Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg har tenkt til å lagre en del ting på diskett/ cd.

Men hva lønner det seg å bruke, er det noen forskjell på disse to alternativene ?

Kan "alle" bruke cd til å lagre ting på eller ?

Håper noen kan hjelpe meg.

Kan ting man lagrer på diskett/pc ligge der i det uendelige ???

Takk for evnt. svar 12

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det er større ting det dreier seg om, lønner det seg vel å lagre på CD. Men da må du ha en CD-rom spiller som kan "brenne" (skrive) CDr plater.

En diskett rommer 1,44 Megabyte med data.

En CDr plate omkring 740 Mb. Alltså 513 ganger så mye data, enn en diskett.

Nullet

Skrevet

Disketter har lett for å ha feil. Hvis du ikke har brenner er det lurt å ta backup 2 ganger og evt. teste hva som er på disketten etterpå.

Det beste er å brenne en CD, man da krever det som nevnt en brenner.

Før jeg installerte brenner sendte jeg viktige dokumenter m.m. til jobbmailen min og tok back-up på CD der.

Bilder brenner jeg CD av ganske regelmessig. kjedelig å miste alle bildene hvis PC-en krasjer!!!

En brenner koster ikke mange kronene (tror det er mulig å få dem ned mot 1000 kroner), det er en god investering!!!

Skrevet

Hei Nullet ! Takk for svaret. Så det betyr at om jeg ikke har cd brenner så må jeg bruke diskett ??

12

Skrevet

Hei Lea, tusen takk for svar.

Det har seg slik at jeg ikke har PC hjemme enda ( skal skaffe meg det etterhvert )

Og på jobben har vi ikke brenner. Men da kan jeg inntil jeg får meg pc og cd brenner bruke diskett og bare sjekke disketten etterpå.

Skrevet

Det er ikke dumt å sjekke disketten.

Vi behandler ganske mye data på jobben og får stadig inn back-up fra klienter. Det er ikke sjelden at vi får melding om generell lesefeil på diskettene.. dette kan bli ganske kritisk. Derfor ber vi alltid klientene om 2 kopier når de bruker disketter.

CD har jeg ikke opplevd å få feil på (bank i bordet)! men disketter kan selvsagt brukes. Fordelen er at man kan formatere diskettene mange ganger og bruke dem på nytt. Koster jo ikke noe.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Du har jo flere muligheter også. F.eks. En ekstra harddisk eller en egen partisjon på den som sitter i. En CD spiller som kan brenne & lese CDrw (rw= read -write). Forskjellige minnekort og dertil tilhørende hardware. Mulighetene til å ta backup er mange. Forhør deg der du har tenkt å kjøpe PCn.

icon_smile.gif

Nullet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...