AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 Jeg leier en leilighet nå. Har en annen eierleilighet som jeg eier og som jeg leier ut. Har planer om å selge eierleiligheten og å kjøpe meg en større andelelilighet med husleie siden jeg ikke får mere lån. Den eierleiligheten jeg har er for liten med bare ett soverom. Venninna mi og jeg har planer om å flytte sammen og trenger to-tre soverom. Har sett en andelelilighet på finn.no. Men kan jeg kjøpe andeleliligheten før jeg har solgt eierleiligheten min? Først må jeg si opp leietakerne og det er tre måneder oppsigelsetid. Men kan jeg skrive i budskjemaet at jeg ønsker å overta andelleiligheten om tre måneder, evt skrive senest mulig. Eierleiligheten min har jeg lån på 350.000 kroner. Men med andelelilgheten får jeg da null lån eller maks 100.000 i lån. Siden den er taksert lavere. Jeg trenger da nok ikke lån fra banken på andelleiligheten. Siden jeg har 100.000 i bsu også så jeg trenger treng sagt ikke lån. Men godtar banken at jeg kjøper en andelelilghet før jeg selger eierleiligheten min? Hva skjer i de tre månedene mellom der da? Jeg får nok ikke mere lån enn det jeg allerede har nå siden jeg har lav inntekt. Må man selge leiligheten min og ha pengene på konto før jeg kjøper en andelelilighet? Eller kan jeg legge inn bud på den andelleligheten? Hva sier banken da? Jeg trenger ikke lån fra de da men pengene ligger jo i eierleiligheten min. Eierleiligheten min er nok verdt ca.: 1.300.000 Andelleiligheten koster: 1.100.000 Har 350.000 i lån men har 140.000 i bsu konto ubrukt. Så hvis jeg får 200.000 mere etter kjøp og har 140.000 på bsu så går det nesten opp i opp. Kan hende jeg må låne litt da, men maks 100.000 kanskje. Vet jo ikke hva jeg får for leiligheten min heller. Hva gjør jeg? Hvordan går jeg fram? Sorry for rotete innlegg. Men er husleie på 3500 kroner i måneden. Men vi er jo to venninner så får råd til det økonomisk.
Illuminati Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Du må selge selveierleiligheten først ettersom du ikke får mellomfinansiering fra bank. Du må levere finansieringbekreftelse på ny leiligheten og når du ikke får lån må du ha solgt den første først. Husk at andelsleiligheten nok er beheftet med fellesgjeld, så i du vil ha gjeld tross kun kontantinnskudd for boretten.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 Hvordan vet man at man får mellomfinasiering? er det vanskelig å få det? Jeg har sånt lån som jeg kan låne ca. 200.000 til på huset. Kan overføre på nettbanken og å ta opp lån der. Kan jeg ta opp maks lån der? Og bruke det som mellomfinasering?
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Det er veldig vanlig å få mellomfinansiering - de aller fleste kjøper jo ny bolig før de selger sin gamle. Begge gangene jeg har kjøpt og solgt, har jeg hatt mellomfinansiering, og det var ikke noe problem å få det. Hvis du har en god/normal historikk med banken, og de ser at du har en ryddig økonomi, vil jeg tro at dette går helt fint.
kontorstol Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Og husk at salg av leilighet ikke er oppsigelsesgrunn av leietakere...
Illuminati Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Ettersom du sier du ikke får mer lån er det ikke trolig at du får mellomfinansiering, men du må gå i banken å høre. Det avhenger også av hvor lettsolgt leiligheten er.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #7 Skrevet 20. april 2011 Og husk at salg av leilighet ikke er oppsigelsesgrunn av leietakere... Hvorfor ikke det? Er jo min leilighet og jeg som eier den.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #8 Skrevet 20. april 2011 Er det ett skjema jeg kan fylle ut på nettet for å se om jeg kan få mellomfinansiering. Hva er kriteriene for å få det?
kontorstol Skrevet 20. april 2011 #9 Skrevet 20. april 2011 Hvorfor ikke det? Er jo min leilighet og jeg som eier den. Hjelper nok ikke det, leietaker har et veldig sterkt oppsigelsesvern. Sånt er veldig smart å sette seg inn i før man leier ut.
Rosalie Skrevet 20. april 2011 #10 Skrevet 20. april 2011 (endret) Frå rettleiing funne på sidane til KRD: Kan jeg si opp leier hvis jeg skal selge boligen? Ja, men det er viktig å være klar over: Selv om salg av boligen er en lovlig oppsigelses- grunn, vil det i en eventuell rettssak også bli tatt hensyn til hvilken virkning oppsigelsen får for leier. Hvis leier for eksempel har barn som går på skole i nærområdet, kan retten komme til at det betyr mer for leier å beholde boligen, enn det betyr for deg å selge den uten at det bor noen i boligen. Leier vil i så fall ha rett til å fortsette å bo der. http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/Nr_11_web.pdf Endret 20. april 2011 av Rosalie
kontorstol Skrevet 20. april 2011 #11 Skrevet 20. april 2011 § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. Forbrukerrådet sier også Salg av boligen Hvis utleier selger boligen, løper leieavtalen videre på vanlig måte. Det eneste som endres er at den nye eier blir stående som utleier. Den nye utleieren kan ikke øke husleien på andre måter enn tidligere beskrevet. Dersom det er en oppsigelig leieavtale, kan imidlertid utleier i de fleste tilfeller velge å si opp leietakeren dersom hun skal selge boligen. Oppsigelsen må skje på vanlig måte etter de formkrav som husleieloven stiller, og i tråd med de gjeldende oppsigelsesfrister. Ikke vet jeg hva en oppsigelig eller "ikke oppsigelig" leieavtale er men i de fleste tilfeller er vel ikke salg en saklig grunn...?
Rosalie Skrevet 20. april 2011 #12 Skrevet 20. april 2011 Eg vil no tru at rettleiinga til Regjeringen går foran Forbrukerrådet si synsing, og at Regjeringen har sett det urimelige i at leietakar ikkje kunne seiest opp ved salg.
Illuminati Skrevet 20. april 2011 #13 Skrevet 20. april 2011 Er det ett skjema jeg kan fylle ut på nettet for å se om jeg kan få mellomfinansiering. Hva er kriteriene for å få det? Du må gå i banken din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå