AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Jeg har begynt å bry meg mer om hvordan jeg ser ut. Jeg kan ikke sminke meg, rett og slett fordi jeg får skikkelig ille rødt utslett når jeg bruker sminke. Jeg ser brannskadd ut omtrent. Derfor er det ikke bare å "øve seg" for å bli flinkere heller, jeg får skikkelig stygt utslett. Jeg orker ikke kjøpe ny sminke når jeg får sånne reaksjoner, men gjorde det før, for å se om enkelte merker var bedre for huden enn andre, etc. Jeg har lyst til å begynne med sminke, for å føle meg litt bedre utseendemessig, men jeg vet ikke om jeg tør. Har dere noen tips?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Kanskje du kan ramse opp de produktene du har prøvd? Enklere å få et bilde over situasjonen da.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Og hvordan tenker du å finne ut hva trådstarter reagerer på når sminkeprodukter inneholder titalls forskjellige stoffer? Det man bør gjøre er å dra til legen og få sjekket seg for div. allergier. Først da kan man kanskje klare å finne ut hva eksakt man reagerer på, og når man vet det blir det mye enklere jobb å finne rett produkt (om man i det hele tatt kan bruke sminke igjen). Røde utslett er aldri et bra tegn, så det er ingen vits å kaste bort penger på produkter som du mest sannsynlig kommer få utslett av igjen, uansett hvor bra disse produktene ellers er.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Og hvordan tenker du å finne ut hva trådstarter reagerer på når sminkeprodukter inneholder titalls forskjellige stoffer? Det man bør gjøre er å dra til legen og få sjekket seg for div. allergier. Først da kan man kanskje klare å finne ut hva eksakt man reagerer på, og når man vet det blir det mye enklere jobb å finne rett produkt (om man i det hele tatt kan bruke sminke igjen). Røde utslett er aldri et bra tegn, så det er ingen vits å kaste bort penger på produkter som du mest sannsynlig kommer få utslett av igjen, uansett hvor bra disse produktene ellers er. Det er enklere enn du tror å finne en rød tråd. 7
Cherish Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Vil anta at det sikkert skyldes at du reagerer på ingrediensene i sminken du bruker. Hadde hjulpet dersom du skrev hvilken sminke du bruker og merke! 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 'jeg har prøvd alle merkene på lindex,kappahl,cubus osv, i tillegg til en del organiske. Har også blitt testet for allergier, og det eneste jeg er allergisk mot er nikkel. (Jeg gikk til det skrittet fordi en dame på jobb bestandig sa (rett ut) at hun syns jeg var stygg og ekkel som ikke brukte sminke,og det gikk ganske mye ut over selvtilliten min- selv om jeg forklarte henne saken så ga hun seg ikke.)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #8 Skrevet 18. april 2011 'jeg har prøvd alle merkene på lindex,kappahl,cubus osv, i tillegg til en del organiske. Har også blitt testet for allergier, og det eneste jeg er allergisk mot er nikkel. (Jeg gikk til det skrittet fordi en dame på jobb bestandig sa (rett ut) at hun syns jeg var stygg og ekkel som ikke brukte sminke,og det gikk ganske mye ut over selvtilliten min- selv om jeg forklarte henne saken så ga hun seg ikke.) Har du prøvd ren mineralsminke ala Tikei, Lily lolo etc? Felles for butikkene du nevner er shabby ingredienser og parfyme. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 nei,de har jeg ikke prøvd - det er vel to år siden jeg har kjøpt sminke nå. Men ja,hun var faktisk sånn,jeg er sjeleglad for at hun fikk en annen jobb.
Cherish Skrevet 18. april 2011 #10 Skrevet 18. april 2011 Jeg ville anbefalt deg å teste ut mineralsminke, uten bismuth (et stoff mange reagerer på, og som ofte finnes i sminke)! 2
Pingting Skrevet 18. april 2011 #11 Skrevet 18. april 2011 Prøv organisk sminke! Det er da virkelig ikke sånn at organisk/økologisk/naturlig sminke er noen garanti - det er plenty av stoffer i disse man kan være allergisk mot også. TS: har du prøvd serier spesielt for allergikere? 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #12 Skrevet 19. april 2011 Nei,det har jeg ikke, men ville ikke allergitesten legen tok ha funnet ut om jeg var allergisk for noe? Bor litt langt ute i gokk, har dere noen nettsteder hvor man kan kjøpe sånn?
Gjest Heloise Skrevet 19. april 2011 #13 Skrevet 19. april 2011 Auda, høres vondt ut. Kan ikke være atopisk eksem da? 1
Glynis Skrevet 19. april 2011 #14 Skrevet 19. april 2011 Vanlig allergitester er vel ikke relevante for ansiktshud? Jeg er for eksempel hyperallergiker med sensitiv hud, men jeg kan fint bruke flytende foundation fra Dior og Chanel uten å få noe som helst irritasjon. 1
Pingting Skrevet 19. april 2011 #15 Skrevet 19. april 2011 Nei,det har jeg ikke, men ville ikke allergitesten legen tok ha funnet ut om jeg var allergisk for noe? Nja, legen tester jo ikke for absolutt alt. Jeg vet ikke om det er mulig, men om det er et produkt du vet du reagerer på, så kan du jo be om å bli testet for ingrediensene i det? Eller enda bedre: om du har flere du vet du reagerer på og sjekker hvilke ingredienser som finnes i begge. jeg ser forresten at du reagerer på nikkel - det finnes såvidt jeg husker som sporstoff i mye sminke med svarte pigmenter. Vet at endel apotek selger allergivennlig (soms elvfølgelig ikke er det samme som allergifri!) sminke - kan jo være verdt et forsøk?
Norbertine Skrevet 19. april 2011 #16 Skrevet 19. april 2011 (endret) Å gå til lege for sånt hjelper svært lite, de tester bare for et fåtall vanlige stoffer, og evt. spesielle stoffer som du spør spesifikt om. Du får ikke kartlagt om du er allergisk mot en eller to eller tre av alle de tusenvis av forskjellige ting i verden det går an å være allergisk mot (Sånt ville tatt altfor mye tid og ressurser om de skulle utført på alle som var allergiske mot ett eller annet.) Jeg ville først prøvd mineralsminke uten bismuth (f.eks tikei eller lily lolo som var nevnt her) det er det kanskje aller mest sjanse for at går bra. Hvis ikke det heller funker ville jeg prøvd clinique, clarins eller Esteé Lauder på parfymeri, både pudder-, krem- og flytende foundationer, (pga av helt forskjellige ingredienser, kanskje den ene typen gjør at du kan luke ut det du reagerer på). Alle disse er stort sett uten parfyme mener jeg å huske. Når det gjelder mascara skal vel Clinique være tryggest for sensitive øyne. Om ikke dette heller hjelper ville jeg spurt på apotek etter sminke for allergikere. Alt du får på vita, cubus osv fungerer dessverre ikke om du har problemhud av noe som helst slag. På http://tikei.se/ kan du kjøpe prøvebokser på foundation til 10 kr. Hvis du vil prøve ut noe på parfymeri sier du at du har allergi, og du vil sannsynligvis få en prøve så du kan teste en stund. Om du ender opp med å kjøpe en foundation men likevel reagerer bør du gå tilbake og klage, så vil du sannsynligvis/forhåpentligvis få pengene tilbake. Endret 19. april 2011 av Alice i Eventyrland
Gjest Heloise Skrevet 19. april 2011 #17 Skrevet 19. april 2011 Har hørt at Mary Kay skal være allergivennlig, men bruker ikke noe særlig sminke selv så jeg kan ikke si noe fra erfaring. Nå er det riktig nok ikke det enkleste å få tak i men kanskje verdt et forsøk? (Ikke er det testet på dyr heller!) 1
Gjest Tjoms Skrevet 19. april 2011 #18 Skrevet 19. april 2011 Det er da virkelig ikke sånn at organisk/økologisk/naturlig sminke er noen garanti - det er plenty av stoffer i disse man kan være allergisk mot også. Jeg har da virkelig ikke sagt at det er noen garanti heller, jeg foreslo simpelthen at TS kunne prøve det. 1
Jade Skrevet 19. april 2011 #19 Skrevet 19. april 2011 Tviler på at legen har fått sjekket alle ingrediensene som du kan være allergisk mot i sminke. Men den eneste måten å finne ut hva slags ingredienser du er allergisk mot, er å ramse opp produktene og sjekke ingrediensene. Prøve å finne en fellesnevner. Det kan f.eks. være parfyme, parabener, bismuth, nikkel, eller noe helt annet. Tikei har få ingredienser. Det er bra. Da er den mindre sjans for at du reagerer på produktet. Men det er fortsatt ingen garanti for at du ikke vil være allergisk mot en av de få ingrediensene som er igjen. Men siden de har vareprøver, så er det ikke dyrt å sjekke! Clinique skryter på seg at de er god for allergikere. De er ihvertfall milde mot mine øyne og de er parfymefri. Men, igjen; ingen garanti for at du ikke vil reagere på de. 1
Gjest Tjoms Skrevet 19. april 2011 #20 Skrevet 19. april 2011 Du kan også kontakte Charlotte og høre om hun har noen gode tips til deg http://www.urtekosmetikk.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå