AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Jeg fyller snart 17 år trenger virkelig en jobb fram til sommerferien. Trenger også en sommerjobb. Jeg er hardtarbeidende og pliktoppfyllende, gjør jobben ordentlig og gir meg ikke før jeg får ønsket resultat. Til tross for dette får jeg aldri jobb. (!?) Jeg har søkt hos diverse hotell, Peppes, Dolly dimples (fult), bakeri, matbutikker, klesbutikker(fult), telefonselger (får aldri svar, vært borte og spurt igjen, sier de ringer meg om en uke hver gang) osv. Jeg har også gått VG, men tjente ikke stort mer enn rundt 200-lappen søndagen, så jeg sluttet. Nå lurer jeg på om dere kanskje har noen tips? Muligens er det jobbsøknadene mine som ikke duger, eller så presenterer jeg meg fra feil vinkel? Aner ikke, men det begynner å haste. Jeg vil gjøre noe nyttig ut av meg! Hehe.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Hva med hjemmehjelp på et eldresenter eller renholder?
sophiaM Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 (endret) Jeg fikk jobb rett før jeg fylte 18. Søknaden har alt å si når du er så ung, så det er mulig du må gjøre noen endringer med den. Søk litt rundt på nettet, etter oppsett og hva som lønner seg å skryte om/ sette opp som negative sider osv. Dette hjalp meg veldig mye. Husk at du også skriver forskjellige søknader til de ulike jobbene. Hvis annonsen nevner at du må være effektiv og samarbeidsvillig, så nevn dette i søknaden. Men gjør det om til dine egne ord. For eksempel kan du da nevne at du utfører arbeidsoppgavene du blir satt til raskt og effektivt, men med god kvalitet. Og at du er sosial og glad i å treffe nye mennesker Et annet pluss er å dukke opp for å introdusere deg og hilse på arbeidsgiveren. Dukk opp med et fast håndtrykk og et smil om munnen, og lever en god cv, dette gjør at de sitter igjen med et inntrykk av hvordan du ser ut, du blir ikke en av mange som har sendt inn via e-mail. Lykke til ! Endret 18. april 2011 av sophiaM
Gjest Iah Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Søk litt rundt på nettet, etter oppsett og hva som lønner seg å skryte om/ sette opp som negative sider osv. Jeg ville IKKE ha nevnt negative sider i en jobbsøknad.
Tears.of.the.Sun Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Det du som 17-åring bør gjøre er å være åpen for ALLE jobber. Og hvis du i første omgang er ute etter sommerjobb, så er kommunen et alternativ. Kommunen trenger alltid mennesker som kan arbeide på kjøkkenet på pleiehjem, eller ungdommer som kan klippe plenen eller plukke søppel. Dette er ikke gøyale jobber nei, men det er en god måte å tjene penger på. Og som sagt, når man er 17 år tar man det man får. 1
sophiaM Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Jeg ville IKKE ha nevnt negative sider i en jobbsøknad. Man skal også være forberedt på at arbeidsgiver spør deg om negative sider. Så det er ikke noe som sier at man ikke kan nevne det i en søknad. Da tenker jeg på generelle positive ting, som kan gå over til å bli negativt. For eksempel at man nesten kan være perfeksjonist og er nøye med at man gjør ting ordentlig. Som både kan være positivt og negativt hvis man er så perfeksjonist at det går utover tiden.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2011 #7 Skrevet 27. april 2011 Sendte en mail inn til kommunen, og fikk denne mailen i retur: "Hei og takk for henvendelsen. I utgangspunktet tar vi kun inn sommervikarer i parkvesenet og i pleie- og omsorg. Begge steder har vært utlyst på nettet samt i lokalavisen, men søknadsfristen er gått ut på begge. Vennlig hilsen XXX" Jeg må ærlig si at jeg er på vei til å gi opp.. Selv om man aldri skal si slik. Huff! Hehe. Spesielt blir jeg frustrert når jeg SELV vet at bedriften har noe å tape på ikke å ansette meg, for jeg er en absolutt hardtarbeidende jente. Må vel vise det bedre frem i CV/jobbsøknad. Vurderer å søke hos Peppes igjen. CV'en er også litt vanskelig, ettersom jeg har null tidligere erfaringer. Arbeidsuke på ungdomsskolen var forrige jobb jeg hadde.. Nå går jeg VG1.
Gjest baben Skrevet 29. april 2011 #8 Skrevet 29. april 2011 registrer cv på nettet hos div bemanningsbyråer og ring dem etterpå
Nalla Skrevet 30. april 2011 #10 Skrevet 30. april 2011 Du må være klar over at de fleste prøver å få inn sommervikarer fra januar av. Ferie-perioden begynner 1. mai, og arb.giver er pliktig til å varsle om tid for ferie senest to måneder før ferien tar til. Dette betyr at de gjerne må ha klar hvem som skal jobbe og når for sommeren allerede i mars. Så første bud er å begynne å søke sommerjobb f.eks i juleferien. Men mange har søknadene liggende, og ringer når de trenger deg (min første jobb fikk jeg i august (søkte ca. i mars), men da hadde jeg helge/feriejobb i flere år fremover! Ellers så er personlig oppmøte ofte viktig, og bruk muligheter som arbeidsuke og operasjon dagsverk til å få vise deg frem! De fleste arb.givere er positive til å få litt gratis hjelp en dag eller to! Lykke til videre i jobbsøkingen!
kaprifolen Skrevet 1. mai 2011 #11 Skrevet 1. mai 2011 Ikke nevn negative sider, men nevn heller hva du ønsker å lære av jobben! En god intervjuer spør om hvor du føler du har "forbedringspotensiale". Sjekk etter skrivefeil. IKKE lever søknad med en venninne på slep! Møt opp med et smil, vær rak i ryggen, spør etter daglig leder. Presenter deg med et godt håndtrykk og si at du ønsker å levere en jobbsøknad. Når du ikke har noen erfaring kan du legge ved en skriftlig referanse fra en lærer, trener eller lignende.
SkalNED Skrevet 1. mai 2011 #12 Skrevet 1. mai 2011 bensinstasjoner/kiosker? Hvis du virkelig trenger penger ertilkallingsvakt i bhg også noe? tvi tvi i alle fall!
Gjest Doh Skrevet 2. mai 2011 #13 Skrevet 2. mai 2011 Er det en McDonald's i nærheten? Evt Burger King. Der må man være 16 for å få jobb, i matbutikker ol trenger man gjerne folk som er over 18 pga salg av alkohol og tobakk. Samme gjelder Peppes, men hvis du søker der er det lurt å søke som kokk(lurt å ikke være for generell).
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #14 Skrevet 2. mai 2011 Tusen hjertelig takk for svar. Har sendt flere søknader, spurt etter ansvarlige og møtt de med et godt og fast håndtrykk. De fleste har sagt at de ikke trenger hjelp, men vil gjerne ha nummer dersom de plutselig skulle trenge. Har forresten vært på utkikk etter sommerjobb siden februar, så jakten har pågått en liten stund! Heh. Jeg bor dessverre 2 timer unna Tusenfrud, og nærmeste McDonalds ligger en halvtime unna med tog + 10-15 minutter til fots. McDonalds kunne jo forsovet vært noe å tenke på! Burger King har jeg ikke sett i nærheten her. Men trenger man ikke fagbrev for å jobbe som kokk hos f.eks Peppes? Renholder etc. blir vel mer et alternativ for meg, uten erfaring og lav alder.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2011 #15 Skrevet 2. mai 2011 Syns du er kjempeflink som står på. Ikke alle på din alder som gidder det. Ikke gi deg! Få noen du kjenner som har erfaring med jobbsøking og lese gjennom søknadene dine. Noen ganger hjelper det med friske øyne. Kanskje søknadene kan kortes ned eller skrives enklere. Lykke til
Gjest Doh Skrevet 3. mai 2011 #16 Skrevet 3. mai 2011 Neida, trenger ikke fagbrev for å jobbe som kokk på Peppes. Du lager jo ikke maten, det er bare å legge riktig mengde ingredienser på pizzaen
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Vil bare si at du er kjempeflink som står på. Jeg fikk min første sommerjobb etter at jeg hadde fyllt atten. Vet at mange synes ungdom som ikke har sommerjobb er late, men noen ganger får man det rett og slett ikke, selv om man er superpositiv, har gode karakterer, aldri er syk, presenterer seg godt osv. Der jeg bodde var det nødvendig med kontakter, hadde man foreldre, besteforeldre/tanter/onkler, venner av foreldre/besteforeldre o.l. som kjente noen/var bekjent av noen som skulle ansette, så fikk man jobb, men uten dette var det umulig å få jobb før fylte atten. Vi som ikke hadde så stort nettverk sleit med å få jobb. Mitt lille tips: Kanskje har du, foreldre, besteforeldre, venner av foreldre/besteforeldre/tanter/onkler eller naboer du kan "bruke" i jakten på en jobb? Lykke til!
liv Skrevet 3. mai 2011 #18 Skrevet 3. mai 2011 Barnevakt/dagmamma for sommeren? Ikke veldig godt betalt men bedre enn ingen ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå