Charlie28 Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 Har en tispe på 7 mnd (valp enda). Hun har vanligvis holdt seg fint rundt gården, men i det siste har hun begynt å springe mer bort (noe som er helt ok, da vi bor på en gård med laaang avstand til naboen). Problemet er at hun nå begyner å springe ned på hovedveien, Den ligger ca 200m nedenfor huset. Hun er ikke helt kjent med biler, og er redd for at hun skal skape farlige situasjoner og/eller bli påkjørt. Noen tips til hvordan vi kan lære henne at å springe ned til veien ikke er lov? Aner ikke helt hva vi skal gjøre...
Gjest Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Ha bånd på henne Eeeeller du kan strømme henne mot den retninga. Lån et strømhalsbånd hos noen med gjeterhund/ hund på gård med dyr, og sett strøm på det når du ser hun beveger seg utenfor et gitt område i den retninga.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #3 Skrevet 17. april 2011 Du kan lære hunden til mye, men du kan ikke lære den til å holde seg på et visst område da den følger instinktet når den f.eks har fått snusen på noe. Gjerde, hundegård eller bånd.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Vær litt leken og ativ sammen med henne par ganger daglig og lær henne at når dere kommer nær veien, snur dere, si snu eller hjem. Gi henne godbit og ta en timeout. Vet ikke om det fungerer men det er det første jeg tenker på, hadde en gjeterhund, som etter som hun ble eldre jaget sauer bort fra tomta når hun så jeg ble frustert over innhogget i hagen. Det var ikke noe jeg hadde lært henne. Din hund er enda valp, ville forsøkt å få henne til å passe grensen til eiendommen, men det er kanskje en for stor oppgave for en ni mnd valp. Ha henne i bånd og gå langs grensa, vet ikke, men gjør det til noe naturlig. Si nei når hun forsøker seg, ha henne i bånd til hun er litt eldre kanskje?
Gjest Canis lupus Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Tispa di nermer seg puberteten (og første løpetid tenker jeg) og hun kommer nok til å lukke ørene i det neste 1,5 året. Jeg ville investert i en løpeline (får dem ihvertfall opp til 25meter, om ikke lenger) og rett og slett fjernet muligheten til å løpe vekk. Jo mindre erfaring hunden får ved å "stikke av", jo mindre kommer hun til å gjøre det. Ville også øvd som bare rakkeren på innkalling, og gjerne en "være her" kommando. Kan også fint være at hun aldri kan være løs på tomten, selv om dere bor langt unna folk. Jeg ville ikke stolt på at hun ble på tomten løs før hun rundet 2 år. Hodet til unghundene er såpass på bærtur fram til da at de i løpet av 2 sekunder kan glemme alt de har lært fordi de ser et interessant løv eller vil utforske på egen hånd.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Jeg hadde en gjeterhund som ikke ble brukt på sauer, men som ble oppvokst med hester, katter, kaniner, høner og andre hunder. Pappas hund måtte stå i bånd ute før hundegården ble bygget. Men hun stakk aldri av i puberteten, hun ble mer giret på å løpe etter rådyr når hun ble cirka ni år gammel og heldigvis skjedde det ingen skade, tror hun bare var nysgjerrig. Derfor er det vanskelig å svare helt konkret, hun var lettlært og lærenem, glad i alle folk og dyr, men når jeg fikk henne var hun preget av nervøsitet pga en opplevelse i valpestadiet. Kan hende det var derfor hun var så stedfast og aldri stakk av. Dvs hun stakk av hvis hun sammen med hestene ble sluppet ut, da dro de på raiding på jordene og rundt omkring, men kom tilbake i samme følget. Men du kan trene henne, på samme måte som man trener en gjeterhund som skal brukes aktivt. Ring raseklubbem og hør hvilke kurs de tror vil passe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå