Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her om dagen gikk jeg tur med hunden min (blanding av rottweiler, shcæfer og border collie) i en gate på lande. Har han selvfølgelig i bånd fordi detbef stor sjans for og møte på andre hunder der. så kommer det en familie med en liten puddel, løs. puddelen løper med en gang bort til oss og begynner og bjeffe og knurre (hann hund det også) erierne: kom da lille venn, kom ,kom. Jeg bare går stille og rolig forbi men puddelen følger etter og begynner og knurre mer og er helt inn på min hund. min hund begynner og bli provosert, og jeg mektig irritert! hva om jeg ikke hadde hatt kontroll? hva om min hund var agressiv? hva om min hund bet? eierne av den andre hunden vet jo ingen ting om min hund! hadde jeg hatt den lille hadde ieg ikke latt den holde på sånn! jeg slang en komentar da de endelig hentet hunden: dere bør passe bedre på hunden deres!. eiern: hmf pass dine egne saker!

aii

litt lenger bort kommer en annen mindre hund (også hann humd og også løs) yoshin terier tror jeg. flyr rett bort til mellom beina på min hund. eiern: oii haha jaja det gå vel bra :). Jeg: Nei det tror jeg ikke, jeg syns du skal ta den vekk!

eiern: er du sikker?

ehm JA!

hund får heller ikke ropt den, og må bære den tilbake til der hund sto.

hva skjer med å ha hunder løse med null kontroll!

hadde min reagert og bitt eller noe ( jeg tror det skulle gått veldig langt før noe skulle/hadde skjedd, men man vet jo aldri!)

men hvis min hadde bitt, er det jeg som hadde fått skylden og måtte avlive min hund da?

beklager skrivefeil. Jeg har dysleksi :)

måtte bare få ut litt irritasjon! det var deilig :)

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er et stort problem her jeg bor også, og kanskje også i større grad, for min hun har blitt angrepet av løsbikkjer flere ganger, mens jeg har hatt han i bånd. De samme folka proklamerer stolt at de driter i båndtvangen i etterkant av disse hendelsene, og gjør ikke antydning til å begynne å ha bikkjene i bånd. Utrolig slitsomt å ikke kunne gå på tur uten å være redd for å komme opp i en sånn kjip situasjon.

• Liker 1
Skrevet

Til det du spør om, jeg tror faktisk at jeg har lest et sted at også hunder som står bundet på egen tomt og biter noen som kommer inn på tomten uten lov, kan bli begjært avlivet. Men husker ikke hvor jeg leste det eller om det faktisk stemmer...

Skrevet

Ja ikke sant, må inrømme at jeg ble litt svett etter på for "tenk om noe hadde skjedd" klart man skal ha kontroll på hunden, man Vet jo aldri. Idioter hva de skulle nok ønske de hadde hatt hunden i bænd den gangen den løper ut i veien og blir påkjørt, eller løper bort til en hund som faktisk biter og dreper deres! aii

Skrevet

Til det du spør om, jeg tror faktisk at jeg har lest et sted at også hunder som står bundet på egen tomt og biter noen som kommer inn på tomten uten lov, kan bli begjært avlivet. Men husker ikke hvor jeg leste det eller om det faktisk stemmer...

Dette stemmer! Min venninne måtte avlive sin schäfer selv om det var drittungen til naboen som hadde terget den ved å stikke den med pinner gjennom gjerdet!!! :kjefte:

Da snørrvalpen tok seg inn på eiendommen og allerede hadde fått bikkja til å hate den med god grunn, beit hunden da gutten nærmet seg! Og HUNDEN måtte avlives! :kjefte:

On topic så hadde jeg faktisk mareritt i natt om dette! Jeg har verdens snilleste og mest pysete hund, men hun kan bli litt ivrig, og bjeffe og sprette mot andre hunder i ny og ne. Hun er omplassert, og jeg fikk henne til å gå løs med kontroll, men nå må jeg trene dette inn igjen grunnet en lang periode med utvidet båndtvang. Om marerittet i natt var selvsagt at hun under trening skulle bykse mot en annen hund som kom gående. Helt grusomt.....

Skjønner ikke at folk kan drite så totalt i det!

Skrevet

Dette stemmer! Min venninne måtte avlive sin schäfer selv om det var drittungen til naboen som hadde terget den ved å stikke den med pinner gjennom gjerdet!!! :kjefte:

Da snørrvalpen tok seg inn på eiendommen og allerede hadde fått bikkja til å hate den med god grunn, beit hunden da gutten nærmet seg! Og HUNDEN måtte avlives! :kjefte:

On topic så hadde jeg faktisk mareritt i natt om dette! Jeg har verdens snilleste og mest pysete hund, men hun kan bli litt ivrig, og bjeffe og sprette mot andre hunder i ny og ne. Hun er omplassert, og jeg fikk henne til å gå løs med kontroll, men nå må jeg trene dette inn igjen grunnet en lang periode med utvidet båndtvang. Om marerittet i natt var selvsagt at hun under trening skulle bykse mot en annen hund som kom gående. Helt grusomt.....

Fy f... Stakkars hund! Og eier! Heller naboungen som burde blitt avlivet der ja. :rope:

Nei, folk er noen forbanna egoister. Og det er helt utrolig at det er de med minst kontroll over hundene sine som velger å ha de løse - året rundt, uavhengig av (ekstraordinær) båndtvang.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns hunder skal avlives når de biter (og skader eller dreper) et menneske uansett grunn. Jeg skulle hente lillesøstra til en kompis og ble bitt helt uprovosert av en hund som sto å bånd utenfor. Den så helt rolig og ufarlig ut, og da jeg nærmet meg for å ringe på angrep den. Hundeeierene sa de hadde sett fra vinduet at jeg hadde kastet stein på den, noe jeg ikke hadde gjort. Hvem er så dum og kaster stein på en hund og går bort til den etterpå? Jeg kom meg på legevakten og fikk noen sprøyer. Anmeldte så forholdet til politiet og ingenting skjedde. Fikk høre senere at samme hunden hadde bitt to nye ganger, og ene gangen var ansiktet til et 2 år gammelt barn. Etter det ble den heldigvis avlivet. Jeg syns også eierene skulle vært straffeforfulgt og om ungen hadde dødd skulle de vært tiltalt for uaktsomt drap

Skrevet

Hunden er et levende individ som det uansett ikke går ann å kontrolere 100%! Hadde det skjedd noe så hadde det uansett vært de andre som ikke hadde kontroll på hunden sin.. Så lenge du har hunden i bånd og klarer å holde igjen hunden så har du den kontrollen du er pålagt å ha:) det er de andre her som bryter loven ved flere punkter, og det blir feil at du straffes for det.

Jeg har det samme problemet, bare at min faktisk kan bite fra seg hvis h*n føler seg usikker.

Hva hvis du sier at hunden din har lopper, kanskje de får fart på seg da? Hihi

AnonymBruker
Skrevet

Hunden er et levende individ som det uansett ikke går ann å kontrolere 100%! Hadde det skjedd noe så hadde det uansett vært de andre som ikke hadde kontroll på hunden sin.. Så lenge du har hunden i bånd og klarer å holde igjen hunden så har du den kontrollen du er pålagt å ha:) det er de andre her som bryter loven ved flere punkter, og det blir feil at du straffes for det.

Jeg har det samme problemet, bare at min faktisk kan bite fra seg hvis h*n føler seg usikker.

Hva hvis du sier at hunden din har lopper, kanskje de får fart på seg da? Hihi

Grunnen til at jeg ville tiltalt de for uaktsomt drap er at de ikke har avlivet hunden når den har bitt flere ganger før og det er helt tydelig at den er ustabil. Og det har de faktisk kontroll på. Istedet kommer de med lønger om at jeg kastet stein på den.

Skrevet

Her om dagen gikk jeg tur med hunden min (blanding av rottweiler, shcæfer og border collie) i en gate på lande. Har han selvfølgelig i bånd fordi detbef stor sjans for og møte på andre hunder der. så kommer det en familie med en liten puddel, løs. puddelen løper med en gang bort til oss og begynner og bjeffe og knurre (hann hund det også) erierne: kom da lille venn, kom ,kom. Jeg bare går stille og rolig forbi men puddelen følger etter og begynner og knurre mer og er helt inn på min hund. min hund begynner og bli provosert, og jeg mektig irritert! hva om jeg ikke hadde hatt kontroll? hva om min hund var agressiv? hva om min hund bet? eierne av den andre hunden vet jo ingen ting om min hund! hadde jeg hatt den lille hadde ieg ikke latt den holde på sånn! jeg slang en komentar da de endelig hentet hunden: dere bør passe bedre på hunden deres!. eiern: hmf pass dine egne saker!

