Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt flaut å ikke vite dette, så jeg spør her jeg, før jeg blir avslørt av en megler...

Skal kjøpe leilighet, min andre sådan. Så jeg vet jo hvordan en del av dette funker, men leiligheten jeg har nå er selveier uten fellesgjeld. Altså, når man kjøper en borettslagsleilighet / aksjeleilighet, må man da ha kapitalen til fellesgjelden på kjøpstidspunktet?

Et tenkt eksempel: Jeg kjøper en leilighet til 800 000 som har andel fellesgjeld på 200 000. Betaler jeg da kun 800 000 til selger? eller betaler jeg inn de 200 000 også? Til banken?

Håper noen kan svare meg, jeg fikk ikke noe lurt ut av google her...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

du betaler kun 800 000 til selger. FEllesgjelden betales ned via husleie. Dersom banken skal gi deg lån så plusser de i sammen kjøpesum og fellesgjeld. Du får rentefradrag på fellesgjelden som gjelder din andel

Gjest Blondie65
Skrevet

Fellesgjeld betyr at borettslaget har tatt opp denne gjelden i fellesskap og hver leilighet hefter for en andel av denne. I ditt eksempel er det 200.000 som er din andel av fellesgjelden.

I tillegg kommer innskuddet - dvs. 800.000 som du betaler til selger.

Skrevet

Fellesgjelden deler andelseierne i borettslaget på. Borettslaget betaler månedlige renter og avdrag på dette lånet. For andelseiere er dette som ofte bakt inn i en felleskostnad sammen med tv/internett, vaktmesterkostander osv.

Du betaler altså kun 800.000 + omkostninger til banken. Fellesgjelden starter du først å betale på etter du har kjøpt, som et månedlig beløp. Det står ofte i prospektet hvordan borettslaget løser dette.

Ble du noe klokere nå?:)

Skrevet

Fellesgjelden er tatt opp med pant i eiendommen/leilighetene av borettslaget i fellesskap og betales av hver enkelt andelseier via husleie. Du trenger ikke gjøre noe aktivt i fht fellesgjelden, men må regne denne inn som totalkostnaden for leiligheten.

AnonymBruker
Skrevet

Takk, dere! Nå er jeg mye klokere. Hvorfor jeg har tenkt at jeg måtte betale inn fellesgjelda aner jeg ikke.

Tror jeg er en av de regjeringens "klarspråk"-initiativer er myntet på!

*luske seg småflau ut av tråden*

AnonymBruker
Skrevet

Litt flaut å ikke vite dette, så jeg spør her jeg, før jeg blir avslørt av en megler...

Skal kjøpe leilighet, min andre sådan. Så jeg vet jo hvordan en del av dette funker, men leiligheten jeg har nå er selveier uten fellesgjeld. Altså, når man kjøper en borettslagsleilighet / aksjeleilighet, må man da ha kapitalen til fellesgjelden på kjøpstidspunktet?

Et tenkt eksempel: Jeg kjøper en leilighet til 800 000 som har andel fellesgjeld på 200 000. Betaler jeg da kun 800 000 til selger? eller betaler jeg inn de 200 000 også? Til banken?

Håper noen kan svare meg, jeg fikk ikke noe lurt ut av google her...

Husleie,heter ikke husleie lengre. Det heter andel av fellesgjeld som betales ver mnd.

fellesgjelden dekker mere enn lånet som en har. Den dekker også forsikringer,strøm(fellestrøm) evt. vaktmester,vasking,utgifter til styret,kommunale avgifter,kabeltv,penger som blir satt av til ytre vedlikehold eks.

Gjest Blondie65
Skrevet

Takk, dere! Nå er jeg mye klokere. Hvorfor jeg har tenkt at jeg måtte betale inn fellesgjelda aner jeg ikke.

Tror jeg er en av de regjeringens "klarspråk"-initiativer er myntet på!

*luske seg småflau ut av tråden*

Man kan umulig vite alt automatisk. En eller annen gang må man få hele greien forklart. :)

Det er verre med de som ikke spør og bare antar og bommer. Man blir klokere når man spør.

Skrevet

Husleie,heter ikke husleie lengre. Det heter andel av fellesgjeld som betales ver mnd.

fellesgjelden dekker mere enn lånet som en har. Den dekker også forsikringer,strøm(fellestrøm) evt. vaktmester,vasking,utgifter til styret,kommunale avgifter,kabeltv,penger som blir satt av til ytre vedlikehold eks.

Feil! Andel av fellesgjeld er nettopp det...Andelseiers andel av den totale fellesgjelda og renter og avdrag på denne andelen. Att annet kalles felleskostnader, og består av kommunale avgifter, forsikring, renovasjon, revisjon, forretningsførsel, og andre kostnader som borettslaget har inngått avtaler om.

Skrevet

Helt feil.

(Men, nå ser jeg at noen allerede har påtalt dette)

Gjest Blondie65
Skrevet

Bare for å klargjøre:

Jeg kan ikke huske at det som av mange blir kalt "husleie" for borettslag og andelsleiligheter har hett det. Det har hett felleskostnader. I felleskostnader inngår eventuelle avdrag og renter fellesgjeld, eventuelle vaktmestertjenester, andre driftskostnader, eventuell vask av felles lokaler, felles strøm, felles oppvarming, eventuelt forskudd på vann og varme, eventuell felleskostnad for kabel-tv, osv.

Husleiebegrepet gjelder kun når man leier en leilighet.

AnonymBruker
Skrevet

I noen borettslag kan du betale ut din del av fellesgjelden, men fremdeles får du fellesutgifter på kommunale avgifter, vaktmester oppvarming osv. Enkelte borettslag har også In-ordning slik at ikke fellesutgiftene garantert blir betalt og ikke belastet de andre som bor der.

Skrevet

I noen borettslag kan du betale ut din del av fellesgjelden, men fremdeles får du fellesutgifter på kommunale avgifter, vaktmester oppvarming osv. Enkelte borettslag har også In-ordning slik at ikke fellesutgiftene garantert blir betalt og ikke belastet de andre som bor der.

Du blander begrepene her.

IN ordning står for individuell nedbetaling. Det andre du snakker om er en forsikringsordning.

IN er absolutt ikke bare en fordel, som det kanskje kan se ut som.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du blander begrepene her.

IN ordning står for individuell nedbetaling. Det andre du snakker om er en forsikringsordning.

IN er absolutt ikke bare en fordel, som det kanskje kan se ut som.

Forsikringsordningen heter sikringsfond.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...