AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #1 Skrevet 20. april 2011 Her for et par år siden så dukket det opp en sliten og tydelig hjemløs katt på trappa mi, og jeg hadde ikke hjerte til å ikke gi ham mat. Det var vinter og kaldt, men jeg fikk ikke tak i ham. Jeg har flere ganger avtalt med Dyrebeskyttelsen at de skal komme å hente ham, men problemet er at vi ikke får tak i ham, selv med felle. Han er så livredd folk at han løper avgårde bare man nærmer seg. Man ville måtte være raskere enn lynet for å klare å nå ham. Jeg har tre katter selv som jeg er så inderlig glad i, og jeg har mang en gang grått over tanken på, og synet av, den stakkars hjemløse monsen som må klare seg selv, ute i all slags vær. Så derfor har jeg fortsatt å sette mat ut til ham, hver kveld, selv om det ofte går ukesvis mellom hver gang jeg ser ham. Når jeg er på ferie får jeg mine kattepassere også til å sette ut mat. Bakdelen er jo selvfølgelig at diverse andre katter i nabolaget kommer på besøk og spiser av maten som står her. Og jeg vet jo at man ikke skal mate andres katter, og at de selvfølgelig "forteller" kompisene sine at det er gratis middag hos meg. Men katter som har gode hjem fortsetter vel å bo hjemme selv om det finnes litt mat her hos meg? Verandaen min er litt avsides, så det er ikke sånn at alle katter i nærheten bare streifer forbi. Det er kanskje 2-3 andre katter i tillegg til hjemløs-monsen som er her innimellom. Er det så farlig da? Mine egne katter har aldri vært borte lenge eller forsvunnet på noe vis, og jeg vil jo tro at det vil fortsette å være sånn selv om de tilfeldigvis skulle få middag hos naboen også. Og er det noen som har noen tips til hvordan i alle dager jeg skal få tak i den livredde, hjemløse monsen?? 2
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #2 Skrevet 20. april 2011 mattilsynet kan så vidt meg bekjent låne ut fangstfeller (slike du putter inn mat og fanger den inne i...) Du risikerer jo å fange feil katt, men det er ikke værre enn å slippe de ut i såfall... Lykke til...
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #3 Skrevet 20. april 2011 En bør vel ikke mate løskatter, heller, for da får de nok fett på kroppen til å bli fruktbare og det fødes flere løskatter.
Linnea Adriana Skrevet 20. april 2011 #4 Skrevet 20. april 2011 Hva med et bur med mat katten går inni og du lukker igjen? Slikt lite reisebur som katten ikke snur seg så fort inni. Eller sette mat inne i huset sette inne og lukke ytterdøren kanskje greit og få hjelp av noen som er inne når du er ute som kan passe på at katten ikke er ved døren når døren blir åpnet. Sikkert lurt og planlegge litt for hvis den blir skremt og kommer seg ut gjennom et vindu fks blir det vanskligere og fange den på nytt.. Hvorfor mater du den ute? Skal en få den tam er det anbefalt at katten har mindre plass slik at den må hilse på.. mattilsynet kan så vidt meg bekjent låne ut fangstfeller (slike du putter inn mat og fanger den inne i...) Du risikerer jo å fange feil katt, men det er ikke værre enn å slippe de ut i såfall... Lykke til... De dyrebeskyttelsen fangstfellene hørtes smarte ut hvordan ser de ut?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #5 Skrevet 20. april 2011 de jeg har sett er en variant av denne.. Min lenke
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 Hvordan ser denne pusen ut? I hvilket område bor du? Min katt ble borte vinteren for to år siden og jeg klarer ikke la vær å tenke på at han kanskje er i live enda....
Rayanne Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 Snakk med DB, de låner ut slike fangstfeller. Og det beste er om katten ikke har mat stående hele tiden, prøv å sett ut mat en gang om dagen, ett fast klokkeslett, og så fjern maten etter at han har vært der. Da tiltrekker du ikke de andre kattene, og han får en rutine på å spise der, noe som gjør det lettere å fange han med å sette ut en felle på samme sted, til samme tid, med den samme skåla med mat.
Nebel86 Skrevet 24. april 2011 #8 Skrevet 24. april 2011 Så godt å lese at noen bryr seg om de hjemløse kattene! Vil også anbefale en slik kattefelle. Her i området låner hvertfall Dyrebeskyttelsen ut slike feller. Fanget en selv for ikke så mange månedene siden, men den ble desverre avlivet hos vet pga sykdom og fordi den var en villkatt som hadde bodd ute hele livet. Og du over her som mener at man ikke skal mate kattene fordi de får fettlag nok til å få unger; er du seriøs?? Håper virkelig du aldri får deg dyr!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 TS skriver jo at de (hun og Dyrebeskyttelsen) ikke får tak i katten, selv med felle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå