Gå til innhold

Hjelpe meg? Lavkarbo og vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Har to spørsmål som jeg virkelig trenger svar på:)

Lavkarbo (og pcos):

Jeg begynte for ca en uke siden å spise lavkarbo. Delvis fordi jeg omtrent har levd på sukker (dvs godteri hver dag, pepsi max og i h.sak knekkbrød med brunost/gulost samt middager som pizza,pasta,poteter. Lite grønnsaker og frukt i grunn)

Andre grunnen til lavkarbo var pga pcos ble diagnostisert, og jeg fikk inntrykk av at det ville være gunstig å kutte sukker ifht humørsvingninger som jeg sliter endel med.

Det jeg spiser er egg,havregrøt,kjøtt,grønnsaker,supper,nøtter... I hovedsak - hhar bare gått ei uke enda;) Spiser vanlige porsjoner, og hiver ikke inn på med "usunt kjøtt". Mest kylling.

Jeg har til tross for sukkerkosthold alltid vært tynn. 1.71 og ca 57 kg.

Men nå har jeg gått opp i vekt?? Åssen er det mulig? Er det midlertidig?

Jeg vil ikke gå opp da jeg trives med vekta mi:) Er det noen som aner hvorfor? Skulle egentlig tro jeg fikk i meg FÆRRE kalorier nå, så jeg har tenkt at jeg kanskje burde supplere med nøtter. Men vekta har altså gått opp - til tross for hva jeg hadde antatt.

Det andre jeg lurer på er ifbm humørsvingninger og sukker, event lavkarbo ELLER pcos. Hehe: Alle som måtte ha noe på noe av dette må gjerne svare! ;)

Humørsvingningene mine kan jo komme av pcos/sukker, tror jeg. Vil så gjerne slippe det (er ikke bipolar). Men til nå har jeg ikke hatt noen effekt på lavkarbo, synes kanskje jeg er hakket verre? Vet noen noe om humør i fbm lavkarbo eller ifbm med pcos? Og har noen råd å gi ei som sliter seg selv (og andre!) ut til tider?

Håper noen har noen nyttige tips eller erfaringer. Da hadde jeg blitt glad da! :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Lavkarbo er vektregulerende, er du undervektig vil du oppleve å legge på deg.

2. En uke er for lite til å dra konklusjoner. Lavkarbo rydder opp i hormoner og du vil kunne oppleve ubehag og syklustull i noen måneder før det stabiliserer seg.

Skrevet

Som hun over meg sa, så er en uke for lite til å dra konklusjoner.. vekten din kan variere med veldig mye utifra hvor mye salt du har i kroppen, når du spiste sist, når du var på do sist og hvor mye vann du har i kroppen..

Jeg kastet meg også på lav-karbo.. kuttet ut poteter og pasta, gikk fra fint til grovt brød\knekkebrød, mer fisk, kylling, kalkun og mer grønnsaker.. Kuttet ut også brus, kjeks, godteri, potetgull osv.. Samtidig som at jeg spiser bare til jeg ikke er sulten lenger.. spiser aldri så jeg blir mett

Jeg begynte også å trene kick-boxing, noe som hjalp veldig bra..

Siden jeg begynte i november har jeg nesten gått ned 25kg, og fått mye bedre muskel-definisjon..

Anbefales til alle :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! :)

Jeg tenker vel å prøve dette litt til ifht til å se om det funker på humøret mitt - er jo sant - en uke ER ikke så lang tid! ;)

Men: jeg var jo aldri undervektig,bare tynn.

Og jeg vil virkelig ikke opp i vekt.

Er det noen grunn til at lavkarbo regulerer vekta - andre veien? og hvordan er det mulig på færre kalorier? Hm.

Vil, som kanksje kommer tydelig frem,ikke ha en "trivselsvekt" som er høyere. Og greier ikke å skjønne hvorfor fravær av sukker /karbo skal få meg til å legge på meg...

MEN- jeg hr jo bare drevet på ei uke her også:) Burde kanskje gi det litt mer tid.

Men uansett flott med noe info, om noen har, om hvorfor (og hvordan?) lavkarbo ØKER vekta i noen tilfeller. Siden andre får så ekstrem vektnedgang av det.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

har du funnet ut noe mer ts? :)

AnonymBruker
Skrevet

1. Lavkarbo er vektregulerende, er du undervektig vil du oppleve å legge på deg.

Øøøøh. DEN må du nesten utdype litt. Sist jeg sjekka var det, uansett livsstil, kalorier inn vs kalorier ut som bestemte om du går opp eller ned i vekt. Hvordan blir dette annerledes ved å spise mindre karbohydrater?

• Liker 1
Skrevet

Sist jeg sjekka var det, uansett livsstil, kalorier inn vs kalorier ut som bestemte om du går opp eller ned i vekt. Hvordan blir dette annerledes ved å spise mindre karbohydrater?

Det er en ganske grov måte å se det på, som stemmer for alle lukkede systemer, men det er ikke direkte overførbart til kroppen vår da den er et åpent, biologisk system. Alt vi spiser, utløser ulike fysiologiske og hormonelle responser, uavhengig av om det er 300 kalorier eller 700 kalorier.

Spiser man mat med mye karbohydrater, utskilles det masse insulin fra bukspyttkjertelen som stimulerer glukosetransporteren GLUT4, og gjør slik cellene sensitive til å ta opp glukose. Insulin hemmer i tillegg enzymet hormonsensitiv lipase, som spalter triacylglyserol i fettvev til frie fettsyrer og glyserol, og er nødvendig for at fett skal frigjøres som substrat i forbrenningen. En høy insulinutskillelse virker derfor hemmende på vektnedgangen.

Dette ble skrevet veeeldig på farten, men håper det gav litt mening :)

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Jeg har PCOS og har gått på lavkarbo siden jeg fant det ut for et år siden... siden den gang har jeg gått ned 20 kilo! Etter fem uker kom mensen min tilbake (da hadde jeg ikke hatt den på et halvt år)

Men når det kommer til livet mitt kan vi si at det er snudd helt fullstendig! Ikke trøtt og sliten/svimmel, ikke vondt i hodet, ikke humørsvingninger, ikke svetting, strekkmerker og helvette..har tilogmed fått sexlysten tilbake (litt TMI men dog)

Og angsten min er nesten borte (spiser jeg feil kommer den tilbake etter et par dager)

I tillegg er jeg så ufattelig blid! :D ¨

så JA, PCOS og lavkarbo var for meg helt fantastisk!!!! :D:D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så flott å høre FrøkenJosefine! :)

Jeg har drevet med lavkarbo et par uker nå,men har ikke merka at h.svingningen har blitt bedre...:( Hvor lang tid tok det for deg?

(Har forresten regelmessig mensen til pcos å være tror jeg; +2 til 7 dager over 28. Lurer på om syklusen min faktisk er på ca 30-32 dager?) Men synes jeg har merket et mønster med mer h.svingninger rett før mensen...Kan det "stemme"?

OG ifht vekt..Nå har jeg gått ned et par kg ja.(Trener dsv ikke..huff) Og det skal jeg nok egentlig ikke. 54,5 under mensen er for lite! Så regner med jeg bare må spise mer? KJøtt?

Synes jeg blir sjeldnere sulten av lavkarbo egentlig, så må rett og slett bare spise selv om jeg er mett da kanksje:)

Eller synes jeg merker LITT mer oversudd i det daglige;) Satser på flere fordeler når jeg har drevet med dette en stund!:)

AnonymBruker
Skrevet

TS over her:)

Skrevet

Det kom litt gradvis... en måned eller to tror jeg før det hadde stabilisert seg helt...:)

Det er en ganske stor forandring for kroppen å venne seg til så du må nok regne litt tid, men det er absolutt verdt det synes jeg! :D

Hvis du vil spise mere, så spis mere av de grønnsakene du kan spise, og gjerne meieriprodukter! :) Ost (feta ost feks) og nøtter er jo grei snacks hvis du vil ha litt ekstra! :) Jeg lager også hjemmelaget dip med rømme og agurk! NAM!:D

Hvis du ikke vil gå ned noe mere hadde jeg prøvd med litt mere fett rett og slett..hehe høres jo rart ut men! :P

Klem klem

Skrevet

Lavkarbo er en super måte å gå ned i vekt på!

(Kostholdet passer ikke for absolutt alle, er jo noen som virkelig ikke klarer seg uten ting som er "forbudt" på et lavkarbokosthold.

Lavkarbo har mange positive effekter. De første dagene kan være litt tøffe, man kan bli kvalm, trøtt og generelt uvel -men dette går over! Kroppen omstilles helt, og det er da de positive aspektene begynner å vises.

Man oppnår en rask vektnedgang, men uten å miste muskelmasse.

Man kan spise så mye og så ofte man vil, så lenge man spiser de rette matvarene (noe som ikke gjelder på lavkaloridietter). Ergo trenger man aldri å være sulten.

Jeg småspiste derfor mye de første dagene, men med dette kostholdet spiser man mye fett, lite sukker, generelt helt annerledes enn man er vant til. Disse matvarene fører til at man etter et måltid er mett lenge, og suget etter søtt/småspising forsvinner. Blodsukkeret holder seg også stabilt.

Man får en helt ny energi, og det er helt fantastisk!!

Men skal man starte på lavkarbo, er det viktig å lese seg opp litt, ikke bare kutte ut det man tror inneholder mye karbohydrater. Det er en liten vitenskap, og det er viktig å vite hvorfor man må holde seg unna endel matvarer, og hva som skjer i kroppen.

Den vanligste feilen er rett og slett å spise for lite fett -noe som stagnerer vektnedgangen.

De fleste starter med en ganske streng diett, og etter en viss vektnedgang supplerer man med flere og flere matvarer i kostholdet, og når man ønsker å ha et lavkarbokosthold for å vedlikeholde vekttapet, er kostholdet langt fra snevert! Man kan bake brød, knekkebrød, kaker -masse godt!! :spise:

Mye info, oppskrifter og forum finnes på www.lavkarbo.no!

Vil også anbefale lchf-bloggen.blogspot.com!

Lykke til!! :tommelsmil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...