Gå til innhold

Sykkel fra Biltema

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Vurderer å kjøpe meg en sykkel nå som våren kommer.

Har hatt en gammel utslitt sykkel som var rustet og tung å sykle på.

Og bare noen få gir som virket, så den har parkert seg for godt.

Var en sykkel jeg bare "arvet", så det var ikke noe vedlikehold eller reparasjon som kunne fikset den.

Men ser at Biltema selger en sykkel til bare 749 kr! (Montert 999 kr).

Er dette noe å satse på? http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/MTB/Yosemite-ATB-26/

Tenkte å bruke den til landeveissykling om sommeren. Korte turer (1 times tid ca). Blir nok ikke hver dag, men et par dager i uka ca.

Altså ikke stor belastning og heller ikke sykling i skogen.

Hva tror dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor har den sykkelen :) Hun er veldig fornøyd med den. Det eneste hun ikke likte var setet, men hun kjøpte et geletrekk(?) så det ble mykere :)

• Liker 1
Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Min mor har den sykkelen :) Hun er veldig fornøyd med den. Det eneste hun ikke likte var setet, men hun kjøpte et geletrekk(?) så det ble mykere :)

Takk for svar!

Bra å høre.

Tror jeg også skal kjøpe trekk med det samme. Liker ikke harde seter.

I tillegg må jeg kjøpe skjermer for å ha over hjulene.

Og sykkelstøtte ;)

Vet dere forresten hvilke regler som gjelder nå når det gjelder lys, reflekser og lignende, på sykkel?

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet (endret)

Edit: Dobbelpost :)

Endret av SmurfeLurfen
Skrevet

Jeg har en slik en. Helt grei til en fin pris!

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Takk for svar dere :)

Altså trenger man ikke lykt på høylysdag. Bare når det er mørkt og i vær med dårlig sikt. Sykler sjeldent da. Men det er lov å sykle på dagen uten at lykten er på altså? :)

Og passer sykkelen til dame? Den er stor nok altså?

Er bare 155 cm da :P

Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg jobber på en sportsbutikk, og vi selger merkesykler fra 1999,-

Da får du monteringen gratis, og hos oss får en også en gratis vårsjekk av gir og bremser innen det første året :)

Skjærmer og støtte får man til halv pris når man kjøper de sammen med sykkelen, og vi monterer gjerne de også - helt uten ekstrakostnad for kunden :)

Vi får av og til inn sykler til reperasjon som er kjøpt på Europris. Regner med det kanskje er noe lignende som på Biltema siden de ligger i samme prisklasse. ? :klo:

Girsystemene og bremsene er ofte så dårlige at vi rett og slett anbefaler kunden å bytte dem ut! Så må de ut med mange hundre kroner i nye deler, kanskje bortomot 6-700 om det er de dyreste delene.

Det kunne en spart seg ved å kjøpe en skikkelig sykkel med en gang, og mange kunder gjør akkurat det isteden for å fikse på en så billig sykkel.

Det ligger noe i uttrykket at man får det man betaler for, men for all del man kan også vere kaonheldig å få en sykkel man kan ha lenge om man behandler den pent ;)

Skjønner forresten godt at mange kjøper sånne billigsykler til barn, spesiellt de som nettop har lært seg å sykle, og så heller kjøpe en skikkelig sykkel når de er tryggere på sykkelen og ikke velter lenger, og man har forsikret seg om at barnet klarer å ta pent vare på en sykkel :)

Gjest Ruccola
Skrevet

Takk for svar dere :)

Altså trenger man ikke lykt på høylysdag. Bare når det er mørkt og i vær med dårlig sikt. Sykler sjeldent da. Men det er lov å sykle på dagen uten at lykten er på altså? :)

Og passer sykkelen til dame? Den er stor nok altså?

Er bare 155 cm da :P

Om du bare er 155 høy, bør du ikke ha større enn en S, evt en 16" ;)

Regner bare med de har dem i forskjellige størrelser.

Men prøvesitt den, og kjenn på vinkelen du får frem til styret når setet er riktig høyde for deg. Styrene kan som regel ikke justeres serlig mye opp eller ned nemlig :)

Lys trenger man ikke om man kun sykler på lyse dagen. Men reflekser skal der vere uansett. Mange lykter kan man klipse av og ha hjemme, og så bare klipse dem på om man trenger dem :) Da varer de lenger enn om de må stå ute i allslagsvær :)

Skrevet (endret)

Hei!

Var en sykkel jeg bare "arvet", så det var ikke noe vedlikehold eller reparasjon som kunne fikset den.

Er dette noe å satse på? http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/MTB/Yosemite-ATB-26/

Tenkte å bruke den til landeveissykling om sommeren. Korte turer (1 times tid ca). Blir nok ikke hver dag, men et par dager i uka ca.

Hvis du har tenkt å sykle turer på en time, så bør du unne deg selv noe bedre enn denne sykkelen. Den er grei å bruke til korte distanser, men skal du sykle lenger enn 5 km bør du ha en bedre sykkel.

Girsystemet er noe av det billigste som fins, og kommer til å bli unøyaktig veldig fort. Ingen av delene er særlig slitesterke, og bremser er i hvertfall en komponent som ikke bør være billig og dårlig.

Dessuten fins den kun i én rammestørrelse, 47 cm. Da bør du være mellom 170 cm og 180 cm høy, ellers blir den veldig stor/liten.

Til overmål er rammen av stål, ikke aluminium, og den veier hele 15 kg. Hvis du har tenkt å sykle turer der du kan kose deg litt og kanskje tråkke litt til i noen småbakker bør du unne deg en sykkel til i hvertfall 2-3000 kroner. Det er så veeeldig forskjell på en ordentlig sykkel og denne billigsykkelen fra Biltema.

EDIT: Så nå at du er 155 cm høy, så da må du nok kjøpe sykkel på sykkelbutikk. Biltema har sykler i kun én rammestørrelse, dvs. den størrelsen som passer for de som er rundt gjennomsnittlig høye, for å kunne gjøre dem billigere.

Endret av Lance
Skrevet

Jeg har nylig gått til innkjøp av en sykkel, en hybrid sykkel (Trek 7.2) til 4500, og den er jaggu verdt pengene. Skal du ha en sykkel som du skal sykle langt med så nytter det ikke med billige sykler fra biltema.

Kjøper du en som koster et par lapper, så har du en god sykkel som varer et par år, bedre det enn en sykkel hvor delene ryker iløpet av et par måneder. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke billig når sykkelen er så dårlig at du sannsynligvis må reparere og/eller kjøpe ny etter kort tid. Unn deg en merkesykkel som er litt dyrere - og da også i bedre kvalitet. Jeg sverger til TREK, sykkelopplevelsen er helt utrolig bra! De holder i mange år. Beste syklene som er. Men du får jo sykler i middelsjiktet også, på Intersport osv. Men Biltema er og blir Biltema - crappy kvalitet!

Skrevet

Det er ikke billig når sykkelen er så dårlig at du sannsynligvis må reparere og/eller kjøpe ny etter kort tid. Unn deg en merkesykkel som er litt dyrere - og da også i bedre kvalitet. Jeg sverger til TREK, sykkelopplevelsen er helt utrolig bra! De holder i mange år. Beste syklene som er. Men du får jo sykler i middelsjiktet også, på Intersport osv. Men Biltema er og blir Biltema - crappy kvalitet!

Biltema har da sykler som duger til hverdagssykling og litt til, men de fins bare i én rammestørrelse. Skal du ha noe å velge i må du til en sportsbutikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Biltema har da sykler som duger til hverdagssykling og litt til, men de fins bare i én rammestørrelse. Skal du ha noe å velge i må du til en sportsbutikk.

H*n skriver at den skal brukes til landeveissykling om sommeren, ca. en times turer. Hverdagssykling er vel mer frem og tilbake til butikken og sånne småturer. Skal du ha en fin sykkelopplevelse på sykkeltur, så holder det ikke med en Biltema-sykkel til 749.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nå heller kjøpt en billig sykkel på Biltema framfor en billig sykkel på sportsbutikk. Kjøpte en billig Merida en gang og DET var penger utav vinduet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde nå heller kjøpt en billig sykkel på Biltema framfor en billig sykkel på sportsbutikk. Kjøpte en billig Merida en gang og DET var penger utav vinduet.

