anete Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 er nettopp flyttet til en liten by i nord, og fra dag 1 så har det gått løgner,rykter å historier om meg, er liten og blond, om det har noe å si. Jeg kjenner ikke igjen noe av de historiene som blir fortalt og det som har skjedd nå er jeg prøver å søke jobb, har vel søkt i et halvt år nå men får ikke tilbake meldig engang på søknader. Dett er er en litn by med 20000 personer så sladder om hva naboen gjør er dagens høydepunkt. Jeg har nå måttet virkelig vurdert å flytte for å få jobb. det er også historier som jeg føler er ærekrenkende, men vet jo politiet ikke gjør noe me det. er det noen andre som har følt det slik eller opplevd lingende?
Rights Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Synes du høres litt paranoid ut jeg. Dessuten er det ganske vanskelig å få jobb i en mindre "by" (eller bygd) versus en stor by.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Det er meget overraskende om en by med 20 000 personer greier å sladre så mye om hverandre. Sikker på at du ikke tok en null for mye der? Jeg må nok dessverre si meg enig med Rights, det høres litt paranoid ut. Hvordan vet du at det er derfor du ikke får jobb, og hva sier de om deg? 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 20000 er nok til at sladra går. Alle kjenner hverandre eller har kjennskap til noen. Bor i en by med dobbelt så mange innbyggere og både føler og kjenner at byen er liten. Hvorfor flyttet du dit? Er det noen grunn til at ryktene startet? Ønsker du å fortsette å bo der eller går det helt fint å flytte et annet sted?
Tears.of.the.Sun Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Jeg er fra en by med omtrent like mange mennesker. Jeg skjønner hvor fort et rykte sprer seg. Det betyr ikke at man skal gi opp av den grunn. Det som er saken er at hvis man kommer fra en liten by, vet man også at man ikke skal tro på de ryktene som florerer rundt. For da har man sannsynligvis opplevd det selv og vet at det er bare bullshit. Ergo, i denne byen er det nok ikke på grunn av ryktene at du ikke får jobb. Eller har arbeidstaker sagt det direkte til deg? Det at du er ny i en by kan være grunn nok til at du ikke blir ansatt. I små byer hvor alle kjenner alle, så ansetter gjerne sjefen Turid fordi Turid har foreldre som er i slekt med sjefen osv. Eller, kanskje du ikke får jobb fordi at andre er mer kvalifisert enn deg rett og slett. Kanskje de andre som søker på samme jobb som deg har bedre ting på CVen sin? Poenget mitt er bare at det nytter ikke å flytte fra problemene sine. Du kan ikke flykte fra rykter heller, tro meg. Det beste er at du holder ut og søker på alle jobber du overhode kommer over. En gang vil du få jobb. Og ryktene vil slutte å spres med en gang et nytt, mer spennende rykte kommer til overflaten, eller en ny person flytter til byen. 1
anete Skrevet 18. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 18. april 2011 tusen takk for svar allesammen, ja jeg bynte virkelig å lure om jeg var så paranoid, men jeg har søkt på såå mange jobber og, greit ingen kjenner meg og alt går gjennom bekjentskaper, men hvordan i alledager skal man få en jobb når alt går gjennom slekt å familier? Skjønner det er skummelt med nye folk på en sååå liten plass,men det må da være måte på? Jeg flyttet til nord for å være nærmere familie, har bodd sør norge lenge. Føler jeg liksom mister ansikt om jeg må flytte og føler de har vunnet da. Jeg har veldig bra cv og søknad for disse jobbene jeg har søkt så det er ikke det. Huff bare veldig frustrerende
sequin Skrevet 18. april 2011 #9 Skrevet 18. april 2011 Jeg bor i Moss, her bor det 30 000, vi har to kjøpesentere og jeg slet virkelig med å få meg jobb. Da det jobbet en del på min egen alder (ja jeg har en del rykter på meg og mange av dem kan jeg stå for) fikk jeg ikke jobb noen steder i denne byen. Måtte helt til Vestby for å få meg jobb... En by på 30 000 virker mye, og jeg har ikke hatt kontakt med mange av de gjevnaldrende på mange mange år, men ryktet sitter fortsatt igjen. 1
anete Skrevet 18. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 18. april 2011 ikke narvik nei, men skjønner ikke helt greien med å lage mest mulig drama for nye folk som kommer til ny by? Jeg kan somsagt ikke kjenne igjen noen av de ryktene som er fortalt for wow de har god fantasi!! men gir meg ikke så lett:) Så det var godt å vite jeg ikke var helt alene om denne problemstillingen.
sequin Skrevet 18. april 2011 #11 Skrevet 18. april 2011 skal kanskje også legge til at jeg var innflytter i byen da ryktene ble satt ut
anete Skrevet 19. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 19. april 2011 skal kanskje også legge til at jeg var innflytter i byen da ryktene ble satt ut
anete Skrevet 19. april 2011 Forfatter #13 Skrevet 19. april 2011 selvfølgelig var jeg kommet til "bygda" når ryktene begynte, vært vanskelig før jeg flyttet. Men for all del, det kan være skremmende nok at det kommer nye mennesker til "bygda"
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #14 Skrevet 19. april 2011 Å, det er ikke lett å komme ny på et lite sted og tro at man skal få jobb ved hjelp av kvalifikasjoner. På et lite sted ansetter man folk man kjenner, må helst kjenne familien til den man ansetter minst tre ledd tilbake. Da er man til å stole på, nye folk er så skumle og er du fra "byen" så er det enda verre, byfolk er roten til alt vondt. Jeg jobber i Oslo men bor i et tettsted ikke så langt unna, kun en halvtimes vei unna. I begynnelsen prøvde jeg å finne meg en jobb der jeg bodde men ga opp, det ble ansatt "bekjentskaper" selv om jeg hadde lengre erfaring. Men i dag er jeg glad jeg ikke fikk jobb der, jeg trives med å jobbe der jeg er og syns det er godt å ikke både bo og jobbe på samme sted. Hyggelige folk, ingen stygge rykter, men lett for innflyttere å få seg jobb er det ikke.
Meridian Skrevet 20. april 2011 #15 Skrevet 20. april 2011 Jeg vet at noen mennesker lever og ånder for å sladre om andre. Noen mennesker har virkelig ikke annet å ta seg tid til enn å slenge dritt om andre - uavhengig om det er sant eller ikke... Vi andre har ikke tid til sladder, for vi har et liv! Syns det er ufattelig at du, TS, skal slite sånn med å få deg jobb pga av noen rykter, men jeg kan jo tro på at sånt kan skje ... Og hvor ille er ryktene egentlig, når du ikke får deg jobb?
anete Skrevet 20. april 2011 Forfatter #16 Skrevet 20. april 2011 ja men sladder og rykter lever vell bygdenorge av. Men som en person skrev tidligere her så "nye folk er så skumle og er du fra "byen" så er det enda verre, byfolk er roten til alt vondt", jeg har jo bodd i krsand og oslo i flere år, da pga skole og utdanning. Ryktene går utpå jeg har vært "glamourmodell, og vært i det miljøet da" bl annet, men det er tydeligvis pga utseende mitt. Hvor folk får dette fra er en meget livlig fantasi, å når det bynner å spre seg som ild i gress så er det ingen som vil ansette meg virker det som. Jeg føler dette er ganske ærekrenkende å ødelegge mitt navn og rykte og det finnes INGEN bilder av meg verken i blad eller noe!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #17 Skrevet 25. april 2011 Å, det er ikke lett å komme ny på et lite sted og tro at man skal få jobb ved hjelp av kvalifikasjoner. På et lite sted ansetter man folk man kjenner, må helst kjenne familien til den man ansetter minst tre ledd tilbake. Da er man til å stole på, nye folk er så skumle og er du fra "byen" så er det enda verre, byfolk er roten til alt vondt. Jeg jobber i Oslo men bor i et tettsted ikke så langt unna, kun en halvtimes vei unna. I begynnelsen prøvde jeg å finne meg en jobb der jeg bodde men ga opp, det ble ansatt "bekjentskaper" selv om jeg hadde lengre erfaring. Men i dag er jeg glad jeg ikke fikk jobb der, jeg trives med å jobbe der jeg er og syns det er godt å ikke både bo og jobbe på samme sted. Hyggelige folk, ingen stygge rykter, men lett for innflyttere å få seg jobb er det ikke. Akkurat sånn har jeg det også. Flytter fra Oslo til et lite sted. Jeg var sikker på jeg skulle få jobb. Jeg var jo atpåtil så smart at jeg skrev på søknaden at jeg nylig hadde flyttet hit fra Oslo. Tenkte liksom det var normalt. Men den søknaden gikk vel rett i søpla. Så etterhvert senket jeg kravene, og søkte på alt mulig av jobber, men så stadig at de ansatte en 16-åring fremfor meg, som har masse erfraring fra nettopp det jeg søkte på. Opplever mange som er lite hyggelige, og har vel mest lyst til å flytte vekk herfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå