fionel Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Jeg har vært bortreist i et par uker nå, og kommer tilbake på jobb i dag. Fikk nettopp tak i en kollega og spurte når ejg begynte i dag, da de har gjort om litt på tidene mens jeg var borte. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde fri denne uken, fordi det var så mange vikarer som ville jobbe.Fikk også beskjed om at jeg skulle snakke med sjefen og at han var på jobb i 9 tia. Og dette får jeg beskjed om samme dagen jeg skal begynner og jobbe igjen !? Er dette i det hele tatt lov? Hva ville du gjort i en sånn situasjon reist opp på jobben og pratet med han? ( har to timers reise med tog) ELler ville du ringt han når han kom på jobben ?? Og hva i alle dager ville du sagt/gjort? Jeg har værken "råd" til å misste en ferie uke, eller økonomi til å ikke få lønn pga ferie.
Gjest padawan Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 har du ebn fast stilling hvor det er definerte arbeidstider kan de jo ikke bare endre på tidene dine sånn helt uten widerøe.
Glitnir Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Har du faste tider har du rett til å beholde tidene dine. Dersom du har en visst antall timer i måneden men uten faste tidspunkter må du se om vaktene du har fått er tilstrekkelig. I tillegg må eventuell endring av vaktlisten på ikke-faste vakter skje minst to uker i forveien.
Nalla Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Jf. ferieloven skal du underettes om fastsatt ferie senest 2 måneder før ferien starter (lovtekst her). Så langt som mulig skal tiden for ferie drøftest med ansatt, men oppnås ikke enighet kan arb.giver "fritt" plassere ferien slik det passer. Da med begrensningene i ferielovens § 7. Så med mindre du har blitt varslet for to måneder siden kan du nekte å ta ut ferie nå.
Gjest Blondie65 Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Har du vært tilgjengelig slik at du kunne blitt ringt opp angående endringer? Hvor lenge har du vært borte totalt - lenger enn varslingsplikten som nevnt over? Nei de har ikke anledning til å gjøre slike ting. Samtidig er det en mengde ansatte som gjør seg totalt utilgjengelige - verken svarer på e-post eller telefon - når de har ferie slik at endringer ikke kan varsles. Hvis du har en vaktliste der du er oppsatt på vakt og du ikke er varslet om endringene så kan de ikke sette inn vikarer i din jobb. Dette forutsetter selvsagt at du har faste vakter eller at du har blitt satt opp på vakter på forhånd før denne uken tiltok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå