Steget Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 (endret) Hvordan organiserer dere bildene deres? Etter at jeg fikk barn i sommer har jeg tatt masse bilder og det har blitt ganske kaotisk dessverre. Jeg har bildene i mapper med navn fra måneden de er tatt, men i mappene er det kreti og pleti. Både gode og dårlige bilder. Det finnes sikkert masse lurt man kan gjøre for å få oversikt og nå trenger jeg tips! Det ideelle kunne være å plukke ut de gode bildene i et slags tidsbasert digitalt album.. Jeg har fremkalt en del bilder og satt i album, men det er så tidkrevende! Håper noen har forslag til hvordan jeg kan få bedre oversikt! Forresten, har googlet litt og kom over Picasa. Er det noe som kan anbefales? Endret 18. april 2011 av Steget
barnehagetanten Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Jeg organiserer alle bildene mine i Lightroom. Der er de soertert på dato når jeg importerer dem. Ellers Keyworder jeg dem med personer/hendelser etc for lettere å finne fram. Videre setter jeg stjerner på gode bilder, flere stjerner på enda bedre bilder og lager kolleksjoner. Gjør en dette etterhvert er det lett å finne fram i bildene sine. Jobb å catche opp nå: men på sikt er du glad om du organiserer skikkelig.
Steget Skrevet 18. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 18. april 2011 Takk for svar! Er det et program man må kjøpe? Hvor mye? Hørtes ganske nyttig ut, så kanskje det er verdt det! Høres kjempelurt ut at det sorterer på dato, for jeg har to kameraer som gjør forvirringen enda større her i huset. Så hadde jeg fått meg et skikkelig sted å organisere dem, får det heller ta litt tid:)
LadyNinja Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 (endret) Man trenger ikke lightroom til over 2.000,- for å organisere bilder, det er jo selvsagt et nyttig verktøy, men det blir litt mer verdt det når man redigerer bilder og slikt. Jeg deler bildene opp i en hovedmappe, av min datter, og hunden våres, og en egen til div ting. Jeg lager hovedmappen med STORE BOKSTAVER, så måneden, deretter datoen. Photoshop CS5 lagrer filen i den datoen de ble tatt, så dersom jeg finner bildet utpå nett og ikke husker når det ble tatt, så høyreklikker jeg bare, akkurat slik som jeg skulle ha lagret det, og der står det datoen. Her er det altså viktigst med hvordan man lagrer navnet i det man overfører bildene fra kamera til pcen Men jeg er ganske sikker på at flere gratis programmer kan gjøre dette. HOVEDMAPPE (navnet på hunden/babyen) ---> MÅNED ---> DATO Endret 18. april 2011 av LadyNinja
barnehagetanten Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Jeg er nok over gjenneomsnittet interessert i foto, og Lightroom finner jeg verd å investere i. Bruker Photoshop lite og ingenting da Lightroom kan brukes til det meste jeg trenger. Men har Photoshop også til bruk for collager/tekst i bildet etc hvor Lightroom ikke er god nok - enda - forhåpentligvis er det ikke mange årene før jeg slipper si det...
Wonders Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Har Iomega ekstern harddisk. Legger først inn alle cd'r så langt tilbake i tid som mulig. Det ble ganske mange. Så laget jeg mapper med Ferie, Familie, Fest, Natur osv... Fikser og trikser... Koselig jobb. Mye som jeg har glemt. 1
Gjest Bond Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 sorterer etter dato.. mapper med år, og da undermapper med dato og beskrivelse. År først, så alt stiller seg kronologisk 2011_04_18 - bilder fra reisen til Månen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå