AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Samboeren min har deltidsjobb hos en offentlig institusjon, som to ganger på rad har kludret til lønnsutbetalingene hans. Den første gangen trakk de ham altfor for mye i skatt (han fikk beskjed om at det han hadde betalt for mye i skatt ville bli tilbakebetalt ved neste lønnsubetaling), og nå nylig har han ikke fått lønn i det hele tatt (kun restbeløpet fra skatten han betalte for mye av). Vi er studenter med dårlig råd, og sitter nå vanskelig i det pga hans uteblivende lønninger, og nå har de visst tatt påskeferie alle sammen der for han får ikke tak i noen. Det ser ikke ut til å være noen håp om å få tak i noen der for å få igang en evt lønnsutbetaling på flere dager. Hele vår påske, og hele vårt matbudsjett, er ødelagt grunnet dette. Vi har rett og slett ikke penger nå. Noen som har forslag til hvordan man bør reagere på dette? Er det fritt frem for arbeidsgiver å utsette lønninger uten grunn, for så å "stikke av" en ukes tid og la arbeidstakeren sitte igjen med ødelagt økonomi??
Antoinette Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Jeg ville kontaktet arbeidegiveren privat for dette er ikke akseptabelt. Evt. kontaktet hans sjef hvis han har en og forklart situasjonen men da må dere handle raskt før banken/BBS stenger for påsken.
Leanne Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Støtter Antoinette om å fa tak i arbeidsgiver. og blir det helt krise ville jeg søkt om et mastercard og brukt det kun nå i påsken. Når lønna kommer så får dere betalt det tilbake. (er jo ofte slik at man ikke betaler renter før etter 40 dager når man har mastercard så dere vil jo ikke tape noe på det sånn sett...)
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Støtter Antoinette om å fa tak i arbeidsgiver. og blir det helt krise ville jeg søkt om et mastercard og brukt det kun nå i påsken. Når lønna kommer så får dere betalt det tilbake. (er jo ofte slik at man ikke betaler renter før etter 40 dager når man har mastercard så dere vil jo ikke tape noe på det sånn sett...) De rekker vel neppe å få noe mastercard på to dager i påskeuka... 1
2046 Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 For å være helt ærlig kommer du antakelig ingen vei ved å få kjæresten din til å kjefte på arbeidsgiver. Arbeidsgiver sender timelister til en lokalt lønningsansvarlig (som har ansvar for lønnen til et arbeidslag bestående av flere institusjoner), som igjen sender det videre til lønningskontoret i kommunen. Få kjæresten din til å gå direkte til lønningsansvarlig etter påske, slik at de blir så få mellomledd som mulig. Og i mellomtiden får dere forsøke å låne penger litt småpenger av familie og kjente, tilsammen blir det kanskje nok til å klare seg igjennom påsken.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Han jobber ikke tilfeldigvis hos UiO? De er så inkompetente når det kommer til å betale ut riktig lønn til riktig tid at det kan ta flere måneder før pengene tikker inn!
Jade Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 Vi opplevde at det hadde skjedd noe feil med utbetaling før en langhelg med helligdager (sjefens feil). Da kontaktet vi sjefen som gikk i minibank og tok ut noen tusen i kontanter, så vi hadde til over langhelgen.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 TS her. Takk for svar! Det er UIO det er snakk om ja. Feilen (han fikk til slutt tak i en eller annen ansatt via mail) lå visst i det byråkratiske systemet de har. Om det var noen som hadde gjort noe galt eller vært for treige er uklart, men de lovet visst at han skulle få alt de skyller ham utbetalt om ti dager, ved neste faste lønnsubetaling. Jeg er helt sjokkert. Har aldri opplevd dette før, verken fra offentlig eller privat hold. Trodde det fantes sikkerhetsordninger og regler som forhindret denne type situasjoner. Folk flest er jo helt avhengige av at lønna kommer til avtalt tid, så hvordan en arbeidsgiver kan tillate seg å fucke det opp to ganger på rad er for meg komplett uforståelig.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 TS her. Takk for svar! Det er UIO det er snakk om ja. Feilen (han fikk til slutt tak i en eller annen ansatt via mail) lå visst i det byråkratiske systemet de har. Om det var noen som hadde gjort noe galt eller vært for treige er uklart, men de lovet visst at han skulle få alt de skyller ham utbetalt om ti dager, ved neste faste lønnsubetaling. Jeg er helt sjokkert. Har aldri opplevd dette før, verken fra offentlig eller privat hold. Trodde det fantes sikkerhetsordninger og regler som forhindret denne type situasjoner. Folk flest er jo helt avhengige av at lønna kommer til avtalt tid, så hvordan en arbeidsgiver kan tillate seg å fucke det opp to ganger på rad er for meg komplett uforståelig. Det er på ingen måte mening å være frekk mot deg, på generellt grunnlag frister det meg å si- welcome to the real world.... mange som opplever dette faktisk, også feile utbetalinger-så følg med. Håper dere klarer dere påsken gjennom 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #10 Skrevet 19. april 2011 TS her. Takk for svar! Det er UIO det er snakk om ja. Feilen (han fikk til slutt tak i en eller annen ansatt via mail) lå visst i det byråkratiske systemet de har. Om det var noen som hadde gjort noe galt eller vært for treige er uklart, men de lovet visst at han skulle få alt de skyller ham utbetalt om ti dager, ved neste faste lønnsubetaling. Jeg er helt sjokkert. Har aldri opplevd dette før, verken fra offentlig eller privat hold. Trodde det fantes sikkerhetsordninger og regler som forhindret denne type situasjoner. Folk flest er jo helt avhengige av at lønna kommer til avtalt tid, så hvordan en arbeidsgiver kan tillate seg å fucke det opp to ganger på rad er for meg komplett uforståelig. Det er et gammeldags og vanskelig system, mer har ikke jeg fått ut av dem der heller. Sitter også uten lønn i påska, fordi UiO roter. Skulle ikke gått an, flaut når det er snakk om landets største universitet!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 Forsvarer ikke på noen måte at enkelte ikke greier å utbetale lønn til avtalt tid, MEN, vil bare kommentere at dette er et glimrende eksempel på fordelen med "buffer" på konto. Du sier dere har dårlig råd, så det er kanskje ikke så lett å spare, men hvis dere greier å legge av bittelitt hver måned så vil dere etter en stund få en grei sum. Det er VELDIG betryggende å vite at man har den sikkerheten, og godt å ha til situasjoner som dette. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #12 Skrevet 26. april 2011 TS her. Joda, dette er kanskje "the real world" for enkelte, men i min verden er lønn noe som skal ubetales til avtalt tid. Å kludre til lønnsubetalingen flere ganger på rad er ikke akseptabelt, uansett hva årsaken måtte være. Og i deres tilfelle er det visst ingen ordentlig årsak engang, annet enn et dårlig fungerende system. Nå har de forøvrig klart å fucke det opp igjen, så ved førstkommende utbetaling får han kun halvparten av det han skulle ha. Det MÅ vel være noen lover som beskytter arbeidstakere mot dette?? Det er ikke alle som har råd til å spare opp på bufferkonto, og når dette skjer tre, fire ganger på rad hadde det måtte være en rimelig stor konto om den skulle vært til noe hjelp... Er så forbanna nå at jeg har lyst til å ringe de drittsekkene selv, og fortelle dem hva jeg mener. Det verste er at når han forsøker å snakke med dem, er de frekke og særdeles lite samarbeidsvillige. SKulle tro det var en shabby liten videosjappe det var snakk om, ikke et stort, "seriøst" universitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå