Gjest missEva Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Hunden min ble paret den 10. mars og jeg tror hun nå skal ha valper. Alt tyder i allefall på det. Problemet er bare at det drypper væska fra baken hennes. Det begynte for et par dager siden og i dag så jeg litt slim som hang og dinglet derifra. Er dette noe å bekymre seg over eller er dette vanlig? Væsken er klar, men slimet er litt gulaktig... Når begynner hundene å få større patter forresten? Skjer det nærmere "termin" eller er det på tide det begynner å bli nå? Har aldri hatt valper på hund før så jeg har derfor mange spørsmål som jeg ønsker svar på
Malum Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Det er helt vanlig at hunden får utflod ca en måned etter parring. Samtidig kan man se at pattene blir litt større. Halvannen-to måneder etter parring skal du kunne se at magen blir rundere. Har du ikke vært hos veterinær med henne? Du bør absolutt få henne undersøkt, ikke minst for å få bekreftet at hun er drektig og for å se etter eventuelle komplikasjoner som kan oppstå tidlig i svangerskapet. Anbefaler deg også å kjøpe en bok om drektighet og valping.
Gjest missEva Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Det blir bestilt time til veterinær i morgen, håper på ultralyd eller røntgen forholdvis fort. Siden tispen min ikke har all verden til tegn til at hun skal være drektig så har jeg derfor utsatt dyrlegebesøket. Det var først for et par dager siden jeg oppdaget denne utfloden, mens slimet så jeg ikke før i dag.Trodde kanskje hun rett og slett ikke klarte å holde på vannet da hun har drukket veldig mye vann i forhold til tidligere. Siden jeg ser henne hver dag så er det også litt vanskelig å si om hun har blitt noe rundere, men de som ikke ser henne hver dag mener hun har blitt større i mageregionen. Har lest en del på nettet om drektighet og har blitt veldig mye klokere. Mens jeg ventet på svar her inne, fant jeg en side der det sto ganske mye nytt. Der fikk jeg også svar på det jeg lurte på. "Nå begynner også jurvevet å vokse mer og etter ca. 5 ukers drektighet er det vanlig at tispa får et blankt slim som fester seg i pelsen rundt kjønnsåpningen (vulva). Dette slimet skal være fritt for lukt og det ligner på eggehvite" sto det på en side. Tispa mi er nå 5 uker og 4 dager inn i drektigheten så da stemmer det nok at det er dette slimet som er beskrevet her som jeg har sett på hunden min. Som skrevet så blir det bestilt time til dyrlege i morgen for å få sjekket allmentilstanden samt kanskje få svar på hvor mange som (kanskje) er på vei. Håper på mange små, søte hårballer og at alt står bare bra til.
Malum Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Så bra. Godt å få bekreftet at alt er som det skal. Du får nok ikke vite hvor mange det er ved bruk av ultralyd. Valpene ligger liksom "på rekke" innover, sånn at man kun kan se de to som ligger først. Hvis det er viktig for deg å vite antallet må det tas røntgen. Hvor mange parringer hadde du på henne?
Gjest missEva Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Okei, men da blir det forhåpentligvis røntgen Er litt viktig å vite antall, så jeg vet hva jeg kan forvente. Siden dette er første gang jeg har valper på noen av hundene mine og ikke har erfaring på dette området så vil jeg vite om det f.eks er en som ikke kommer ut eller noe sånt. Håper jo alt går smertefritt, men om jeg forventer 5, men det kommer 4 så vet jeg jo at noe er galt og at dyrlege må kontaktes. På den måten er det kjekt for meg å vite hvor mange som kommer. Jeg hadde bare 1 parring på henne. Ville ikke stresse hunden med mange parringer og en time hver vei for å treffe hannhunden så det ble med den ene gangen. Hun som har hann-hunden er hjemmeværende med et lite barn og hadde ikke en fungerende bil så vi var nødt til å kjøre til dem.
Malum Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Ønsker deg lykke til. Det er koselig med valper, og å assistere en fødende hund er en stor opplevelse, synes jeg i hvert fall.
Gjest missEva Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 Var til dyrlege i dag og fikk tatt en ultralyd. Der ble det konstatert minst 3 livlige valper. Så slimet og utfloden var visst helt normalt. Gleder meg! Om en måneds tid så er det full rulle i huset
Malum Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Så bra! Men, jøss, så dere 3 på ultralyd? Veterinæren min sa det var teknisk umulig å se mer enn max to ved hjelp av ultralyd.. Men jeg kjente det var mer enn to da de begynte å sparke, da. Tror 3 er ganske vanlig antall etter én parring.
Gjest missEva Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Ja, så faktisk 3 stk. Dyrlegen mente det var flere siden hun var så stor, men hun så ikke flere. Virket ikke som hun ville se etter noe spesielt heller siden det allerede var litt vanskelige å se de 3 vi så. Men tiden vil vise hvor mange som kommer. Er ganske sikker på at det blir tatt røntgen etter hvert i allfall.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #10 Skrevet 18. november 2013 Hvordan gikk det med valpene, og hvor mange kom? Anonymous poster hash: 2a10e...454
Gjest HappyWaffle Skrevet 19. november 2013 #11 Skrevet 19. november 2013 Ja, så faktisk 3 stk. Dyrlegen mente det var flere siden hun var så stor, men hun så ikke flere. Virket ikke som hun ville se etter noe spesielt heller siden det allerede var litt vanskelige å se de 3 vi så. Men tiden vil vise hvor mange som kommer. Er ganske sikker på at det blir tatt røntgen etter hvert i allfall. fått valper enda? :D
Omnivore Skrevet 19. november 2013 #12 Skrevet 19. november 2013 Hvis det kom noen så er vel valpene ca 2 1/2 år nå da posten er fra April 2011. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 19. november 2013 #13 Skrevet 19. november 2013 Hvis det kom noen så er vel valpene ca 2 1/2 år nå da posten er fra April 2011. Opps så bare at det sto april jeg *knis* xp
Gjest missEva Skrevet 20. november 2013 #14 Skrevet 20. november 2013 Valpene kom ja! Det ble hele 8 valper, en av de har jeg beholdt selv og er selvfølgelig verdens beste hund! Mor har jeg også enda selvsagt... Alt gikk bare bra med fødselen også, alt gikk over all forventning!
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Valpene kom ja! Det ble hele 8 valper, en av de har jeg beholdt selv og er selvfølgelig verdens beste hund! Mor har jeg også enda selvsagt... Alt gikk bare bra med fødselen også, alt gikk over all forventning! Så bra, alltid moro med valper når alt går bra. Frister det å gjenta da?Anonymous poster hash: 2a10e...454
Gjest missEva Skrevet 2. desember 2013 #16 Skrevet 2. desember 2013 Helt klart NEI! Utrolig mye jobb. Det er selvsagt koselig, men alt for mye jobb til at det frister...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå