Gå til innhold

Stamtavle til katten min mangler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte kattepusen min for 6 måneder siden og har ennå ikke fått noen stamtavle.

I kontrakten står det:

Ved salg av rasekatter skal det dessuten følge stamtavle, eventuelt dokumentasjon for at denne er rekvirert hos NRR.

Jeg fikk aldri noe dokumentasjon på at stamtavlen var rekvirert hos NRR.

Etter flere måneder med venting, kontaktet jeg selv NRR da oppdretter ikke kunne svare på hvorfor det tok så land tid med stamtavlen.

Første gangen jeg kontaktet dem, kunne dem ikke hjelpe meg fordi dem verken hadde noen papirer eller rekvisisjon på at katten min skulle registreres. Jeg fikk hakeslep fordi det hadde gått 5 måneder etter kjøpet og ingen rekvisisjon var registrert!

Nå for ikke så lenge siden kontaktet jeg NRR på nytt, for å høre om de hadde fått noe nå. Det hadde dem heldigvis, men det manglet bare noen papirer fra oppdretter før stamtavlen kunne skrives ut.

Så det jeg lurer på: Har jeg krav på erstatning som følge av brudd på forbrukerkjøpsloven?

Jeg mener det er både mangel på levering av stamtavle og for sen levering (har ikke fått ennå). Katten er jo juridisk sett ikke en rasekatt før stamtavlen foreligger.

Har noen erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har krav på avslag i prisen. Det har vært utallige saker om dette oppi i forbrukertvistutvalget (som du kan finne på nettsiden deres), og konklusjonen er den samme; ja, du har krav på erstatning, med mindre oppdretter ikke kan bebreides for forsinkelsen (f. eks at NRR har rotet). Men her forstår jeg det som at oppdretter surret med papirene, og at det er derfor. Så jeg ville absolutt bedt om avslag på 1/4 av prisen du betalte for katten.

Er dette en maine coon eller sibirkatt? Har vært problemer med noen oppdrettere i de miljøene.

Skrevet

Tusen takk for hjelpen :)

Det er ragdoll i dette tilfellet. Så håper dette er et engangstilfelle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at man får tilbakebetalt 1/4 av kjøpesummen. Hvilket tap har dette vært for TS, som rettferdiggjør at en så betydelig andel skal tilbakebetales? Er dette en avlskatt?

Selv om dette skulle være en avlskatt kan det umulig ha vært noen betydelig ulempe at stamtavlen ikke har kommet.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at man får tilbakebetalt 1/4 av kjøpesummen. Hvilket tap har dette vært for TS, som rettferdiggjør at en så betydelig andel skal tilbakebetales? Er dette en avlskatt?

Selv om dette skulle være en avlskatt kan det umulig ha vært noen betydelig ulempe at stamtavlen ikke har kommet.

Det er da ikke relevant. TS har kjøpt en katt hvor hun forutsatte at stamtavlen var med i kjøpet, på lik linje med for eksempel vaksinasjon. Ifh til det kontrakten sier (som både hun og oppdretter har underskrevet på), er det et kontraktsbrudd og en mangel at hun ikke har mottatt stamtavlen.

Skrevet

uten stamtavle er ikke katten en rasekatt, derfor bør man få reduksjon i prisen. (De fleste ikke rasekatter eller blandingskatter er jo betydelig billigere om ikke gratis...)

Jeg ville krevd reduksjon i prisen da du faktisk ikke kan være sikker på om katten er 100% renraset...

Skrevet

Jeg mener selv at jeg har krav på å få en del av kjøpesummen tilbake da jeg ikke har fått katten med stamtavle, som er et kontraktsbrudd. Men hvor mye jeg skal ha, får jeg ta om oppdretter går med på å tilbakebetale noe som helst.

Katten er ikke til avl, men jeg hadde tenkt å stille henne ut og det får jeg ikke så lenge katten ikke har stamtavle. Samtidig får jeg heller ikke livsforsikring på katten pga mangel på stamtavle.

På agria.no står det:

Forsikringen gjelder ikke for sykdom eller skade som allerede var der da forsikringen ble tegnet.

Så da har jeg et problem om katten min skulle dø pga sykdom eller skade som evt skjer før jeg får livsforsikring.

Skrevet (endret)

Hva er det du snakker om? Du kan forsikre katten din både med veterinærforsikring, avlsforsikring, livsforsikring og hva du måtte ønske av tilleggsforsikringer uten stamtavle. Jeg har sikkert forsikret et 20-talls katter, aldri har det blitt forespurt om stamtavle. Det har det heller aldri blitt for noen andre jeg kjenner. Hvorfor skulle Agria be om dette, de har jo samme type forsikring til huskatter (stamtavleløse)? Det er jo bare tull, jeg har både hatt livsforsikring og fått utbetalt livsforsikringsbeløpet gjentatte ganger, igjen uten stamtavle. Det eneste Agria spør om er hvor mye du vil livsforsikre katten for, som ofte er samme sum som du kjøpte den for (men økende ved premieringer på utstilling).

Du kan også stille ut katten din uten stamtavle. Det blir ikke forespurt, det eneste du må medbringe til utstilling er vaksinasjonskort. Har du ikke stamtavle og noen spør, er det bare å si den er under registrering i NRR, og ingen bryr seg mer om saken. En ser jo at en raggis er en raggis.

Endret av Marimma
Gjest Consensio
Skrevet

Man kan forsikre alle dyr, med eller uten stamtavle.

Ring forsikringsselskapet fort som fy og få det gjort med en gang før noe uheldigvis skulle skje.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke relevant. TS har kjøpt en katt hvor hun forutsatte at stamtavlen var med i kjøpet, på lik linje med for eksempel vaksinasjon. Ifh til det kontrakten sier (som både hun og oppdretter har underskrevet på), er det et kontraktsbrudd og en mangel at hun ikke har mottatt stamtavlen.

Ja, det er jeg jo klar over? Man må uansett vise til et tap som er stort nok til å få tilbakebetalt 1/4.

AnonymBruker
Skrevet

Katten er ikke til avl, men jeg hadde tenkt å stille henne ut og det får jeg ikke så lenge katten ikke har stamtavle.

Da vil det være vanskeligere å vise til et tap som forsvarerer en betydelig tilbakebetaling. Mulig du kan få noe tilbake, men mest sannsynlig ikke og mest sannsynlig blir det ikke mye heller.

Du risikerer også å tape, selv om du selv mener at du har en sterk sak og det ser slik ut for oss også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...