Gå til innhold

Kroppstype og trening


Gjest norah

Anbefalte innlegg

Takk for tips, det visste jeg ikke at var skadelig. Men testa nå, og det faller meg helt naturlig og ha knærne foran tærne (det ble riktig sant?).

Har tatt en økt nå, og kjenner det godt i rumpa nå :) Da skal denne jenta få smashing rompe innen sommerferien :nigo::bolledeig:

Nope, det ble feil. Å skyve knærne ut forbi tærne kan gi store belastningsskader på kneleddet så prøv å gjøre deg mer "baktung", dvs ha tyngden på rumpe. Gjelder alle øvelser der man går ned i knebøy på en eller annen måte :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mynona83

Nope, det ble feil. Å skyve knærne ut forbi tærne kan gi store belastningsskader på kneleddet så prøv å gjøre deg mer "baktung", dvs ha tyngden på rumpe. Gjelder alle øvelser der man går ned i knebøy på en eller annen måte :)

Hmm.. forvirret... da blir jo tærne foran knærne gjør de ikke? Var det ikke det som var feil...?? Kan du finne et bilde kanskje?

Og beklager, ikke meningen å ødelegge tråden med OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. forvirret... da blir jo tærne foran knærne gjør de ikke? Var det ikke det som var feil...?? Kan du finne et bilde kanskje?

Og beklager, ikke meningen å ødelegge tråden med OT...

Hey jeg holder på med den øvelsen sel og gjorde det akkuratt som deg. Lykkeliten hva mener du er riktig? Skal man la vær å stå på tærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den øvelsen er en variant av knebøy, men med svært spredte ben. Man vil få effekt av øvelsen selv om man samler bena og ikke går opp på tærne slik som de gjør, det handler om teknikk.Man må prøve å ikke skyve knærne ut forran tærne, tærne skal syns forran knærne om det ble mer forståelig? Det er en vanesak, jeg sleit med det selv i mine tidligste aerobicdager, men under kursingen til å bli instruktør ble vi terpet i det, så nå går det uten at jeg trenger å tenke over det :) Blir en vane/teknikk :) Å gjøre det en gang i ny og ne er ikke farlig, men man bør være obs om det gjøres ofte på trening fordi det kan gi store slitasjer over tid.

Jeg har nå prøvd å sammenligne den varianten av øvelsen som de gjør sammen med en god gammeldags knebøy med ekstra dypt sete og det går fint uten å skyve knærne ut.

her er et bilde av hvordan knærne bør være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh.....jeg har da ikke startet en ny tråd på dette .........? Moderator? Skjønner den er delt altså, men.....Har ikke et veldig stort behov for å stå som trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt i bildetråden, og jeg synes Zapireh har en utrolig fin kropp! Kan jeg få spørre hvordan du trener?

Og teller du kalorier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kan ikke de som postet bilde av seg fortelle hvordan kosthold de har og hvordan de trener? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert i trening- og kostholdsteori, så tror jeg de fleste kan trene/spise seg til en annen kroppsfasong enn de har, men at innsats vil henge sammen med kroppsfasongen i utgangspunktet. Jeg tror at for noen er det mye vanskeligere å f.eks. ha en relativt flat mage enn andre, fordi det virker som om noen naturlig legger på seg visse steder. For noen vil det da være veldig lite innsatskrevende å ha flat mage, men for andre vil det føles som et ork, kanskje fordi man da vil måtte holde seg på en vekt under komfortvekten for den personen.

Jeg syns f.eks. jeg gjør lite for å ha flat mage (dvs, jeg trener jevnt, men magen og kroppen generelt har forandret seg lite i de få periodene i livet jeg har hatt treningsopphold). Broren min, som trener mer enn meg, har alltid en liten "kosemage". Det samme med faren min, som i ungdommen var ordentlig tynn og løp masse, men likevel med litt mage. Samtidig tror jeg at jeg skulle slitt for å få en veldig lite og nett rumpe, men det hadde sikkert vært mulig om jeg gikk nok ned i vekt.

Det er vel noe med å innse hvilken innsats man ønsker å legge ned i kropp, og hva som er sunt for en. Kanskje bør man godta et liv med uflat mage, for å kunne ha det godt med seg selv og kunne praktisk gjennomføre hverdagen på en ok måte. Hvorfor streve etter noe hvis det gjør livet til et slit, og man sannsynligvis ikke blir så fryktelig mye lykkeligere av det heller, selv om det kanskje strengt tatt er oppnåelig om man legger ned massevis av krefter?

Til ts, så vil jeg forresten si, at selv om det er mange forskjellige kroppsfasonger på treningssenteret, så er det jo helt forskjellig hvordan disse trener (intensitet f.eks.), hvor ofte de trener, hva de spiser osv. I tillegg kommer det jeg antar er de mer naturlig, medfødte variasjonene.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...