Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt min første runde med EL-testing denne prøveperioden (PP3).

Etter lang syklus forrige gang begynte jeg å teste på dag 10, og er nå på dag 22. Dette etter å ha brukt eggløsningskalkulator med beregnet både 28 og 34 dagers syklus, og testet i hele den aktuelle perioden.

EL-testen har ikke vært i nærheten av positiv, i beste fall bare en lys strek av og til, uten noe mønster ifht dager. Idag hadde jeg den svakeste streken i hele testperioden.

Kan det være at jeg rett og slett ikke har EL? Hva gjør jeg om jeg ikke får positiv test?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle får positive EL tester, så det trenger ikke å bety noe som helst.

Et av de tydeligste tegnene på manglende eggløsning er uregelmessige sykluser, +/- 1-3 dager er ikke uregelmessig.

Nå er du fortsatt fersk prøver, og jeg anbefaler generelt å ikke styre for mye for tidlig. Men er du usikker på hvorvidt du har EL er temping absolutt den sikreste måten å få bekreftet/avkreftet dette på. (unntak; blodprøver hos legen). En temperaturstigning på ca 0,4 grader i hele lutefasen bekrefter at eggløsning har vært.

Om du ikke har EL av deg selv er pergotime første forsøk på behandling, men dere må prøve noen sykluser til før dette er aktuelt.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd EL-test, men siste mens-dag var i slutten av januar. Jeg har tatt flere graviditetstester, men det er ikke noe. Jeg har foreløpig tolket det son en helt på tryne kropp etter flere år på p-piller. Hvis det vedvarer veldig lenge til må jeg vel til legen etterhvert. Vet det er vanlig med ustabile sykluser opp til ett år etter avsluttet p-pillebruk, men vet ikke hvor ustabilt som er normalt :-o

Skrevet

Jeg brukte el-tester hver dag i en hel syklus for å sjekke om den noen gang ble positiv. Det ble de aldri, men jeg ble gravid likevel :)

• Liker 1
Skrevet

Oi, så bra! :jepp: Trodde det var umulig denne syklusen her jeg nå.

Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Husk å teste på ettermiddagen når LH-konsentrasjonen er høyest. Og så er min erfaring at billigstripsene ikke er like bra som CB. Jeg fikk aldri positive tester med stripsene, bare nesten positiv. Med CB sin ser man tydelig når den er positiv. Men det blir selvsagt syrt i lengden..

Endret av Alabama
Skrevet

Det er en trøst å lese at de ikke er bombesikre, siden jeg begynte å tvile på hele eggløsningen nå.

Visste ikke at LH-nivået er høyest om ettermiddagen, tror det sto i bruksanvisningen at man fikk riktig resultat hele døgnet.

Takk!

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på dag 18 i syklusen nå, og har fortsatt ikke fått noen positive tester. Første måned jeg tester, da. Sluttet på p-piller i januar, har hatt regelmessig mens siden.

Når man har regelmessig blødning 6 måneder på rad- tyder vel det på at man faktisk HAR eggløsning,sant?

Eller kan man faktisk blø hver måned i årevis uten å faktisk klekke egg?

Hva er den seneste eggløsningsdagen dere har hørt om? :P

Gjest Alabama
Skrevet

Man kan blø uten å ha hatt eggløsning først. Det har jeg opplevd en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Alabama: Ja, det er jeg klar over. Men seks-syv måneder på rad?

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er sant.

Det har heldigvis ikke jeg! :)

Og i dag, på dag 20 i syklusen, testet jeg endelig positivt! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Eller kan man faktisk blø hver måned i årevis uten å faktisk klekke egg?

Ordvalget ditt gjorde dagen min litt lysere. :fnise:

Takk!

Skrevet

Den måneden jeg ble gravid, så fikk jeg ikke en positiv test fra billigtester-stripsene. :)

AnonymBruker
Skrevet

husk også at man ikke bør ha drukket så mye de siste to timene før testing ;)

Hos meg er streken halvparten så sterk hele tiden, men ved EL blir den sterkere og sterkere, for så å bli kjempesterk på EL dagen!

Jeg bruker testene fra billige-tester.no og de har fungert kjempebra på meg :)

Var en mnd jeg ikke fikk EL, men det var et par mnd etter en SA, og vi var i tillegg i syden, så tror kroppen ikke var helt i vater rett og slett :)

Er du usikker på om du har EL, så ville jeg bare kontaktet legen for å finne det ut sikkert ;)

• Liker 1
Skrevet

Dette er kanskje litt off topic, men jeg tenkte det var like greit å få svar her som å starte en egen tråd siden det hele dreier seg om eggløsning. Jeg har lest flere plasser at mange merker forskjell på puppene når de har eggløsning eller har hatt. Men kan man få ømme pupper selv om man ikke har hatt eggløsning ca i samme periode som man skulle hatt eggløsning? Eller er ømme pupper = eggløsning?

Litt forvirra.... :sjenert:

Gjest Alabama
Skrevet

Men kan man få ømme pupper selv om man ikke har hatt eggløsning ca i samme periode som man skulle hatt eggløsning? Eller er ømme pupper = eggløsning?

Aner ikke.. Men der varierer hvor ømme puppene blir hos meg mellom EL og IKM.

Skrevet

Kan være du har eggløsning veldig sent og, noen har jo lutealfase på bare noen dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...