Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Som så mange andre har tråkket rett ut i luksusfellen og opparbeidet meg dyre kredittlån som jeg betaler og betaler på. :sjenert:

Jeg har nå ett lån på 20 000 og ett på 80 000 igjen. Pga arv får jeg snart 50 000, og lurer derfor på hva som er lurest å gjøre med de pengene. Betale helt bort lånet på 20 000 og 30 000 ned på det store.. eller betale 50 000 inn på det store. Noen sier det er lurest å gå på de minste lånene først og få de bort, mens andre sier det er best å få bort de største først pga renten er så høy.

Har kvinneguidens lesere noen tips her?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du betaler først ned der hvor renten er høyest. Den effektive renta.

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Som så mange andre har tråkket rett ut i luksusfellen og opparbeidet meg dyre kredittlån som jeg betaler og betaler på. :sjenert:

Jeg har nå ett lån på 20 000 og ett på 80 000 igjen. Pga arv får jeg snart 50 000, og lurer derfor på hva som er lurest å gjøre med de pengene. Betale helt bort lånet på 20 000 og 30 000 ned på det store.. eller betale 50 000 inn på det store. Noen sier det er lurest å gå på de minste lånene først og få de bort, mens andre sier det er best å få bort de største først pga renten er så høy.

Har kvinneguidens lesere noen tips her?

kansje gå i banken å be om lån til langt billigee rente?

Så setter du din arv inn som sikkerhet. På sparekonto. kredittkortgjeld skulle vært forbudt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller blitt kvitt de små,og kun ha det ene å betale på.

Gjest strykebrett
Skrevet

Kan du si hvilken rente og hvilke gebyrer, samt nedbetalingstid som er på de to lånene?

AnonymBruker
Skrevet

Kan du si hvilken rente og hvilke gebyrer, samt nedbetalingstid som er på de to lånene?

På det minste lånet er det ca 130,- i renter og 45 kroner i gebyr i mnd, pluss 150,- i betalingsforsikring. Minstesum pr måned er 400,-

Det største er det 900,- i renter + 40 i gebyr, 130,- i forsikring. Betaler 1800 pr måned.

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger kan det være greit å kvitte seg med det lånet som er aller minst. Bare for å ha oversikten og kontrollen.

Allikevel så er det effektiv rente som teller her. Som regel så får du oppgitt nominell rente. Dette er bl.a. uten gebyrer. Jeg hadde bedt om hva som er effektiv rente (Det du faktisk betaler i rente og gebyr = totalkostnaden) på de ulike lånene. Skiller det mye så hadde jeg betalt det som har høyest effektiv rente.

Gjest strykebrett
Skrevet

På det minste lånet er det ca 130,- i renter og 45 kroner i gebyr i mnd, pluss 150,- i betalingsforsikring. Minstesum pr måned er 400,-

Det største er det 900,- i renter + 40 i gebyr, 130,- i forsikring. Betaler 1800 pr måned.

Er betalingsforikring også en månedtilg kostnad (jeg har ikke hørt begrepet før må jeg innrømme)?

Hvis de IKKE er det får du en effektiv rente på ca 10.5% på det minste lånet. Hvis de er det så får du en rente på ca 19.5%.

På det store lånet har du ca 14,1% dersom forikringen ikke er pr måned og ca 16.05% dersom den er månedlig.

Dette er rundt regnet i og med at jeg ikke vet hvilken nedbetalingsprofil det er på lånene dine og slikt. Har du ikke noen papir der det opplyses om rentesats og nedbetalingsprofil?

Du bør definitivt betale det lånet med dyrest effektiv rente først. Det er det som blir billigst for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Er betalingsforikring også en månedtilg kostnad (jeg har ikke hørt begrepet før må jeg innrømme)?

Dette er helt nytt for meg også. Tenker skjult gebyr her som gjør at den effektive renta øker godt.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt nytt for meg også. Tenker skjult gebyr her som gjør at den effektive renta øker godt.

Ja, det er en månedtlig kostnad, som er en forsikring i tilfelle man pga sykdom får betalingsproblemer.

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke noen papir der det opplyses om rentesats og nedbetalingsprofil?

Du bør definitivt betale det lånet med dyrest effektiv rente først. Det er det som blir billigst for deg.

Har sendt mail til de to kreditorene nå, så får sikkert svar på det i morgen, så får jeg se. Sjekket på lånekalkulator inne på siden, og ut i fra den så det ut som det var 27,8 % effektiv rente på det minste lånet. I såfall er det jo helt sykt. Men hvis jeg betaler 400 kroner pr måned, så er det faktisk bare ca. 50,- som går ned på lånet pr måned :lete:

Gjest Blondie65
Skrevet

Som de andre her sier: betal ned det lånet med høyest rente først. Med de resterende pengene gjør du et kraftig innhogg i det siste lånet. Så kontakter du banken din og spør om de kan gi deg lån til en mer normal rente på det resterende beløpet over f.eks. 3 eller 5 år. Da ender du opp med å betale noe mer pr måned men du blir raskere kvitt lånet.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd alle sammen. :takke: Vente spent på svar fra bankene eller ta en telefon til de i morgen.

Gjest strykebrett
Skrevet

Har sendt mail til de to kreditorene nå, så får sikkert svar på det i morgen, så får jeg se. Sjekket på lånekalkulator inne på siden, og ut i fra den så det ut som det var 27,8 % effektiv rente på det minste lånet. I såfall er det jo helt sykt. Men hvis jeg betaler 400 kroner pr måned, så er det faktisk bare ca. 50,- som går ned på lånet pr måned :lete:

Den effektive renten er sikkert inkludert lånetegningsgebyr, men det kan du se bort i fra i de kommende beregningene fordi du allerede har betalt det og det er irrelevant for hva som blir billigst for deg i framtiden :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt kreditor og fått en betalingsordning på kortene. F.eks avkorting av lånet på 80 000 mot at du betaler inn 50 000 umiddelbart.

Slik som de gjør i Luksusfellen (siden du bragte opp det....)

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg ville ringt kreditor og fått en betalingsordning på kortene. F.eks avkorting av lånet på 80 000 mot at du betaler inn 50 000 umiddelbart.

Kommer nok ikke til å skje i og med at slik jeg oppfatter det er 80 000 hovedstolen på låne. De eneste tilfellene kreditorene går med på noe slikt er i telfeller der se ser for seg at det er den eneste måten de kommer til å få noe som helst ut av personene.

Gebyrer og renter går det an å prute på selv om man ikke er pr. def konkurs.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette er ren utopi. I Luksusfellen er det opparbeidede renter og gebyr som strykes - unntatt når det er tvungen gjeldsordning - det siste fordrer at man har anmerkninger og inkassosaker. Det er uansett helt unødvendig for trådstarter da hun har rede midler til å betale ned en god slump og forhandle med sin bank om å gjøre resten om til et lån med avdragstid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...