Gå til innhold

"Sætre fiberrik" - usunt eller sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt å kjøpe Sætre fiberrik - med tranebær og blåbær - men er det sunnere enn/liuke sunt som fullkorns knekkebrød/brød?

Er det feil type fett i disse "kjeksene/knekkebrødene"? For mye karbohydrater?

Prøver en kost som er i favør av vektnedgang, så lurer på det i den forbindelse (slanking).

AnonymBruker
Skrevet

Kalorier inn - kalorier ut. Jeeeeeeeez.

• Liker 1
Skrevet

Du må lese innholdsfortegnelsen og sammenligne den med andre produkter. Det er svært sjelden du finner folk på forum som har dette i hodet.

Hvis du går for disse, så husk å drikke mye vann, spesielt dersom du ikke er vant til å få i deg mye fiber fra før av.

Skrevet (endret)

Hvis du tenker lavkarbo er vel dette de beste som finnes på markedet (skal du ha skikkelig lavkarboknekkebrød må du lage det selv.) Jeg som går på lavkarbo kan fint spise 3-4 av disse på en dag hvis jeg har glemt å bake selv. :)

Edit: Jeg bruker dog de med solsikkefrø i stedet, de er enda sunnere.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 1
Skrevet

Kalorier inn - kalorier ut. Jeeeeeeeez.

Nå spurte hun ikke kun om det er "slankende" - men om det er sunt. Man kan gå i kaloriunderskudd og fortsatt være usunn som bare rakker'n. Fiberrikene med Tranebærs næringsinnhold er som følger:

Energi 340

Protein 12 g

Karbohydrater 49 g

- hvorav sukker 15 g

Fett 4,2 g

Kostfiber 30 g

Lite fett (står ikke hva slags, men i følge klikk.no er det "minimalt med mettet fett") og mye fiber. Men også en god del sukker - bærene er nemlig tilsatt det.

Og som Zzyzx sier: viktig å sammenligne ulike varer. Tallene for Wasa fiber pluss f.eks.:

Kalorier Kcal 298,75 Kcal

Protein 13 gram

Karbohydrater 45 gram

Fett 8 gram

Sum mettede 1,3 gram

Sum enumettede 2,2 gram

Sum flerumettede 2,9 gram

Kostfiber 24 gram

Mono og disakkarider 2,5 gram

(fant mer info om denne)

Fiberriken er sunn, men jeg ville ikke spist veldig mange av de om dagen pga sukkeret. Spiser de selv til salat og slik, synes de er gode. Andre knekkebrød, eksempelvis wasa-en, har mindre sukker og er fortsatt rike på kostfiber, og de passer bedre som erstatning for brødskiver. Og er billigere!

• Liker 1
Skrevet

Aha. Sjekka profilen din og ser at du går på lavkarbo. Det er strengt tatt ganske sentral informasjon når du spør om hvor "sunt" noe er...

• Liker 1
Skrevet

Nå spurte hun ikke kun om det er "slankende" - men om det er sunt. Man kan gå i kaloriunderskudd og fortsatt være usunn som bare rakker'n. Fiberrikene med Tranebærs næringsinnhold er som følger:

Energi 340

Protein 12 g

Karbohydrater 49 g

- hvorav sukker 15 g

Fett 4,2 g

Kostfiber 30 g

Lite fett (står ikke hva slags, men i følge klikk.no er det "minimalt med mettet fett") og mye fiber. Men også en god del sukker - bærene er nemlig tilsatt det.

Disse tallene er jo helt feil! I linken du har satt inn selv står disse tallene:

Kcal: 22

Protein: 0,9 g

Karbohydrat: 3,9 g

Sukker: 1,1 g

Fett: 0,3 g

Kostfiber: 2,3 g

Natrium: 0,04 g

Skrevet

Disse tallene er jo helt feil! I linken du har satt inn selv står disse tallene:

Kcal: 22

Protein: 0,9 g

Karbohydrat: 3,9 g

Sukker: 1,1 g

Fett: 0,3 g

Kostfiber: 2,3 g

Natrium: 0,04 g

Det er pr. skive. Jeg har satt inn pr. 100 gram, for å kunne sammenligne med wasa-knekkebrødet.

Skrevet

Mindre usunt enn mye annet er nok svaret! :lur:

Skrevet (endret)

Det er pr. skive. Jeg har satt inn pr. 100 gram, for å kunne sammenligne med wasa-knekkebrødet.

Beklager, det har du nok helt rett i. Da vil jeg si at den inneholder for mye sukker, og at den med solsikke er mye bedre:

Næringsinnhold: Pr 100 g Pr skive

Energi 1850/440 154/37

Protein 15 g 1,2 g

Karbohydrater 32 g 2,7 g

- hvorav sukker 5,5 g 0,5 g

Fett 22 g 1,8 g

Kostfiber 27 g 2,2 g

Spiser du 4 av disse per dag blir det 10,8 gram karbo. Så da spørs det jo på hvor lavkarbo du spiser, om du er på 50 gram per dag går det jo veldig fint, om du er på 20 gram per dag kan det bli litt mye.

Endret av Alice i Eventyrland
  • Liker 1
Skrevet

No problemo! :)

Skrevet

Hvis du tenker lavkarbo er vel dette de beste som finnes på markedet (skal du ha skikkelig lavkarboknekkebrød må du lage det selv.) Jeg som går på lavkarbo kan fint spise 3-4 av disse på en dag hvis jeg har glemt å bake selv. :)

Edit: Jeg bruker dog de med solsikkefrø i stedet, de er enda sunnere.

Energi 340

Protein 12 g

Karbohydrater 49 g

- hvorav sukker 15 g

Fett 4,2 g

Kostfiber 30 g

Og som Zzyzx sier: viktig å sammenligne ulike varer. Tallene for Wasa fiber pluss f.eks.:

Kalorier Kcal 298,75 Kcal

Protein 13 gram

Karbohydrater 45 gram

Fett 8 gram

Sum mettede 1,3 gram

Sum enumettede 2,2 gram

Sum flerumettede 2,9 gram

Kostfiber 24 gram

Mono og disakkarider 2,5 gram

(fant mer info om denne)

Fiberriken er sunn, men jeg ville ikke spist veldig mange av de om dagen pga sukkeret. Spiser de selv til salat og slik, synes de er gode. Andre knekkebrød, eksempelvis wasa-en, har mindre sukker og er fortsatt rike på kostfiber, og de passer bedre som erstatning for brødskiver. Og er billigere!

Beklager, det har du nok helt rett i. Da vil jeg si at den inneholder for mye sukker, og at den med solsikke er mye bedre:

Næringsinnhold: Pr 100 g Pr skive

Energi 1850/440 154/37

Protein 15 g 1,2 g

Karbohydrater 32 g 2,7 g

- hvorav sukker 5,5 g 0,5 g

Fett 22 g 1,8 g

Kostfiber 27 g 2,2 g

Spiser du 4 av disse per dag blir det 10,8 gram karbo. Så da spørs det jo på hvor lavkarbo du spiser, om du er på 50 gram per dag går det jo veldig fint, om du er på 20 gram per dag kan det bli litt mye.

Takk for "analysen"! Har ikke kapasitet/tid til dette selv for tiden, og pleier ikke å sitte og "regne på kaloriene"...så visste jeg nok at folk her gjør det! Da er de ikke så sunne som jeg først trodde...har ikke sett at de samme finnes med sesamfrø. Kanskje det er bedre med knekkebrød/havreknekkebrød fra Wasa da, som ikke har så mye sukker i seg som disse fra Sætre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...