Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forhåndsvisning av innlegg

Hei

Hvordan e det her med at den nye samboeren til x'en min nekter meg å komme å besøke sønnen min i deres hjem?

Her er det snakk om at de skal flytte sørover, og jeg bor nord, og de har den daglige omsorgen for sønnen min grunnet sykdom. Og så får jeg høre at jeg nektes adgang til deres hjem og må møte min sønn ute på byen og være sammen med han der. Jeg personlig synes det er helt horibelt av ho å gjøre slikt og tenker på sine egne intresser enn min sønns ve og vel. Jeg blir da å få en lang flytur og slikt og synd det vil være kos for min sønn og få mamman sin på besøk og så skal den nye samboeren nekte ham det.

Jeg har nektet barnefarn å fløtte nedover med min sønn for jeg synes ikke det skal være sånn at jeg må møte ham ute på byen når han e 2 år.

trenger litt råd så jeg ikke gjør noe som galt, eller tenker galt her. Vet ikke ka æ har lov til å gjøre og ikke, eller forlange. håper får svar rask.

hilsen en fortvilet mor

Videoannonse
Annonse
Gjest annemor30
Skrevet

Kontakte familevern kontoret for råd? For det er vel slik at begge foreldre nå skal "godkjenne" at barnet flytter?

Gjest fireflies
Skrevet

Kontakte familevern kontoret for råd? For det er vel slik at begge foreldre nå skal "godkjenne" at barnet flytter?

Det er sant, men far vil jo få med seg barnet uansett, i og med at mor ikke er i stand til å ta seg av ungen.

Skrevet

Til siste kommentar her; det er feilaktig informasjon du kommer med her, dette kommer an på foreldreansvar, hva slags samvær som allerede er etablert osv. Det er uansett ikke sånn at forelderen med hovedomsorg kan ta med seg barnet å flytte uten den andres samtykke. Det handler om at barnet har krav på samvær med begge foreldre og at flytting som medfører vesentlige hindringer ift samvær med den andre ikke kan gjøres.

Ts, ta kontakt med familievernkontoret og få råd derfra før du gjør noe som helst. For å se dette fra din eks' samboer sin side så kan jeg til en viss grad forstå henne dersom det er slik at du mener at du må få bo hos dem når du har samvær med sønnen din. Dersom du skal bo et annet sted mens du er der og være på besøk i deres hjem for et kort tidsrom, noen timer etc har jeg vanskeligere for å forstå det. Men for all del, jeg forstår deg godt, det er sikkert fortvilende for deg som mor at de planlegger flytting såpass langt unna og at det i såfall medfører vanskeligheter for ditt samvær med barnet ditt. Jeg har ingen sans for foreldre som flytter barnet såpass langt unna den andre forelderen, da tenker man kun på egne behov, ikke barnets.

Igjen; ta kontakt med familievernkontoret ditt, kanskje også en advokat i tillegg for å forhøre deg om dine rettigheter. Har du del i foreldreansvaret og samværsavtale er etablert kan han ikke bare flytte slik uten ditt samtykke. Barnet har vel også et nettverk og tilknytning til stedet dere bor nå, familie, venner osv. da er det ikke bare bare å flytte sånn uten videre. I værste fall kan du ta dette til retten, da kan du muligens ha krav på fri rettshjelp osv.

Gjest fireflies
Skrevet (endret)

Loven gjelder i henhold til barnet, ikke foreldrene. Det sier seg selv at et voksent menneske ikke kan bli nektet å flytte til andre kanten av landet, selv om personen har barn. MEN: hvis barnet skal være med, må begge foreldrene være enige i det, ellers vil det sannsynligvis bli satt i gang en rettsak. Da er det den som er best egnet til å ta seg av barnet i det daglige, som vil få den daglige omsorg. I følge TS er hun ikke i stand til å ta seg av barnet pga sykdom, ergo vil sannsynligvis far få med seg barnet, selv om det er han som flytter.

Endret av fireflies
Skrevet

Selvfølgelig kan voksne mennesker flytte akkurat hvor man vil, men det er ingen selvfølge at barnet blir med på flyttingen, selv om de har den daglige omsorgen pga mors sykdom. Vi vet ikke hva sykdomsbildet hennes er, vi vet ikke hvilken samværsordning de har, vi vet ikke om mor har del i foreldreansvaret. Kan jo tenkes at mor har mye samvær i dag, men at far har hovedomsorgen. Jeg vil jo faktisk i dette tilfellet si at det er mor som sikrer stabilitet og trygghet for barnet, ikke far som skal flytte barnet så langt vekk fra alt som er kjent og i tillegg fra barnets mor. Kanskje far her velger anderledes hvis det blir innkalt til samtaler på familievernkontoret og han innser hvordan dette vil påvirke barnet?Uansett er det mye informasjon vi ikke sitter på, som kan ha mye å si. Som sagt; det er noen vesentlige detaljer som mangler her.

Gjest fireflies
Skrevet

Vel, jeg tenker i hvertfall at hvis mor hadde vært i stand til å ha den daglige omsorgen for barnet, så ville hun ha hatt det. Derfor konkluderer jeg med det jeg skrev i det forige innlegget mitt. Men for all del, meget mulig jeg tar feil.

Skrevet

Vi vet heller ikke hvordan sykdomsbildet til mor er... For å sette det på spissen: mor har hovedomsorg. Far ønsker å flytte. Mor får kreft, havner i bilulykke e.l. Far får hovedomsorg mens mor er syk. Far flytter nå som han kan ta med seg ungen.

Man kan jo ikke si at det er greit.

Ts: det er litt for mange ukjente faktorer her, men råder deg også til å ta kontakt med familievernkontoret. De burde kjenne til lover og regler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...