rosapels Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Min svigermor bor hele 10m fra oss, hun skal ha full styring på alt føles det som. Etter vi fikk vår datter for 6mnd siden, har hun gjort akkurat det som passer seg med vår baby, selv om vi har sagt i fra om hvordan vi vil ting skal gjøres. - Vi ville ikke babyen vår skulle få noe grøt, mat osv ikke en gang smake litt før hun var 4 mnd. Vi ville følge det dem sa på helsestasjonen. Bare 2 uker gammel gir svigermor vår datter krem, ikke bare bitte litt, men et par skjer med krem. Så har hun gitt henne banan og når hun passer henne. Før hun fulgte 4mnd, fordi hennes gutter fikk grøt fra de var 2mnd. og middagsmat fra de var 3mnd. - Så er det slik at vår datter får mat når hun er sulten, da det har blit slik etter vi kom hjem fra sykehuset, og ikke fikk noe melk de 2 første døgnene. Så hun har spist ca. 2 hver time på dag tid, og ikke noe på natten da hun sover hele natten. Dette syns svigermor bare er tull, hun trenger ikke mat så ofte, så visst hun akkurat har spist før hun skal passe henne så får hun ikke mat... - Vi har begynt å la henne sitte i vognen, med selen på. Svigermor liker ikke denne sele, så hun sette den ikke på da hun triller og har vår datter i vognen. Jeg blir livredd og klarer ikke å slappe av da hun er ute å triller med henne. Min mann har sagt i bra men hun bare ler og sier man ikke trenger å bruke det. - vi har også sagt hun ikke skal sette vår datter på glvet, sofa osv og støtte opp med puter. Hun skal lære å sette seg selv opp da de sa det på helsestasjonen, tror du hun hører på det? neida, hun sette henne opp hele tide... - Og når hun er på besøk, så og si hver dag eller jeg driver ute med vår datter så kommer hun og tar helt over, bare tar barnet ut av mine armer og kritiserer alt jeg gjør med henne. - Så kom hun her en dag og lurte om vi hadde prøvd tutekopp på henne enda, nei sa jeg. Vi har tenkt det og kjøpt inn. Nei, for hun brukte det hos henne nå... fy f... jeg ble sint inni meg. Vi skal jo ikke få oppleve noe først, dette er vår første barn, vi må få lov til å prøve og feile. Og jegvil gjerne være med å se og oppleve litt jeg også. Jeg blir så sint og lei meg. Det er jo vår barn, vi bestemmer hva hun skal spise osv...Får høre jeg skjemmere henne bort, hun er bortskjemt, vi må bytte legge tider, legge henne tidligere, så må vi ikke legge henne så tidlig.. skal man ikke får prøve ut selv? bestemme selv? Overeagerer jeg?
Tussilago_2 Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 Nei, som foreldre skal man få bestemme. Andre kan komme med gode og velmenende råd, men de bør også lytte til foreldrene. (Nå er ikke jeg mamma enda altså...) Jeg hadde blitt sint og lei meg hvis jeg var i din situasjon... Så vil bare gi deg en klem og oppfordre deg til å prøve å forklare svigermor hva alt dette betyr for deg og kanskje hvordan spørre hvordan det var med henne når hun fikk sitt først barn??? 1
rosapels Skrevet 20. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2011 Takk <3 Skal prøve å snakke med henne Er så slitsomt når man prøve å si hvordan vi vil ha det, for jeg har spurt og diskutert med min samboer om hvordan vi skal gjøre ting. Så vi begge er enig. og enda så gjør hun som hun vil... Hun bare venter med å fortelle det... eller vi får høre det fra min svigerbror, for han tror alt hun gjør med vår datter er helt topp.
kulu-kulu Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Sett deg ned og skriv et brev til henne, det er ikke bestandig like enkelt å snakke med slike mennesker. Bruk god tid på brevet,forklar 100% hvordan du føler det,når hun gjør sånn og sånn.Hun har vert mor til baby før,nå er det deres tur. Forklar henne at hun ødelegger for seg selv,for dere blir nok å skyve henne fra dere sakte men sikkert (det gjorde jeg). Lykke til 1
Ta Meg Vekk Skrevet 21. april 2011 #5 Skrevet 21. april 2011 Sånn holdt min svigermor på en stund også, da eldstedattera vår og hennes første barnebarn ble født. Hun ble en gigantisk besserwisser og overkjører. Sa ifra til henne, men det resulterte gjerne i at hun med tårer i øynene følte seg tilsidesatt og lite verdsatt som bestemor, noe jeg nektet å ta ansvar for. Ikke min feil at hun hadde definert bestemorrollen på den måten hun gjorde. Mange samtaler endte dårlig, og noen få endte med enighet. Men selvom hun sa seg enig, så endret ikke det praksisen hennes, ungen fikk fremdeles brus å drikke, smokk selvom hun hadde sluttet, for mye klær på seg osv... Til slutt fant jeg ut at dette bare var tull; det er jeg som er mamma'n og jeg (sammen med samboer) som bestemmer. Så dermed var det slutt på å bruke bestemor som barnevakt mer enn et par timer, det var slutt på å komme på helgebesøk oftere enn et par-tre ganger i året (de bor 1times kjøretur unna) og det ble slutt på at ungen fikk være med bestemor og bestefar på tur alene lenger enn en dag. Vi gikk over til dagsbesøk og middagsbesøk, alltid med en av oss foreldrene tilstede. En mye lettere tilværelse! Bestemor ble nok litt snurten, men skjønte nok at det ikke var mye hun kunne gjøre. Mitt råd: beskytt deg selv og familien din! Si fra klart og direkte, hint og fine vendinger er bortkastet tror jeg. Kutt ned på samværet med svigermor, veldig dumt å legge til rette for overkjøring gjennom å se hverandre ofte og lenge. Hun kommer sikkert til å bli både sint og såret, men det er faktisk ikke ditt problem. Heller et distansert og hyggelig forhold til svigermor, enn intimt og vanskelig. Det blir helt feil når hennes tilstedeværelse og oppførsel tilsidesetter deg som mor overfor ditt eget barn. 19
Timseh Skrevet 21. april 2011 #6 Skrevet 21. april 2011 Høres ut som Alle Elsker Raymond dette her Unnskyld, kunne ikke dy meg. Har dere prøvd å snakke med henne eventuelt få mannen til å prate med henne? Synes overhode ikke at du overreagerer!
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #7 Skrevet 21. april 2011 Jeg blir også sinna sånn, føler at mye av det er bestemors TRASS, at når man sier i fra blir det bare verre.
Glynis Skrevet 21. april 2011 #8 Skrevet 21. april 2011 Kan du ikke begrense selve kontakten, da? Det er viktig å ha et godt forhold til besteforeldre, men hver dag er strengt tatt ikke nødvendig.
Gjest Naenia Skrevet 21. april 2011 #9 Skrevet 21. april 2011 Kan du ikke begrense selve kontakten, da? Det er viktig å ha et godt forhold til besteforeldre, men hver dag er strengt tatt ikke nødvendig. Selv ikke når de tydeligvis er naboen! Huff! Jeg hadde besteforeldre så nærme, men de var aldri sånn. De spurte alltid mamma og pappa om hva de ønsket og slikt.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #10 Skrevet 21. april 2011 Min svigermor bor hele 10m fra oss, hun skal ha full styring på alt føles det som. Etter vi fikk vår datter for 6mnd siden, har hun gjort akkurat det som passer seg med vår baby, selv om vi har sagt i fra om hvordan vi vil ting skal gjøres. - Vi ville ikke babyen vår skulle få noe grøt, mat osv ikke en gang smake litt før hun var 4 mnd. Vi ville følge det dem sa på helsestasjonen. Bare 2 uker gammel gir svigermor vår datter krem, ikke bare bitte litt, men et par skjer med krem. Så har hun gitt henne banan og når hun passer henne. Før hun fulgte 4mnd, fordi hennes gutter fikk grøt fra de var 2mnd. og middagsmat fra de var 3mnd. - Så er det slik at vår datter får mat når hun er sulten, da det har blit slik etter vi kom hjem fra sykehuset, og ikke fikk noe melk de 2 første døgnene. Så hun har spist ca. 2 hver time på dag tid, og ikke noe på natten da hun sover hele natten. Dette syns svigermor bare er tull, hun trenger ikke mat så ofte, så visst hun akkurat har spist før hun skal passe henne så får hun ikke mat... - Vi har begynt å la henne sitte i vognen, med selen på. Svigermor liker ikke denne sele, så hun sette den ikke på da hun triller og har vår datter i vognen. Jeg blir livredd og klarer ikke å slappe av da hun er ute å triller med henne. Min mann har sagt i bra men hun bare ler og sier man ikke trenger å bruke det. - vi har også sagt hun ikke skal sette vår datter på glvet, sofa osv og støtte opp med puter. Hun skal lære å sette seg selv opp da de sa det på helsestasjonen, tror du hun hører på det? neida, hun sette henne opp hele tide... - Og når hun er på besøk, så og si hver dag eller jeg driver ute med vår datter så kommer hun og tar helt over, bare tar barnet ut av mine armer og kritiserer alt jeg gjør med henne. - Så kom hun her en dag og lurte om vi hadde prøvd tutekopp på henne enda, nei sa jeg. Vi har tenkt det og kjøpt inn. Nei, for hun brukte det hos henne nå... fy f... jeg ble sint inni meg. Vi skal jo ikke få oppleve noe først, dette er vår første barn, vi må få lov til å prøve og feile. Og jegvil gjerne være med å se og oppleve litt jeg også. Jeg blir så sint og lei meg. Det er jo vår barn, vi bestemmer hva hun skal spise osv...Får høre jeg skjemmere henne bort, hun er bortskjemt, vi må bytte legge tider, legge henne tidligere, så må vi ikke legge henne så tidlig.. skal man ikke får prøve ut selv? bestemme selv? Overeagerer jeg? Ikke ditt,og ike datt,helsestasjon sier..vi gjør det de sier. Er du blitt firkantet på 6 mnd? typisk førtegangsmor som skal ha full kontroll,ikke noe utenom skjemaet. Vet du hva......ved neste barn så er du kjempeglad for at svigermor er der.
Gjesten Skrevet 21. april 2011 #11 Skrevet 21. april 2011 Hva tenkte du på da du bosatte deg så nærme dama? Er enig med de andre, du må si fra og du må være bestemt. Hun skal høre på dere, det er deres barn. Hvis det ikke nytter ville jeg prøvd å begrense kontaken, selv om jeg skjønner at dette er vanskelig når hun bor så nærme. Tør du å være frekk nok til å låse døren deres og henge opp en lapp der det står "Bestemorbesøkstider: kl. xx-xx" 3
altsoja Skrevet 21. april 2011 #12 Skrevet 21. april 2011 Ikke ditt,og ike datt,helsestasjon sier..vi gjør det de sier. Er du blitt firkantet på 6 mnd? typisk førtegangsmor som skal ha full kontroll,ikke noe utenom skjemaet. Vet du hva......ved neste barn så er du kjempeglad for at svigermor er der. en mor må da selv bestemme ka man vil høre på eller ikkje? om man vil ta det alt bokstavligt som helsestasjonen seier så er jo det normalt for noen.såklart alle vil bestemme over sine egne barn, og eg hadde klikka om besteforeldre prøvde mate ungen min med noe eg ikke syns var greit.eg skal gje klar besjed om korsn reglene ligger an for mitt barn når det kommer og di har bare med å følge det. 7
LukaFrost Skrevet 21. april 2011 #13 Skrevet 21. april 2011 Ikke ditt,og ike datt,helsestasjon sier..vi gjør det de sier. Er du blitt firkantet på 6 mnd? typisk førtegangsmor som skal ha full kontroll,ikke noe utenom skjemaet. Vet du hva......ved neste barn så er du kjempeglad for at svigermor er der. Bestemor har da ikke noe med må overstyre svigerdattere når det gjelder barnet. 5
Illuminati Skrevet 21. april 2011 #14 Skrevet 21. april 2011 Må bestemor passe barnet alene da? Hvis du begrenser alenetiden og er bestemt når hun er på besøk vil mye være gjort. Der er deres barn, dere bestemmer. Noen er desverre slik at de mener deres meninger og erfaringer er fasit, tross at de egentlig ikke har bestemmelsesrett. Du må bare ta tilbake makten. Tenk på hvordan forholdet deres blir om noen år hvis du lar dette ligge å ulme. Det blir ikke mindre avgjørelser som skal tas når barnet blir større, hva med den dagen barnet selv oppdager splittelsen og går til bestemor for å få viljen sin? Sier ikke dette for å svartmale, men angrer selv på at jeg ikke tok det vonde med roten. Det blir verre med årene og det blir vanskeligere å få et godt forhold når det ligger så mye irritasjon bak. Besteforeldre er gull verdt, men de er ikke premissleverandør.
Myrthel Skrevet 21. april 2011 #15 Skrevet 21. april 2011 En ting jeg lurer på når jeg leste dette er hvorfor dere lar svigermor passe babyen? Min svigermor prøvde også å ta over slik som din, men jeg satte foten ned med èn gang....Jeg og mannen min var enige i at dette var VÅRT barn, og VI bestemte. Hun fikk ikke lov å passe og være alene med barnet, når hun ikke kunne respektere våre regler - enkelt og greit. Hun ble rasende og ville ikke ha kontakt... Neivel, så la henne furte.... Er din mann enig i alt du forteller om her? Isåfall bør dere låse døra, og kun åpne når dere selv ønsker besøk. (hardt og brutalt) Dere bør heller ikke bruke henne som barnevakt, når hun ikke respekterer dere. 7
Harlekin Skrevet 21. april 2011 #16 Skrevet 21. april 2011 Ikke ditt,og ike datt,helsestasjon sier..vi gjør det de sier. Er du blitt firkantet på 6 mnd? typisk førtegangsmor som skal ha full kontroll,ikke noe utenom skjemaet. Vet du hva......ved neste barn så er du kjempeglad for at svigermor er der. Tøys. Alt det TS skriver hun vil at gjøre i pass og stell av barnet, er det som er anbefalt (verden har gått videre, vet du). Dessuten er det FORELDRENE som bestemmer, og da må faktisk bestemor rette seg etter det. 7
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2011 #17 Skrevet 21. april 2011 Dette høres litt ut som min gamle tante. Forhåpentligvis er min gamle tante litt verre. Når yngste lillebroren min skulle ha 4 års fødselsdag skulle han få bestemme bursdagskake. Det var ikke så mye og velge i men moren min skulle bake bløtkake marsipankake og sjokoladekake. Han ville ha jordbære fyll i kake med melis på toppen(han likte ikke krem) på bursdagskaka. Noe som var helt greit og lett og lage. Min gamle tante ble så sur for krem var det beste på hele kaka! Jeg husker jeg sa at ”det var greit hun syntes det men nå var avtalen at han skulle få bestemme, dessuten skulle vi jo bake vanlig kremkake og”. Illsint var hun jeg ”Lettere blir det og å skrive noe på kaka når det er melis på toppen.” Like illsint var min tante, jeg var fordomsfull, hun viste jo dette mye bedre enn oss da hun hadde baket tusenvis av kaker for hun var 60 år må vite! ”krem var best og han var en bortskjemt drittunge” osv osv osv. Hun hadde ingen problemer med og brøle dette ut så alle i hele blokka kunne høre og vel så det. Jeg: ”men nå er det hanes bursdag og vi har sakt at han skulle få bestemme hvordan kaka skulle se ut. Dessuten blir det jo kremkake og det blir bare ikke lys på den. Det er den eneste forskjellen” Hun var like sur: ”men det er jo nesten det samme og ha krem på bursdagskaka og melis på den andre”. Jeg ja men siden du synes det da kan du vel la han få viljen sin da? Da klikket hun helt brølte at hun aldri ville ha noe mer med oss og gjøre at hun hatet meg osv så sprang hun hjem. Etter det så slang hun dritt over alt og sendte hate brev til min mor holdt på slike i en uke. Hun kom og i bursdagen og litt min lillebror få gave, men sa til min lillebror at han ikke fortjente gave og tok den tilbake etter han hadde åpnet den. Til meg ringte hun og sa slikt som ”du er ikke glad i meg ingenting er bra nok” osv. Ingenting av dette hadde hold i virkeligheten hun fikk bestemme mye men ikke kaka, da vi hadde sagt at lillebroren min skulle få bestemme og lovet han det. Han var og 4 år og hadde gledet seg til å ha melis kake med lys. Dette var kanskje et litt komisk eksempel men hun gjorde mye annet virkelig ille i begravelser og hundrevis av andre ganger det var virkelig helt forferdelig grusomt. Jeg lurer veldig på hvordan noen kan bli slik som dette? Noen som vet? Mitt tips sett foten ned. Om hun brøler at dere er dumme brøl tilbake Nei du er dum. En tenker at en ikke kan synke lavere enn og brøle på deres nivå og krangle om noe tåpelig, men det tror jeg en kan, ved og la de få viljen sin. Kjemp igjennom også på de små tingene ikke prøv å forhandle slik at hun får bestemme noe. Hun vil nok bare bestemme mer uansett. Vis henne at det er uaktuelt at hun bestemmer noe. Behandle henne superkonsekvent som en bortskjemt 3 åring. Spør hun om godteri sier du nei. Men du kan spørre henne om hun vil ha, når hun ikke maser. Ikke spør henne til råds om noe selv ikke ting hun kan. Ha en holdning til at du ikke trenger råd fra henne. Hun kan tro du trenger hjelp om du spør henne til råds om noe hun kan det kan gjøre henne mer ovenpå. Maser hun hjemme hos dere er høylydt og særlig vanskelig kan du fortelle henne at hvis hun ikke er hyggelig slutter og kommandere/ mase kan hun gå hjem og komme tilbake en annen dag. Sier hun at dere ikke er glad i henne sier du jo det er vi, men vi holder ikke ut dårlig oppførsel. Behandl henne som en super vanskelig 3 åring bare strengere. For hun er ikke helt god det er ikke normalt og ha så sterke meninger om alt mulig, og så lite respekt for andre. Synes og du burde vise henne denne tråden når du har fått flere svar. 2
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2011 #18 Skrevet 21. april 2011 Det må jo være et mareritt å passe ungen din. Går utifra at du har en lang liste med regler som gjelder. Man må se litt gjennom fingrene når andre skal ta ansvar også. Du kommer til å skremme vekk alle barnevaktene dersom alt de gjør blir galt. 2
Gjest Annaires Skrevet 21. april 2011 #19 Skrevet 21. april 2011 Det må jo være et mareritt å passe ungen din. Går utifra at du har en lang liste med regler som gjelder. Man må se litt gjennom fingrene når andre skal ta ansvar også. Du kommer til å skremme vekk alle barnevaktene dersom alt de gjør blir galt. De tingene TS har lister opp er jo bare helt normale ting. Vanlige nasjonale anbefallinger, og normal folkeskikk. 6
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2011 #20 Skrevet 21. april 2011 Det må jo være et mareritt å passe ungen din. Går utifra at du har en lang liste med regler som gjelder. Man må se litt gjennom fingrene når andre skal ta ansvar også. Du kommer til å skremme vekk alle barnevaktene dersom alt de gjør blir galt. Forsvarer du dette og?: - Og når hun er på besøk, så og si hver dag eller jeg driver ute med vår datter så kommer hun og tar helt over, bare tar barnet ut av mine armer og kritiserer alt jeg gjør med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå