Ametrin Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Hjemmeeksamen nærmer seg med stormskritt og kjenner jeg er veldig usikker på en del ting rundt det. Hvordan forbereder man seg best mulig? Hvordan skal man angripe det og jobbe, de dagene det står på? ..er jo en del sider som skal skrives på de 48 timene vi har til rådighet... Setter stor pris på alle råd og tips!
Gjest Naenia Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Hva slags fag er det du har hjemmeeksamen i? Og hvor lang skal den være? Jeg hadde nesten to uker på en 13 - 15-siders hjemmeeksamen i norsk, da passet jeg på å ha god oversikt over teoribøkene mine og å ha lest igjennom alt som kunne være relevant. Da jeg fikk oppgaven drodlet jeg ned alt som falt meg inn at kunne være viktig, diskuterte litt med venner og begynte med det som "kom" lettest til meg. Hadde en disposisjon hvor jeg fylte inn ting litt etter hvert. Hadde også dagsmål på ord/sider. Nå er jo din mye kortere tidsmessig, men kanskje noe av dette kan hjelpe deg? Mitt viktigste råd er å ta seg tid til pauser også, det er kjempeviktig. Ikke spis og jobb samtidig. Ta deg spisepauser, hvor du gjør det du kan for å skru av hjernen. Kom deg gjerne litt ut også, men ta da med deg en notatblokk hvor du kan skrive ned ting som faller deg inn, vinklinger du ikke har tenkt på før og lignende. Håper dette hjalp litt! Lykke til!
noblesse Skrevet 22. april 2011 #3 Skrevet 22. april 2011 Les godt på forhånd, gjerne egne ark/tankekart med viktige stikkord, sett opp en god disposisjon med en gang du får oppgaven, og ta pauser. For all del, ikke stress, det tar unødvendig tid! Lykke til!
Ametrin Skrevet 24. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 24. april 2011 Tusen takk for gode råd, Naenia og Noblesse! Hva slags fag er det du har hjemmeeksamen i? Og hvor lang skal den være? Det er snakk om to dager (48 timer) i sosialmedisin, og oppgaven skal være på 8-10 sider... Nå er det slik at jeg nå har svært knapt med tid, så har ikke mange dagene igjen til forberedelser etter jeg er ferdig med å komme meg gjennom pensum. Men trenger vel uansett ikke å pugge pensum siden jeg har bøkene foran meg kanskje?
Gjest Mynona83 Skrevet 24. april 2011 #5 Skrevet 24. april 2011 Det kan være lurt å lage en oversikt over hvor du finner hva i pensumbøkene, så du ikke bruker unødig tid på å lete etter stoff.
Ametrin Skrevet 24. april 2011 Forfatter #6 Skrevet 24. april 2011 Det kan være lurt å lage en oversikt over hvor du finner hva i pensumbøkene, så du ikke bruker unødig tid på å lete etter stoff. Ja, tenkte jeg skulle bruke den siste dagen, etter gjennomlesingen av pensum, til å gå gjennom og sette lapper i bøker og skrive ned de sidene og kapitlene som kan henge sammen Huff, kjenner jeg gruer meg veldig... Er redd for at jeg skal bli tatt for å ha skrevet direkte av bøkene, selv om det ikke er meningen. For ikke å snakke om kildehenvisningene! Uæh
mac84 Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 (endret) Har du mac (med office word) eller pc? Jeg har selv mac og synes det er veldig ok å jobbe i notatblokkoppsettet. Det jeg gjør er å lage flere faner hvor den første inneholder disposisjon for oppgaven, den neste inneholder notater, den neste første utkast av oppgaven, den neste referanser (som jeg da legger inn etterhvert som jeg skriver), osv. Synes dette er en veldig oversiktlig måte å skrive oppgave på så det kan absolutt anbefales! Edit: En annen ting som kan anbefales, selvfølgelig i tillegg til å sette seg inn i pensum, er å sette seg inn i reglene for den kildehenvisningstypen du må bruke. Det å bruke tid på det under selve hjemmeeksamen er bortkastet tid Endret 24. april 2011 av mac84
Ametrin Skrevet 25. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 25. april 2011 Har du mac (med office word) eller pc? Jeg har selv mac og synes det er veldig ok å jobbe i notatblokkoppsettet. Det jeg gjør er å lage flere faner hvor den første inneholder disposisjon for oppgaven, den neste inneholder notater, den neste første utkast av oppgaven, den neste referanser (som jeg da legger inn etterhvert som jeg skriver), osv. Synes dette er en veldig oversiktlig måte å skrive oppgave på så det kan absolutt anbefales! Edit: En annen ting som kan anbefales, selvfølgelig i tillegg til å sette seg inn i pensum, er å sette seg inn i reglene for den kildehenvisningstypen du må bruke. Det å bruke tid på det under selve hjemmeeksamen er bortkastet tid Jeg har mac, og det der hørtes veldig lurt ut! Har ikke tenkt på å bruke det notatblokkoppsettet før, men det virket veldig oversiktelig. Ja, reglene for kildehenvisning må jeg nok bruke litt tid på ja. Men har hørt så mange skrekkhistorier rundt det å stryke på eksamen og å bli tatt for juks, om kildehenvisningen er feil eller mangelfull Jaja, det går seg nok til
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. april 2011 #9 Skrevet 25. april 2011 Jeg har hjemmeeksamen om en uke. Har endel lengre tid enn deg, men gruer meg likevel. Føler jeg ikke får til den type eksamensform.
Ametrin Skrevet 25. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 25. april 2011 Jeg har hjemmeeksamen om en uke. Har endel lengre tid enn deg, men gruer meg likevel. Føler jeg ikke får til den type eksamensform. Min er også om en uke. Har aldri hatt slik eksamen før, så aner ikke hva jeg går til. Men er på en måte godt å vite at jeg ikke er alene om å grue meg da Føler ikke jeg er så god på å skrive, klarer liksom ikke å komme med disse glupe formuleringene ut fra eget hode
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå