Gå til innhold

20 stemmer

1. 1. Hvor gammel var barna dine når de syklet uten støttehjul?

• 2-3 år
      2
    • 4 år
      11
    • 5 år
      7
    • 6 år
      4
    • 7 år
      0
    • eldre
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen er fire, blir fem til høsten og jeg synes ikke han har balanse på sykkelen i det hele tatt. Ikke sjans for å sykle uten støttehjul. Men igjen han blir fem om noen få måneder og bør jo lære det i løpet av sommeren? Eller tar jeg helt feil?

Det er mulig å svare fler svar fordi mange har jo mer enn ett barn ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tikket av 4 og 5 ,da mine lærte seg å sykle uten støttehjul.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer faktisk litt ann på interessen også. Her nektet barnet at støttehjulene skulle av. Ble skikkelig overrasket da han kom hjem fra en kamerat og hadde lært seg å sykle. Da var han 6 år. Søster syklet glatt uten støttehjul da hun var 4-5 år.

Skrevet

Sykkel med støttehjul er ikke det beste for å lære å sykle. Man får ikke trent balansen noe særlig, og ganske mange lener seg bevisst på støttehjulene og får dermed en skjev stilling på sykkelen, som gjør det enda vanskeligere å balansere uten støttehjul.

Løpesykkel er mye bedre, da trenes balansen kjapt. En løpesykkel er en tohjuling uten pedaler, og ungen skal da altså sitte på setet og gå/springe med føttene. Etter hvert vil barnet løfte føttene fra bakken i fart, og vips så har han lært å holde balansen på en tohjuling. Overgangen til en sykkel MED pedaler blir dermed minimal.

Skrevet

jo men de fleste løpesykler er for små til min laaaange gutt. (Blir tatt for å være 6 år og han er fire...)

Skrevet (endret)

Barnet trenger ikke støttehjul, faktisk gjør det at barna senere lærer og sykle.

Løpesykkel er genialt:

http://www.google.no/search?um=1&hl=no&biw=1230&bih=533&site=search&tbm=isch&sa=1&q=l%C3%B8pesykkel&btnG=S%C3%B8k&aq=f&aqi=&aql=&oq=

Siden barnet er vant til støttehjul, kan du sette setet lengre ned når du tar av støttehjul? Er sykkelen stor kan du sette støttehjulene mye høyere opp slik at barnet selv må finne balansen men slipper at sykkelen velter helt til og begynne med :)

På noen sykler kan en ta av pedaler og det kan være veldig greit for da kan barnet springe og lære balanse :)

Endret av Linnea Adriana
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt syklet ivei uten støttehjul første gang det satte seg på en sykkel. Var akkurat 4 år da.

Skrevet

Snuppa var 4 år og 5 mnd...

Tok det mye fortere enn jeg hadde trodd, andre gangen vi "øvde"...

Hun hadde også null balanse trodde jeg - helt til hun plutselig syklet fra meg... ;)

AnonymBruker
Skrevet

Mine brukte aldri støttehjul.

• Liker 1
Skrevet

Her lærte snuppa seg faktisk å sykle i helgen. Etter å brukt store deler av sommeren i fjor med å løpe bak henne for å hjelpe henne med balansen, tok altså denne metoden 2 minutter å lære; En vanlig tohjulasykkel der jeg justerte setet helt ned slik at hun kunne sette føttene på bakken om hun skulle miste balansen. Det jeg gjorde var at jeg satte henne på sykkelen i en slak bakke å lot henne trille nedover selv. Før jeg viste ordet av det så trødde hun som bare det i enden av bakken, da hadde hun funnet balansen helt selv på en trygg måte. Men for all del, fjern støttehjula, ungene har en tendens til å stole litt vel mye på de. Masse lykke til med sykkeltreninga.

Ps. Husk hjelm;)

• Liker 1
Skrevet

Mine to største lærte å sykle uten støttehjul den sommeren de var 4 år (altså 4,5 og 4,1 år sånn ca)

Mindremann blir 4 nå i sommer, og siden han behersker løpesykkelen uten problemer, så regner jeg med at han vil hive seg på en pedalsykkel nå i sommer

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg var 5 år tror jeg. Hadde aldri støttehjul siden pappa mener det er tull.

Skrevet

*finner ikke løpesykkel i 16 tommer*

Skrevet

*finner ikke løpesykkel i 16 tommer*

Skru av pedaler (og evt støttehjul) på sykkelen, da vel??

Er ikke verre enn det ;)

Skrevet

Min femåring øver, men er langt fra å klare det ennå.

Jeg kjøpte en løpesykkel til henne i går på ToysRUs, tror jammen den var på tilbud også. Vekt opp til 35 kilo, og med sete satt godt opp passet den fint, selv om hun vel er over 110 cm.

Eldste lærte å sykel uten støttehjul da hun var nesten seks.

Skrevet

Jeg ville uansett ha skrudd av støttehjulene. Så lærer han det nok i løpet av sommeren! Kjøp inn pyricept og plaster, og gå ut og løp med gutten på sykkel. Mange foreldre før deg har løpt og løpt med bøyd rygg og ungen vaklende foran... Det går så fint, atte!

• Liker 1
Skrevet

Samme holdning hadde jeg, Hedda-78... Fleipet med at det var gode utsikter mot bikinisesongen (vi tok av støttehjulene med en gang sykkelsesongen startet)... Så for meg mye løping! Har sine fordeler det også ;)

Skrevet

En liten avsporing kanskje... men var det ikke en video på Youtube av en tøff guttunge på sånn løpesykkel for en tid tilbake. Noen som har link?

Skrevet

De fleste barnesyklene for småbarn er uegnede å sykle på for barna. Altfor små og tjukke dekk, mer egnet til å utvikle lårmuskler enn sykkelglede.

Prøv heller å få tak i pikesykkel (med lav stang) for litt større barn, beregnet for vei. Med smale lettrullende dekk. Du får også sånne mammahåndtak til å feste til bagasjebæreren. Det er ikke mange løpeturene før støttehjul ikke blir en aktuell problemstilling, i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...