Gå til innhold

Legge parkett over gammelt tregulv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har et gammelt tregulv i leiligheten,som er stygt og nedslitt. Vurderer å legge parkett. Kan man bare legge parkett over det gamle gulvet? Er det vanskelig å gjøre selv?

Har en svær sofa,som ikke frister å demonteres og bære ut. Kan jeg bare flytte møblene ettersom jeg legger gulvet,slik at jeg slipper å tømme alle rommene? Har en garderobe som er forankret til veggen,hvordan blir det da med gulvet der? Må jeg bare legge det helt inntil da?

Takk for hjelpen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Det er ingen problem å legge parkett over gamle gulv. Men du bør tenke på om det gamle gulvet er veldig skjevt og trenger avretting først. Ellers sprekker parketten i skøytene veldig fort. Under parketten bør du også ha dempematte/glidesjikt (ethafoam tror jeg det heter?) Den hjelper mot små ujevnheter i gulvet også :) Dagens klikk-parkett er enkel å legge selv! :) la nettopp parkett på loftstuen, og det var gjort på en dag :) (ca 30 kvm) Da flyttet vi bare møblene etterhvert som vi la parketten, så det går godt! Bare husk på å ha nok (men ikke for mye) luft inntil veggen, da parketten kan utvide seg litt. Dersom du ikke har planer om å fjerne garderoben, ville jeg bare lagt gulvet inntil den :) Men det er jo kjipt hvis den skal ut om et par år, og du får en flekk uten parkett der den har stått... ;) Håper det var litt hjelp i dette. Og lykke til! :)

Skrevet

Hei :) Det er ingen problem å legge parkett over gamle gulv. Men du bør tenke på om det gamle gulvet er veldig skjevt og trenger avretting først. Ellers sprekker parketten i skøytene veldig fort. Under parketten bør du også ha dempematte/glidesjikt (ethafoam tror jeg det heter?) Den hjelper mot små ujevnheter i gulvet også :) Dagens klikk-parkett er enkel å legge selv! :) la nettopp parkett på loftstuen, og det var gjort på en dag :) (ca 30 kvm) Da flyttet vi bare møblene etterhvert som vi la parketten, så det går godt! Bare husk på å ha nok (men ikke for mye) luft inntil veggen, da parketten kan utvide seg litt. Dersom du ikke har planer om å fjerne garderoben, ville jeg bare lagt gulvet inntil den :) Men det er jo kjipt hvis den skal ut om et par år, og du får en flekk uten parkett der den har stått... ;) Håper det var litt hjelp i dette. Og lykke til! :)

Tusen takk for hyggelig og informativt svar! Tenkte at jeg måtte leie inn en håndverker for å legge det,men da klarer jeg det kanskje selv da:)

Så det eneste jeg trenger er dempematte og parkett da? Og noe får å måle opp avstanden inn til veggen,som du nevner.

Flott at jeg ikke trenger å flytte ut møblene av leiligheten! Da legger jeg nok bare gulvet inntil garderoben,for den blir nok med leiligheten når den en gang blir solgt.

Hvor mye betalte du for parketten til loftet ditt? hvis det er lov å spørre om:)

Skrevet

Ja, du greier helt sikkert dette selv! :) Jeg husker virkelig ikke hva vi betalte.. Er flink til å overlate betalingen til mannen min :fnise: Men vi kjøpte en eikeparkett som var på tilbud både på byggmakker og coop extra bygg. Mener den kostet 150 kr. pr. kvm? Dette er et tilbud de bruker å ha ofte, så det er verdt å sjekke! Mange har ganske billig parkett nå på våren, så kikk litt rundt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har et gammelt tregulv i leiligheten,som er stygt og nedslitt. Vurderer å legge parkett. Kan man bare legge parkett over det gamle gulvet? Er det vanskelig å gjøre selv?

Har en svær sofa,som ikke frister å demonteres og bære ut. Kan jeg bare flytte møblene ettersom jeg legger gulvet,slik at jeg slipper å tømme alle rommene? Har en garderobe som er forankret til veggen,hvordan blir det da med gulvet der? Må jeg bare legge det helt inntil da?

Takk for hjelpen!

det er ike vanskelig å legge parkett. Det ligger bruksanvisning i pakken,men løsningen du har lyst å gjøre er enkel,men kan bli en fadese. Når du først skal legge gulv,så ta deg jobben med å ta ut alt. gulvet må avrettes med matte under. Du skriver selv at gulvet er gammelt,så da kan du regne med at det er skjevt.

Skrevet

Ja, du greier helt sikkert dette selv! :) Jeg husker virkelig ikke hva vi betalte.. Er flink til å overlate betalingen til mannen min :fnise: Men vi kjøpte en eikeparkett som var på tilbud både på byggmakker og coop extra bygg. Mener den kostet 150 kr. pr. kvm? Dette er et tilbud de bruker å ha ofte, så det er verdt å sjekke! Mange har ganske billig parkett nå på våren, så kikk litt rundt! :)

Hehe,det er en bra egenskap å ha!

Det var jo billig! Og den er dere fornøyd med? Da skal jeg dra litt rundt å titte. Hvordan sjekker jeg om gulvet mitt er skjevt? :sjenert:

Skrevet

Jeg er fornøyd med den ja :) Og svigerinnen min kjøpte samme parkett for å ha i stuen, og hun mener og den er like holdbar som dyrere parkett :) For å finne ut om gulvet er skjevt er enkleste metode å legge en ball der og se om den ruller av seg selv :fnise: Men det kan jo være skjevt på flere plasser, så du kan jo legge en planke (som er rett, såklart;) ) tvers over gulvet og se om det er åpenrom mellom planken og gulvet noen steds. Vater er også en sikker vinner! :) Og den dempematten jeg snakket om fungerer forresten som avretter og, så er det kun små skjevheter kan den veie opp for det! :)

Skrevet

det er ike vanskelig å legge parkett. Det ligger bruksanvisning i pakken,men løsningen du har lyst å gjøre er enkel,men kan bli en fadese. Når du først skal legge gulv,så ta deg jobben med å ta ut alt. gulvet må avrettes med matte under. Du skriver selv at gulvet er gammelt,så da kan du regne med at det er skjevt.

Hvorfor kan det bli en fadese? Gulvene i alle rommet virker veldig rette ihvertfall,men dette er bare på øyemål såklart.

Skrevet

Du har ikke vurdert å male det gamle tregulvet i stedet? Jeg synes det er veldig sjarmerende med slitte gamle tregulv som males :)

AnonymBruker
Skrevet

Håper du velger å slipe og relakkere eller male det gamle gulvet, kanskje bytte noen planker om det er veldig nedslitt. Å gjemme en slik skatt med parkett er en uting i mine øyner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...