Jeg hadde heller aldri kjøpt en sykkel i en sportsbutikk, for det er ikke stort bedre enn Biltema. Men jeg skrev hvis h*n ville ha noe i middelsjiktet og hvis TREK ble for dyrt, så var det kanskje bedre enn Biltema igjen. Som en over her skriver; invester i en hybrid fra et bra, velkjent merke a la TREK, Hardrocx, så har du en sykkel som varer i mange år, og kan glede deg over mange fine sykkelopplevelser. Man kan sikkert klare seg med noe fra Intersport o.l. også, men det er ikke det samme.

• Liker 1
Skrevet

H*n skriver at den skal brukes til landeveissykling om sommeren, ca. en times turer. Hverdagssykling er vel mer frem og tilbake til butikken og sånne småturer. Skal du ha en fin sykkelopplevelse på sykkeltur, så holder det ikke med en Biltema-sykkel til 749.

Og hadde du lest det første svaret jeg skrev, så hadde du sett at jeg nettopp anbefalte å ikke kjøpe Biltema-sykkel til 750 spenn.

AnonymBruker
Skrevet

Og hadde du lest det første svaret jeg skrev, så hadde du sett at jeg nettopp anbefalte å ikke kjøpe Biltema-sykkel til 750 spenn.

Så det etter jeg hadde postet, så vi var vel egentlig enige. :jepp:

Skrevet (endret)

Hei!

Høres bra ut!

Jo enklere sykkel, desto bedre, synes jeg. Så reklamen for den, og utseende er enkelt og pent.

Vedlikehold må alle sykler ha. Vasking og oljing av kjede kan du eventuelt gjøre selv, eller få det gjort når den er på service.

Selv sykler jeg på en gammel, gammel DBS og er storfornøyd med det, og 3 gir.

Enten det er 10 minutter eller 1 time, den gamle sykkelen er en stayer.

Endret av bukett
Skrevet

Jeg tror jeg skal prøve å være litt positiv. Her får du mye sykkel for pengene. Og du skriver lite om hva som er dine kriterier utover bruksområdet. Setter økonomien bom for en sykkel i tre-sekstusenkronerklassen, er ikke dette et dårlig alternativ.

Den har Shimanogir, og bremsene er helt vanlige felgbremser.

Den har 47cm ramme. Kanskje ikke ideelt for ei på 155cm, men sammenliknet med andre billigsykler, ikke så ukristelig. De fleste billigdamesykler kommer med 50-51cm ramme, og det blir for svært.

At den er av stål og veier 15 kg, er ikke det ultimate. Men den har 21 gir, og 26-toms hjul. Du kommer neppe til å slite deg ihjæl. Riktignok vil et nummer større hjul rulle lettere, men med disse kommer du deg lettere opp bakkene, og bruker mindre pedalsyre.

Gjør økonomien sånn at valget står mellom denne og ingen sykkel, er det ikke noe negativt å eie noe du ikke trenger å gå rundt med hjertet i halsen, av frykt for at den skal bli stjålet.

Biltema selger skjermer for noen tiere, så jeg tror du kan få mye sykkeltur pr. krone for denne her. Du er nok klar over at hvis du ønsker egenskapene til en titusenkroners sykkel, må du ut med minst seks lakser. :gjeiper:

Reflekser, bremse og bjelle er utstyrskrav i dagslys. Lykter er bare påbudt i mørket, men ei lita diodelykt bruker nesten ikke batteri, og gjør deg bedre synlig, også om dagen, akkurat som bilenes kjørelys. Og som halvmyk trafikant, skal jeg love deg at du ønsker å være synlig. Bruk synlighetsplagg også. Det ble forsket på sykling med og uten synlighetsvest, og det viser seg at vest gir deg noen ekstra cm avstand til bilistene.

Min beste investering til tursykkelen var bakspeil. Det er kjekt å se hva som er i ferd med å rævkjøre en. Og en kan sykle mer hensynsfult, ved at en kan gi tegn til at de bak kan kjøre forbi.

Ønsker deg lykke til, og god tur. Enten du gjør det på billigsykkelen til Biltema, eller finner en i sportsbutikken eller andre steder. Det er ganske mange sykler rundt i garasjene, som gir eierne dårlig samvittighet hver gang de går forbi. De er kjøpt inn med de beste intensjoner, men det ble med rumpeverken etter første tur. Spre ordet om at du trenger sykkel. Hva er det verste som kan skje? (Jo, at de prøver å bruke deg for å kvitte seg med regelrett ubrukelig skrot, hehe!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...