aii

litt lenger bort kommer en annen mindre hund (også hann humd og også løs) yoshin terier tror jeg. flyr rett bort til mellom beina på min hund. eiern: oii haha jaja det gå vel bra :). Jeg: Nei det tror jeg ikke, jeg syns du skal ta den vekk!

eiern: er du sikker?

ehm JA!

hund får heller ikke ropt den, og må bære den tilbake til der hund sto.

hva skjer med å ha hunder løse med null kontroll!

hadde min reagert og bitt eller noe ( jeg tror det skulle gått veldig langt før noe skulle/hadde skjedd, men man vet jo aldri!)

men hvis min hadde bitt, er det jeg som hadde fått skylden og måtte avlive min hund da?

beklager skrivefeil. Jeg har dysleksi :)

måtte bare få ut litt irritasjon! det var deilig :)

Men det skjedde jo INGEN VERDENS TING! Ingen ble bitt, kun litt prat og knurring.

Å ta slik på vei er vel type overdramatisk

Men en annen sak er at nå er det båndtvang og det skal overholdes. Du får bare rope at bikkja har lus,kennelhoste ,diare osv neste gang Og helst før dere kommer så nærme at bikkjene kan lukte på hverandre.

Hvis en hund biter /angriper en annen hund i bånd,er det den som eier løshunden som får skylden.Selv om den som går i bånd er "aggressiv"

Dessverre er den nye hundeloven helt på ræva dårlig.

Skrevet (endret)

Grunnen til at jeg ville tiltalt de for uaktsomt drap er at de ikke har avlivet hunden når den har bitt flere ganger før og det er helt tydelig at den er ustabil. Og det har de faktisk kontroll på. Istedet kommer de med lønger om at jeg kastet stein på den.

Dette var et svar til ts, ikke til deg:-) vi to snakker om forskelige ting! Det er forskjel på om en hund biter et barn, og en hund som er i bånd og biter løshunder som eieren ikke har kontroll på! En hund vet forskjell på en annen hund og et barn.

Endret av lykkeliten 2010
Skrevet

Skjønner at du blie mektig irritert. Det er jo også båndtvang nå, så folk SKAL ha bikkjene i bånd nå. Er flere hunder her også som går løs og som kommer bort til min bikkje.

Det er mektig irriterende, spesielt siden jeg har omplasseringsbikkje som aldri har blitt sosialisert noe særlig. Det er bare flaks for de andre hundeeierne her at jeg har trent han godt siden jeg fikk han, ellers hadde han vel tatt livet av flere her.

Skrevet

Skjønner deg veldig godt, passer selv innimellom en godt voksen blandingshund på størrelse med en labrador, som dessverre er veldig agressiv. Hun har aldri bitt noen, men gir jevnlig inntrykk av at hun har lyst til å fly på folk, spesielt voksne menn (av en eller annen merkelig grunn).

HVER gang jeg går tur med henne (i bånd, selvfølgelig) drar jeg henne fullstendig inntil meg når vi møter folk, og dersom de viser interesse for hunden, informerer jeg rett ut om at de ikke kan klappe henne, hun kan finne på å bite. Og minst 50% av gangene ignorerer folk meg "for hun er jo sååå søt" - så jeg må bare dra med meg hunden og gå unna så fort jeg kan. Det kommer garantert til å gå galt en dag...

Gjest Elyssa
Skrevet

Skjønner deg veldig godt, passer selv innimellom en godt voksen blandingshund på størrelse med en labrador, som dessverre er veldig agressiv. Hun har aldri bitt noen, men gir jevnlig inntrykk av at hun har lyst til å fly på folk, spesielt voksne menn (av en eller annen merkelig grunn).

HVER gang jeg går tur med henne (i bånd, selvfølgelig) drar jeg henne fullstendig inntil meg når vi møter folk, og dersom de viser interesse for hunden, informerer jeg rett ut om at de ikke kan klappe henne, hun kan finne på å bite. Og minst 50% av gangene ignorerer folk meg "for hun er jo sååå søt" - så jeg må bare dra med meg hunden og gå unna så fort jeg kan. Det kommer garantert til å gå galt en dag...

Huff, folk er jo sprø!

Vi har en liten russisk rase ved siden av her, og eierene er flinke og har den alltid i bånd pluss at de har full kontroll. Heldig liten hund som får så mye mosjon :)

Da er det verre med bulldoggen under her, den går løs hele tiden! Heldigvis har eieren ganske god kontroll på den og den er god venn med vår hund.

Men den er skeptisk til nye mennesker, og man vet jo aldri. En så stor hund kan gjøre stor skade hvis det først går galt.

Skrevet

Er det brudd på båndtvangen kan en anmelde de. Politiet har kommet her noen ganger og "delt ut" bøter og slikt noe.

Synes på flere måter det er bra for det er jo en grunn til at en har båndtvang. Opplever også at de som driter i båndtvangen ofte har et mye mere uansvarlig hundehold og ikke forstår farene. Vertfall her jeg bor ikke så langt unna vei ol.

Jeg synes kanskje du burde informere om at det er forbudt, hvorfor det er båndtvang, om du informerer om regelverket blir det ikke like personlig som og si at en ikke synes så mye om det. Reglene er sånn kan være bedre og si. Eller fortelle at mange hunder blir påskjørt, mange hunder havner i slåsskamp og slikt noe.

Du kan jo og si ”tør du virkelig og ha hunden din løs og la den hilse på fremmede hunder!!" "Det hadde jeg aldri turt" "Synes ikke dere det er skummelt og ha hunden løs? Tenk om den hadde påkjørt eller angrepet" Det fungerer ofte om en sier noe som dreier seg om eiernes hunds sikkerhet. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er faktisk enig i at den burde avlives jeg da!

Selv har jeg en hund som har blitt utsatt for drittunger med alt fra steining til å bli trampet på halen med vilje så den knakk!

Og han har alikevel aldri bitt!

De fleste hunder varsler om at de ikke liker noe i form av å vise tenner, reise bust, knurre osv som en advarsel FØR de angriper. De biter ikke bare fordi noen som har terget dem nærmer seg, noe den sikkert har gjort, for hvis en stor schæfer hadde vist alle varseltegnene av å bli plaget for et barn før den hadde bitt så hadde ikke en unge turt å nærme seg den! Har hatt schæfer selv og de er ikke akkurat noe vakkert syn når de er sinna for å si det sånn.

Ovenfor barn er også de fleste hunder mer varsomme enn de er mot voksne.

Jeg tenker derfor at denne hunden kanskje var litt ustabil og at det bittet hadde kommet på et tidspunkt ved en anledning likevel.

Mener også at jeg har lest at schæfere er en feig hunderase som ofte ikke gir forvarsel og angriper stort sett bakfra. Hvis dette stemmer så var kanskje oppførselen til denne hunden litt rasebestemt også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns hunder skal avlives når de biter (og skader eller dreper) et menneske uansett grunn. Jeg skulle hente lillesøstra til en kompis og ble bitt helt uprovosert av en hund som sto å bånd utenfor. Den så helt rolig og ufarlig ut, og da jeg nærmet meg for å ringe på angrep den. Hundeeierene sa de hadde sett fra vinduet at jeg hadde kastet stein på den, noe jeg ikke hadde gjort. Hvem er så dum og kaster stein på en hund og går bort til den etterpå? Jeg kom meg på legevakten og fikk noen sprøyer. Anmeldte så forholdet til politiet og ingenting skjedde. Fikk høre senere at samme hunden hadde bitt to nye ganger, og ene gangen var ansiktet til et 2 år gammelt barn. Etter det ble den heldigvis avlivet. Jeg syns også eierene skulle vært straffeforfulgt og om ungen hadde dødd skulle de vært tiltalt for uaktsomt drap

Synd samme regler ikke gjelder ungende deres når de skader dyr!

Skrevet

Har samme problemet her. Jeg har en til dels hannhund-agressiv Rottweiler som ikke tar 5 øre for å svare om en eller annen løshund ypper, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet dra han opp på to bein for å trekke han med meg mens eiere av løshundene roper forgjeves etter drittbikkjene sine. Ja, min hund er ei drittbikkje innimellom han også, men det er rett og slett for jævlig å møte på et løst utyske uten eiere i sikte (eller som roper og roper uten at hunden hører etter) og formelig se for seg slosskampen som kommer til å utarte seg - min hund er dessverre også alltid størst, så man kan jo tenke seg utfallet om de skulle begynne å sloss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...