Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har sittet her og telt litt på dager og syklusene mine, og om jeg har gjort det rett og husker så-som-så, så har jeg kommet fram til at jeg har lutealfaser på alt fra 14-23(!) dager. Er ikke 23 dager litt vel mye? Da har eggløsningen kommet ganske tidlig da, for syklusen min er alltid på 28-30 dager +/-.

Har jo skjønt det at gjennomsnittet ligger på 14 dager, og at l-fase under dette er ugunstig for graviditet?

Hvor lang er din lutealfase? Har du lett for å bli gravid (har det noe med saken å gjøre sånn egentlig?)?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har sittet her og telt litt på dager og syklusene mine, og om jeg har gjort det rett og husker så-som-så, så har jeg kommet fram til at jeg har lutealfaser på alt fra 14-23(!) dager. Er ikke 23 dager litt vel mye? Da har eggløsningen kommet ganske tidlig da, for syklusen min er alltid på 28-30 dager +/-.

Har jo skjønt det at gjennomsnittet ligger på 14 dager, og at l-fase under dette er ugunstig for graviditet?

Hvor lang er din lutealfase? Har du lett for å bli gravid (har det noe med saken å gjøre sånn egentlig?)?

:)

Først er det verdt å nevne at du umulig kan telle deg frem til hvor lang lutefase du har, det må man teste eller tempe seg frem til. Eggløsningen kommer x antall dager før mens, i snitt 14 dager, men fra 11-17 dager er normalt. Hvordan har du kommet frem til lutefase på 14-23 dager?

Videre er lutefasen konstant fra kvinne til kvinne. Den er altså like mange dager hver eneste syklus, +/- en dag. Lutefasen kan ikke variere mellom 14 og 23 dager, det er fysisk umulig. Det er perioden mellom mens og eggløsning som varierer, mens perioden fra eggløsning til mens alltid vil være konstant.

For meg virker det på innlegget ditt som om du har missforstått noe rundt dette med sykluser og lutefase, så ikke stress deg opp over dette. Kan jo avslutningsvis svare på spørsmålet ditt. Alt fra 18 dager og mer ansees som lengre enn normalt, og alt over 18-20 dager kan gjøre det vanskelig å bli gravid.

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet det ut via tappetafsing og sekretsjekking.. :sjenert: og SÅ telte jeg altså..Så det går ikke an å finne ut på den måten? Og jeg kom fram til at denne måneden må den være på 23 dager, fordi jeg tok en EL-test for første gang denne syklusen og jeg har enda ikke fått mensen. Tok en test idag som var negativ..

Skrevet

Har funnet det ut via tappetafsing og sekretsjekking.. :sjenert: og SÅ telte jeg altså..Så det går ikke an å finne ut på den måten? Og jeg kom fram til at denne måneden må den være på 23 dager, fordi jeg tok en EL-test for første gang denne syklusen og jeg har enda ikke fått mensen. Tok en test idag som var negativ..

Både sjekk av sekret og tappetafsing er usikkert med mindre man er erfarne på området. Mitt inntrykk er at mange tar feil mellom el-sekret med andre typer sekret. Men om du er sikker på at det er EL slim du har hatt er det et ganske sikkert tegn. Tappetafsing krever flere sykluser med erfaring, tappen endrer seg også etter tid på døgnet, fyll i tarmen (!) og andre faktorer. Det tar måneder å bli kjent med tappen gjennom syklusen. Med 28 dagers syklus, hadde du da EL på dag 5 (23 dager før mens) basert på sekreter? Da har man vel fortsatt mens? Og er man nettopp ferdig pleier man å ha utflod som kategoriseres som "klebrig" som mange forveksler med slim.

AnonymBruker
Skrevet

Både sjekk av sekret og tappetafsing er usikkert med mindre man er erfarne på området. Mitt inntrykk er at mange tar feil mellom el-sekret med andre typer sekret. Men om du er sikker på at det er EL slim du har hatt er det et ganske sikkert tegn. Tappetafsing krever flere sykluser med erfaring, tappen endrer seg også etter tid på døgnet, fyll i tarmen (!) og andre faktorer. Det tar måneder å bli kjent med tappen gjennom syklusen. Med 28 dagers syklus, hadde du da EL på dag 5 (23 dager før mens) basert på sekreter? Da har man vel fortsatt mens? Og er man nettopp ferdig pleier man å ha utflod som kategoriseres som "klebrig" som mange forveksler med slim.

Er akkurat det jeg syns er så rart også, for de siste månedene har jeg bare hatt mensen i 3 dager. Første dagen begynner det alltid rett på, jeg spotter aldri. Så er det litt mer dag 2, dag 3 roer det seg ned, og så fjerde dagen er den borte.. :vetikke: Før kunne jeg gå rundt en full uke og blø ganske kraftig hele veien.

Nå skal det sies at jeg skulle hatt mensen på lørdag som var, og da er vi vel nede i 20 dager igjen, om jeg har gjort det rett da, noe som det kan virke som jeg ikke har.. Men som sagt, jeg tok en g-test idag som var negativ, og derfor har jeg altså trodd det var l-fasen som var himla lang denne gangen.

Skrevet

Eg får som oftast ein bitteliten blødning ved eggløysing, så eg har rimleg kontroll på den. Frå eggløysing til mensen kjem, tek 12 eller 13 dagar for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...