Gå til innhold

Ungdommer og yngre barn leker sammen

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg undrer
Skrevet

Et kort og helt enkelt spørsmål...

Hvorfor er det slik at hvis en 16 år gammel jente leker med barn som er 4-5 år yngre enn seg selv, er hun i de flestes øyne en omsorgsfull ungdom, og at hun er hyggelig som bryr seg om de yngre barna... men hvis en 16 år gammel gutt gjør det samme, blir han av de fleste regnet for å mest sannsynlig være en overgriper, og at de yngre barna må beskyttes mot ham?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel slike tanker folk er vant til.

En kamerat av meg er 27 og sammen med ei på 20 nå. Dette syntes alle er normalt. At jeg er 24 og sammen med en på 21 er tydeligvis forferdelig unormalt og får kommentarer.

Skrevet

Hvorfor det er slik? Mest sannsynlig pga vårt tradisjonelle kjønnsrollemønster. Hos mange sitter dette så godt spikret at det vil gå generasjoner før man blir kvitt det.

MEN, det kan jo også være personlige forskjeller. Jenta er kanskje tilfeldigvis den omsorgsfulle typen som gjør det for å være snill. Og gutten er kanskje tilfeldigvis av en litt mer beregnende type som kan ha baktanker.

Jeg vet ikke om du snakker generelt i ALLE tilfeller (da er det jo kjønnsrollene som slår inn) eller om du tenker i ett spesifikt tilfelle (da vet ikke vi her om det er bare kjønnsrollene som slår inn eller om det også er personlighetsforskjeller som gjør at man blir bekymret pga gutten).

Jeg kjenner i hvertfall gutter i tenårene som er omsorgsfulle og som tar seg av yngre barn på en utelukkende positiv måte, men jeg kjenner også gutter som ville gjort meg skeptisk dersom de plutselig ville være sammen med yngre barn (ikke fordi jeg var redd for seksuelle overgrep egentlig, men fordi jeg ville lurt på hvilke baktanke disse guttene hadde). Det samme kan jeg si om jenter jeg kjenner i den alderen. Så for meg har det absolutt å gjøre med personlige forskjeller.

AnonymBruker
Skrevet

Det er synd det er slik, men jeg tror det kommer av en del ting som at mange ikke klarer å forestille seg at jenter også kan være slemme.

Det er jo faktisk folk i dag som ikke en gang er spesielt gamle som blir overasket over at jenter liker voldsfilmer, banner eller spiller tv-spill har jeg lagt merke til.

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig slik at de fleste som ser en 16 år gammel gutt sammen med en tiåring umiddelbart tenker "Overgriper!"? I så fall vil jeg påstå at folk er hysteriske...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig slik at de fleste som ser en 16 år gammel gutt sammen med en tiåring umiddelbart tenker "Overgriper!"? I så fall vil jeg påstå at folk er hysteriske...

Enig. Det må være noe "spesielt" som får meg til å reagere hvis jeg skal mistenke at han har baktanker, og da ville jeg ha reagert likt om det var ei jente. Ikke at jeg aldri har opplevd det.

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt slik.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Hvorfor det er slik? Mest sannsynlig pga vårt tradisjonelle kjønnsrollemønster. Hos mange sitter dette så godt spikret at det vil gå generasjoner før man blir kvitt det.

MEN, det kan jo også være personlige forskjeller. Jenta er kanskje tilfeldigvis den omsorgsfulle typen som gjør det for å være snill. Og gutten er kanskje tilfeldigvis av en litt mer beregnende type som kan ha baktanker.

Jeg vet ikke om du snakker generelt i ALLE tilfeller (da er det jo kjønnsrollene som slår inn) eller om du tenker i ett spesifikt tilfelle (da vet ikke vi her om det er bare kjønnsrollene som slår inn eller om det også er personlighetsforskjeller som gjør at man blir bekymret pga gutten).

Jeg kjenner i hvertfall gutter i tenårene som er omsorgsfulle og som tar seg av yngre barn på en utelukkende positiv måte, men jeg kjenner også gutter som ville gjort meg skeptisk dersom de plutselig ville være sammen med yngre barn (ikke fordi jeg var redd for seksuelle overgrep egentlig, men fordi jeg ville lurt på hvilke baktanke disse guttene hadde). Det samme kan jeg si om jenter jeg kjenner i den alderen. Så for meg har det absolutt å gjøre med personlige forskjeller.

Jeg snakker generelt, ut i fra en nylig innført "politikk" innad i en organisasjon uten aldersspesifikk inndeling, der omsorgsfulle gutter i alderen 14-17 år har blitt bedt om å la være å leke med de yngre barna, mens jenter i samme alder ikke har fått samme beskjed.

Det er ingen konkrete hendelser som ligger til grunn for den nye "politikken", det er "kun preventivte hensyn" som er tatt.

Skrevet

Det har jeg ikke merket jeg trodde du skulle si at hvis en gutt venn med en yngre er han umoden og barnslig men hvis en jente er det er hun omsorgsfull..

Og det har vel litt med at jenter typisk blir sett på som mere omsorgsfulle og gutter mere herjete og utagerende.

Nå synes jeg at jenter har en litt mindre synlig form for mobbing gutter er ofte mer fysiske enn jenter.

• Liker 1
Skrevet

jeg tenker ikke slik..

I gaten hvor vi bor leker sønnen min på 4 ofte sammen med en del eldre ungdommer - gutter mellom 12-15. Han er blitt en liten maskot igjengen deres og er med på det meste. Ser ut til at han har det utrolig morsomt sammen med de, de prøver å lære han å spille fotball, han får prøve skateboardene deres, de tar i fart til han når han husker etc..

Har aldri tenkt på at det er noe feil med det.

Gjest Trådstarter
Skrevet

Jeg snakker generelt, ut i fra en nylig innført "politikk" innad i en organisasjon uten aldersspesifikk inndeling, der omsorgsfulle gutter i alderen 14-17 år har blitt bedt om å la være å leke med de yngre barna, mens jenter i samme alder ikke har fått samme beskjed.

Det er ingen konkrete hendelser som ligger til grunn for den nye "politikken", det er "kun preventivte hensyn" som er tatt.

Dette er en organisasjon der alle har vært sammen med alle, uavhengig av alder og kjønn, og dette har vært veldig positivt, men dette er det altså slutt på nå etter at noen av de yngres foreldre har funnet ut at det "ikke passet seg" at eldre gutter lekte med yngre barn.

Jeg hadde ment det var unødvendig og dumt, men likevel akseptabelt, dersom det hadde hadde blitt skilt på alder, men når en hel gruppe stigmatiseres grunnet kjønn, da synes jeg det blir feil!

Jeg er klar over at det er kjønnsrollemønsteret som spiller en rolle her, men vi lever tross alt i 2011, og det er på tide å legge stereotyper basert på kjønn på hyllen, og se individet framfor gruppen.

Skrevet

Hva med og snakke med de i denne organisasjonen?

Skrevet

Hva med og snakke med de i denne organisasjonen?

Det har jeg, og et par andre, gjort, men vi var i mindretall.

Det vi reagerer på er dobbeltmoralen!

Jenter er bare omsorgsfulle hvis de leker med yngre barn, mens gutter er potensielle overgripere som de yngre barna må beskyttes for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skremmende at slik dobbeltmoral blir akseptert, og det er skremmende at samfunnet har utviklet seg slik at at hysteri får overtaket.

Da jeg var liten, det er riktignok noen år siden nå, lekte alle barna i bygden sammen. Ingen, uansett alder, kjønn eller ferdigheter, ble holdt utenfor.

De fleste flyttet hjemmefra da de var 16 år, men de kom tilbake i helger og ferier, og da var de igjen å finne sammen med oss småbarne på fotballbanen, skøytedammen... vi lekte gjemsel og boksen går, eller "krig", "anti-over" (ball-leker), "rødt lys" og "kongen befaler".

Ingen reagerte på at 17-åringer lekte sammen med 5-åringer og 10-åringer.

Vi lærte nok litt om livets realiteter også, men oftest var det interne spøker mellom de eldste, som vi yngre prøvde å forstå.

Når vi begynte i korps/kor/speider var det akkurat likt. Det var ikke aldersdelte klasser, og alle var med alle.

Vi lærte at vi selv bestemte over våre kropper, og utover dette var ikke tanken på overgrep engang til stede hos våre foreldre.

Det er virkelig synd at mange barn av i dag ikke får lov til å gjøre samme erfaringene som vi fikk lov til.

Vi fikk lov til å utforske verden, gjøre feil og lære av dem, teste grenser og finne ut hvor vår grense gikk... men i dag blir alt dette regulert hos veldig mange.

Mange barn av i dag lever så beskyttede liv i frykt for overgrep, at de vet ikke hvordan de skal reagere på uventede ting (eks berøring) hvis ikke foreldrene er der for å fortelle dem hvordan de skal reagere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...