, sjokolade, smør og ost har en tendens til å like seg som magefett...Spis knekkebrød med kjøttpålegg, havregrøt, kylling, karbonadedeig. Stek maten på solsikkeolje. Små grep vil gjøre store underverker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...