Gå til innhold

Så gress....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk jeg virkelig ånden over meg, og gravde opp noen gamle busker i hagen... jeg tett igjen hullene med jorda som var der, men det ser jo ikke pent ut.

Derfor lurer jeg på; når skal man så gress? er det for tidlig nå?

og; bør jeg bytte ut jorda som allerede var rundt buskene? Altså - trenger jeg en ekstra sekk? (det er nok jord der, men spørsmålet er om kvaliteten er god nok...?)

Dette er sikkert kjempedumme spørsmål, men jeg har ingen peiling på sånt! :-)

Skrevet (endret)

Tidlig vår eller i August/September. Jeg hev ut noen gress strå for en liten uke siden, så det er lurest å komme igang med en gang.

Husk å holde jorden fuktig helt til det begynner å spire, slik at frøene ikke tørker ut.

Jeg kjøpte villa frø fra felleskjøpet, dette var den beste sorten. Har lest og hørt at plantasjen ikke har så gode frø. Men hvilken av de mange typene de har, vet jeg ikke om det gjaldt alle eller noen enkelte. Dersom du ser i katalogen så skal det finnes en som passer bedre til å fylle slike hull du har. Hadde jeg sett denne før hadde jeg kanskje gått til innkjøp av den, men vi hadde en hel strekning som skulle blitt sådd plen på, + i tillegg noen hull, så villa bar best.

På FK betalte jeg 500 for frø til plen + gjødsel (anbefales å gjødsle før du sår plen) Alt du trenger å vite står i grunn på pakkene.

Lykke til :jepp:

Endret av LadyNinja
Skrevet

Tidlig vår eller i August/September. Jeg hev ut noen gress strå for en liten uke siden, så det er lurest å komme igang med en gang.

Husk å holde jorden fuktig helt til det begynner å spire, slik at frøene ikke tørker ut.

Jeg kjøpte villa frø fra felleskjøpet, dette var den beste sorten. Har lest og hørt at plantasjen ikke har så gode frø. Men hvilken av de mange typene de har, vet jeg ikke om det gjaldt alle eller noen enkelte. Dersom du ser i katalogen så skal det finnes en som passer bedre til å fylle slike hull du har. Hadde jeg sett denne før hadde jeg kanskje gått til innkjøp av den, men vi hadde en hel strekning som skulle blitt sådd plen på, + i tillegg noen hull, så villa bar best.

På FK betalte jeg 500 for frø til plen + gjødsel (anbefales å gjødsle før du sår plen) Alt du trenger å vite står i grunn på pakkene.

Lykke til :jepp:

Takk for kjapt svar!! :-) Nå blir det nok grønt gress!

Gjest padawan
Skrevet

de har gress i hagesentre og store byggevarer også, iallefal på våren. kjøp samtidig med litt ekstra jord og fyll hullene slik at det blir slett i forhold til plenen runt. legg på gressfrøene og press jorden slik at det blir kompakt. da presser du gressfrøene litt ned i jorden samtidig som du sørger for at den ikke synker sammen senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...