AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 I barnehagen så er hverdagen til barna organisert og mange barn er slitne når kvelden kommer og når helgen kommer. Likvel så blir helgene organisert ofte til det fulle. Man skal helst finne på noe både lørdag og søndag, med f.eks hoppeloppeland, badeland, alpint, langrenn osv. Og disse tingene er jo fine innimellom, men har ikke barna godt av å bare være hjemme i helgene og leke og slappe av i sitt eget tempo? Må det hele tiden skje noe? Det er vel ikke krise om man er hjemme en helg, og barna leker litt inne og litt ute, og kanskje ser en film eller noe? Det blir ikke så stas med aktiviteter når de skjer hver helg. Kanskje det hadde holdt å dra på en aktivitet en gang i måneden? Jeg vil tro barna syns det er like stas å grille på engangsgrill i hagen, som å gå gjøre dette midt i skogen? Barna har vel også gått av å finne på ting selv, uten innblanding av voksne? De blir tidsnok store nok til at helgene blir fulle av fotball, håndball, friidrett o.l. Jeg føler det er inn å ha en fullstappet timeplan til en hver tid, og man blir sett ned på hvis man ikke gjør noe i helgene. Bare en liten tankespinn i påska 9
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 Jeg ser at jeg som bare har en toåring som IKKE er i barnehagen også prøver å få det til å skje mest mulig om dagene, men vi har roa det ned,rett og slett fordi det er masse gøy vi kan gjøre hjemme
Gjest morra Skrevet 19. april 2011 #3 Skrevet 19. april 2011 IJeg føler det er inn å ha en fullstappet timeplan til en hver tid, og man blir sett ned på hvis man ikke gjør noe i helgene. Bare en liten tankespinn i påska Skal jeg dømme ut fra vårt borettslag så ser jeg at barnefamilinene her ikke er så opptatt av å være in, for de holder seg rundt lekeplassen og i nærområdet i helgene. Og sånn var det da mine var små også, flesteparten av oss gjorde ikke så mye, vi var med ungene ut på lekeplassen, tok med mat og drikke ut og ungene var fornøyde. Og det ser jeg mesteparten gjør nå også. Følg ditt eget tempo er mitt råd.
Gjest mille Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 Hæ? Er det sant? Jeg nærmer meg 30 nå, og tenker tilbake på en barndom med masse å fundere på, men slike reiser som du snakker om forekom bare et par ganger i året.. Vi lekte på egen hånd vi.. Samlet masse unger over en sandkasse, eller en akebakke, eller sølepytter kunne være IT. Vi lekte med drager nå på våren, syklet, lekte hest, hoppet strikk til vi slet hull på skoa ;D Det var alltid noe å gjøre på en lørdag og søndag selv om vi var hjemme! Det var ikke nødvendig å bli organisert i lek av foreldre, utenom om vi skulle kjøre med bil.. 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 Jeg har vært veldig bevisst det å ikke organisere alt for mye. Hverdagene besto av en aktivitet. Etter hvert to dersom en av de gjaldt en fysisk aktivitet. Hjemmedager var gode dager. Alle trenger det. Å bare være inne eller å finne ut hva man har lyst til å gjøre. Ikke hva man må. Det her gjelder både voksne og barn. I helger så har vi gjerne gjort noe sammen. En spennende lekeplass eller en tur i skogen. Den turen ble noen ganger ikke lang for det var så mye spennende på veien. Kosen var saft og kjeks. Hvor mye man organiserer på fritid og i helger kan ha noe med utemiljø å gjøre. Ikke alle har egen hage eller trygge omgivelser. Da kreves det litt mer av foreldrene.
barnehagetanten Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Jeg tror mange foreldre organiserer barna i hjel: foreldrene forteller så stolt alt hva de har gjort på om ettermiddagen/helgen når de leverer i barnehagen,, eller spør om barnet har fortalt hva de gjorde på... Vi er en aktiv familie som liker å gå turer, skiturer, reise, tilbringe tid med venner etc. Men vi trives også i hjemmets lune rede. Nå er ikke formen min helt toppers grunnet graviditeten, så dette er første påsken på 7 år vi er hjemme. Men da tar vi likevell å finner på noe: i dag skal vi på lekeland etter middag. Greit at barna får ta seg ut når mor ikke orker.
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 En del organiserer alt, alt for mye. Men det er også de som bare er hjemme, og det blir forlk av dem og
Vilali Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 Tror nok mange organiserer for mye, ja! Her venninner som begynner på organisert turn, svømming, kor osv fra barna er 3-4 år, og barna er jo ofte kjempeslitne etter en full dag i barnehagen!!! Nei, her har vi begynt så smått første skoleår, det blir tidsnok stress og mass i en ellers hektisk hverdag. Så hos oss har eldstemann aktivitet 2 ganger i uka (han er 9 år), mellomste jente 1 gang i uka (hun er snart 7), og minstemann på 3 har nok med å være i barnehagen hver dag Og i helgene, jo da ordner vi og styrer hjemme, besøker venner, går tur, er i svømmehallen, går på ski, griller el.lign. Tar det med ro og tar det som det kommer, rett og slett
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 Jeg gjorde ikke så mye ut av fritiden, men når hun ble 12 valgte hun å orientere seg om sporten hun drev med, og jeg måtte gi henne frie tøyler.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #10 Skrevet 19. april 2011 I helger så har vi gjerne gjort noe sammen. En spennende lekeplass eller en tur i skogen. Den turen ble noen ganger ikke lang for det var så mye spennende på veien. Kosen var saft og kjeks. Men "måtte" dere gjøre dette hver helg? Kunne ikke barna bare lekt ute og inne hjemme mens dere foreldre gjorde deres egne ting? Tror nok mange organiserer for mye, ja! Her venninner som begynner på organisert turn, svømming, kor osv fra barna er 3-4 år, og barna er jo ofte kjempeslitne etter en full dag i barnehagen!!! Nei, her har vi begynt så smått første skoleår, det blir tidsnok stress og mass i en ellers hektisk hverdag. Så hos oss har eldstemann aktivitet 2 ganger i uka (han er 9 år), mellomste jente 1 gang i uka (hun er snart 7), og minstemann på 3 har nok med å være i barnehagen hver dag Og i helgene, jo da ordner vi og styrer hjemme, besøker venner, går tur, er i svømmehallen, går på ski, griller el.lign. Tar det med ro og tar det som det kommer, rett og slett Hvor ofte er det dere går turer, er i svømmehall osv da? Jeg gjorde ikke så mye ut av fritiden, men når hun ble 12 valgte hun å orientere seg om sporten hun drev med, og jeg måtte gi henne frie tøyler. Da hun var så gammel er det ikke så rart at det tok litt tid
sebastianen Skrevet 25. april 2011 #12 Skrevet 25. april 2011 Jeg tror barn har godt av å "kjede seg " av og til . Det utvikler kreativitet til å finne på noe selv . Ta for eksempel em 8 åring som blir sendt ut for å leke selv . Man får ofte høre at ungen kjeder seg , javel så la de kjede seg , det går som regel ikke lenge før de finner på noe .
MellonCollie Skrevet 25. april 2011 #13 Skrevet 25. april 2011 Tror nok mange organiserer for mye, ja! Her venninner som begynner på organisert turn, svømming, kor osv fra barna er 3-4 år, og barna er jo ofte kjempeslitne etter en full dag i barnehagen!!! Nei, her har vi begynt så smått første skoleår, det blir tidsnok stress og mass i en ellers hektisk hverdag. Så hos oss har eldstemann aktivitet 2 ganger i uka (han er 9 år), mellomste jente 1 gang i uka (hun er snart 7), og minstemann på 3 har nok med å være i barnehagen hver dag Og i helgene, jo da ordner vi og styrer hjemme, besøker venner, går tur, er i svømmehallen, går på ski, griller el.lign. Tar det med ro og tar det som det kommer, rett og slett Selv om det har vært rett for dere og deres barn å vente med aktiviteter til første skoleår, så synes jeg det blir feil å si at andre gjør det feil fordi man velger noe annet. Vi har en toåring, og han var med på turn i fjor - hver onsdag etter barnehagen - og i år har vi hatt fast barnesvømmingskurs. Og han er ikke for sliten etter barnehagen for dette, og han ELSKER det! I tillegg synes vi det er fint å ha en ting som er fast aktivitet for oss som familie, og hvor vi også har blitt kjent med andre med barn på samme alder (har både gått sammen med venner vi allerede hadde, og fått nye venner). I helgene er det veldig variert hva vi gjør. Noen helger er vi ofte bare hjemme og gjør ingenting, mens andre ganger drar vi kanskje i svømmehall/lekeland noen timer, eller går tur i skog og mark. Men alt gjøres på premissene til nettopp 2åringen, og hva han har lyst til. Noen barn blir kanskje fortere utslitt enn andre - er ikke det viktigste at man ser an lyst og ork til sin egen familie og eget barn? Jeg er selvsagt helt enig i at barn skal lære å aktivere seg selv og å kjede seg. Men det betyr ikke at ikke det kan kombineres med en relativt aktiv hverdag.
Gjest tvillingmamma Skrevet 25. april 2011 #14 Skrevet 25. april 2011 Jeg har tvillinger på syv år. Vi har fotball etter skoletid. Noe de ønsker å gå på selv. Tvillingene er flinke til organisere seg selv. Tror enda jeg ikke har hørt de har sagt de kjeder seg. De finner alltid på noe. Jeg har ikke vært så flink med å leke så mye med dem. Jeg er til stede og ser dem. Vi har en stor hage, og har trampoline i hagen. De er mye ute nå. Hopper på trampolinen , sykler osv. Vi fikk tlf i går fra en kamerat i klasse som kjedet seg veldig og hadde ingen å leke med. Vi får ofte tlf fra andre som vil leke med tvillingene. Tvillingene vil av og til sine egne venner, men de leker veldig fint selv. Noe som er ett stort PLUSS for oss foreldre. Den ene tvillingen våres er veldig flink til å leke på egenhånd. Er ute og utforsker ting. Leker med biler, lego eller noe annet. Vi prøver å ikke ha så mye planer i helgene. Men det skjer alltid noe. Vi har stort sett vært hjemme i påsken. Hatt rolig morgninger, kl. er nå halv elve og vi sitter forsatt i pysjen og har ikke lagt noen planer for dagen. Men ser det er en del foreldre som skal være med på alt. Tror de enkelte må kjenne på det selv. Det kommer litt på hva foreldrene orker osv... og ikke minst barna. Barna er jo viktisk.. Grunnen til vi ikke alltid stresser oss ut på aktiviteter er fordi de er flinke til å finne på ting selv. Vi har ikke fri oppdragelse, men de får lov til mye. De er jo en del av familie og må få sagt sine ting dem og. Får ofte høre i fra forskjellige på skolen ( lærere) at vi har veldig kjekke barn. De er kreative, lærevillige, hensynsfulle og ikke minst veldig glade og fornøyde barn med en veldig god humor. Mye skryt her....
Gjest imli Skrevet 25. april 2011 #15 Skrevet 25. april 2011 I barnehagen så er hverdagen til barna organisert og mange barn er slitne når kvelden kommer og når helgen kommer. Likvel så blir helgene organisert ofte til det fulle. Man skal helst finne på noe både lørdag og søndag, med f.eks hoppeloppeland, badeland, alpint, langrenn osv. Og disse tingene er jo fine innimellom, men har ikke barna godt av å bare være hjemme i helgene og leke og slappe av i sitt eget tempo? Må det hele tiden skje noe? Det er vel ikke krise om man er hjemme en helg, og barna leker litt inne og litt ute, og kanskje ser en film eller noe? Det blir ikke så stas med aktiviteter når de skjer hver helg. Kanskje det hadde holdt å dra på en aktivitet en gang i måneden? Jeg vil tro barna syns det er like stas å grille på engangsgrill i hagen, som å gå gjøre dette midt i skogen? Barna har vel også gått av å finne på ting selv, uten innblanding av voksne? De blir tidsnok store nok til at helgene blir fulle av fotball, håndball, friidrett o.l. Jeg føler det er inn å ha en fullstappet timeplan til en hver tid, og man blir sett ned på hvis man ikke gjør noe i helgene. Bare en liten tankespinn i påska Amen.
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2011 #16 Skrevet 25. april 2011 I barnehagen så er hverdagen til barna organisert og mange barn er slitne når kvelden kommer og når helgen kommer. Likvel så blir helgene organisert ofte til det fulle. Man skal helst finne på noe både lørdag og søndag, med f.eks hoppeloppeland, badeland, alpint, langrenn osv. Og disse tingene er jo fine innimellom, men har ikke barna godt av å bare være hjemme i helgene og leke og slappe av i sitt eget tempo? Må det hele tiden skje noe? ... ... Jeg føler det er inn å ha en fullstappet timeplan til en hver tid, og man blir sett ned på hvis man ikke gjør noe i helgene. Bare en liten tankespinn i påska JA. Vi organiserer barna våre "ihjel". Jeg har sett at jeg til en viss grad gikk i samme fella en periode. Barna kommer rett fra barnahagen i et organisert miljø. Er hjemme en time eller to for middag før de igjen drar ut på aktiviteter. Det er mange årsaker til at vi bør redusere antall aktiviteter. At de blir slitne er en selvfølge. La de yhvile. La de kjede seg og isteden utnytte sin egen krativitet. La barna bli kjent med foreldre og evt søsken. Idag benytter de bare noe få timer sammen midt i uka. Barn må også lære at de ike kan være med på alt selv om de påstår at de ønsker å være med. Det finnes MASSEVIS av andre årsaker også til å edusere det organiserte aktivitetsnivået en del i mange familier. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #17 Skrevet 25. april 2011 Kvar trur de tidsklemma kjem frå, då? Jo, at vi skal organisere ihel ungane våre frå dei er bittesmå, kombinert med at dei ikkje kan ansvarleggjerast i det heile når dei blir litt eldre, men då skal måtte kjørast overalt i staden for å gå, sykle eller busse. Ein liten unge har oftast meir glede av rolege ettermidagar i hagen eller på skogstur enn på til dømes knøtteturn. Å reise til Syden eller på lange utenlandsferiar er for dei vaksne. Ikkje ungane. Små ungar har det oftast betre på familiehytta enn på heilt ukjende plassar, med lang reisetid til og frå. 1
Lammelåret Skrevet 25. april 2011 #18 Skrevet 25. april 2011 For mye organiserte aktiviteter skaper passive, stressa unger. 1
cilja Skrevet 25. april 2011 #19 Skrevet 25. april 2011 Jeg tror dette er et resultat av "saueforeldre", dvs foreldre som følger mengden og glemmer å stoppe opp og kjenne etter hva som er bra for seg selv og barna. På lik linje med andre foreldre som ikke tør å oppdra barna sine ordentlig er det også foreldre som ikke evner eller tør å tenke selv når det kommer til organisering og aktiviteter for barna. Jeg tror du har rett i at det er populært å ha en fullstappet timeplan hele tiden. Samtidig tror jeg det er de som synes at dette er viktigst som roper høyest om det. Bare se på facebook. Det er ikke måte på alle superforeldre der ute som baker brød med den ene hånden mens de springer på fjellet og serverer iste til barna i stettglass med den andre hånden og så skal de på en time spinning etter at barna har fått spabehandling før sengetid. Alt dette fordi de er så lykkelige, får tid til så mye og koser seg dønn ihjel absolutt hele tiden. Forhåpentligvis er virkeligheten en annen, og da mener jeg at mange foreldre lar barna ha helt fri og puste innimellom. Jeg leste en artikkel i et blad for noen år siden der en mor hadde tre barn med søvnproblemer. Hun hadde prøvd mye for å hjelpe dem a la varme bad, stille stund før leggetid, dråpe lavendelolje på puta etc etc. Til slutt forsøkte hun med nedstressing, dvs hvert av barna fikk velge kun en ettermiddagsaktivitet i uka. Resten av tiden skulle brukes til å slappe av, være sammen, være kreativ, være barn. Både mor (pga mindre kjøring frem og tilbake) og barna ble roligere og søvnproblemene løste seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå