Gå til innhold

Betakaroten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer meg grønn over den reklamen for betakaroten. I reklamen sier de betakarotEN. Litt sånn betakarot1. Er det virkelig sånn det skal uttales? Jeg sier betakarotn. Stum e.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Betakarotn? Sier du sparebankn også da?

Dette går nok på dialekt.. Sånn som folk sier sallami og bannan.

Ifølge Store Norske Leksikon:

"Uttale: bˈetakaroten"

"Uttale: karotˈen"

EDIT: Utfylle.

Endret av Lille Måne
Skrevet

Nei, jeg sier ikke sparebankn. Jeg sier Sparebanken, ikke SparebankEN. Det jeg reagerer mest på er trykket på EN. Beta-ka-rotEN. Det burde holde med betakaroten, uten noe voldsomttrykk på EN.

Skrevet

Jeg har nok bare ikke bitt meg merke i hvor mye trykk dem har på siste endelse i den reklamen :) Det skal i allefall IKKE uttales betakarotn på "godt norsk" (Som forøvrig er en betegnelse som burde vært tatt av dage.)

AnonymBruker
Skrevet

Det er et fremmedord fra gresk, og trykkplasseringen blir deretter.

Gjest Eurodice
Skrevet

Nei, jeg sier ikke sparebankn. Jeg sier Sparebanken, ikke SparebankEN. Det jeg reagerer mest på er trykket på EN. Beta-ka-rotEN. Det burde holde med betakaroten, uten noe voldsomttrykk på EN.

Jeg ser for meg at du tenker betaka-roten. Da blir din uttale logisk. Men det er ingen rot. Karoten (trykket er på siste stavelse) er et fargestoff, beta er en forstavelse, og forøvrig den andre bokstaven i det greske alfabet.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg irriterer meg grønn over den reklamen for betakaroten. I reklamen sier de betakarotEN. Litt sånn betakarot1. Er det virkelig sånn det skal uttales? Jeg sier betakarotn. Stum e.

Beta-karotén er riktig uttale.

Jeg ser for meg at du tenker betaka-roten. Da blir din uttale logisk. Men det er ingen rot. Karoten (trykket er på siste stavelse) er et fargestoff, beta er en forstavelse, og forøvrig den andre bokstaven i det greske alfabet.

Og karoten kommer fra latin (carota). Nok en herlig blanding av gresk og latin.

Endret av Supraspinatus
Gjest Eurodice
Skrevet

Beta-karotén er riktig uttale.

Og karoten kommer fra latin (carota). Nok en herlig blanding av gresk og latin.

På engelsk har vi "carrot" som er avledet fra latin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...