Gå til innhold

Får man utbetalt feriepengene på den siste lønninga hvis man

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har ikke *krav på* det, så det kommer an på firmaet.

De kan vente til neste ferieår med å betale ut, men mange bedrifter velger å betale ut for å få "avsluttet" utestående til deg.

Men det er altså deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som du ser av disse sidene skal feriepengene utbetales når du slutter.

Det er lurt å vente til etter nyttår uansett' date=' ellers må du skatte noe sykt av de pengene.[/quote']

Feriepengene betaler du skatt av uansett når du får de utbetalt, så det er ingen vits i å vente til etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja' date=' men hvis du vil ha utbetalt årets feriepenger før året er omme, betaler du noe sånt som 50%[/quote']

Meget mulig at de trekker 50% skatt, men man betaler ikke så mye i skatt. Det man har betalt for mye får man tilbake ved skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at den som startet tråden trenger penger raskt, og at det er derfor vedkommende spør om dette. Derfor ville jeg opplyse om at mye trekkes fra. Hvis man trenger penger akkurat nå, hjelper det ikke om man får det tilbake om et halvt år.

Hvis man synes det er greit å bli trukket så mye, kan man selvfølgelig velge å få utbetalt feriepengene nå. Personlig synes jeg det er en dårlig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

de fleste fimaer betaler ut årets feriepenger (for alle lønningen og uansett når man evt har sluttet) i juli året etter..

ønsker du noe annet må du be om det.. og det er ikke sikkert du får det likevel..

skatten blir som før nevnt den samme uansett når du måtte få dem utbetalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faktisk krav på å få ferieoenger når du sluuter hvis du ber om det, det er dine penger og bedriften kan ikke nekte deg de. Men som sagt må man skatte av de hvis man får de før nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg fikk mine når jeg sluttet, og skattet så det sto etter, men jeg hadde ikke bedd om dem (og var ikke klar over at jeg kunne be dem beholde dem, de ga dem til meg) For man HAR RETT PÅ dem når man slutter.

(og akkurat nå kom jeg derfor på hvorfor jeg har regnet ut at jeg kommer til å få så mye penger igjen på skatten til sommeren, det er selvsagt pga at det te trukket så mye skatt av feriepengene. Jaja, det har jeg lurt på, så da fikk jeg svaret :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

fredagsbarn;

vet du om de skattemessig blir lagt til det året de ble utbetal eller til det året de ble opptjent?

dersom de blir lagt til det året de blir utbetalt, kan det jo ha skattemessig konsekvens for enkelte.. dersom de har svært ulik størrelse på inntekten (og dermed ulik marginalskatt) de to årene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 14062003-ulogget.
Du har faktisk krav på å få ferieoenger når du sluuter hvis du ber om det' date=' det er dine penger og bedriften kan ikke nekte deg de. Men som sagt må man skatte av de hvis man får de før nyttår.[/quote']

Det er helt riktig Arven. AML sier at feriepenger skal gis ved siste lønning når en person slutter. Noe annet må man avtale individuelt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine
fredagsbarn;

vet du om de skattemessig blir lagt til det året de ble utbetal eller til det året de ble opptjent?

dersom de blir lagt til det året de blir utbetalt, kan det jo ha skattemessig konsekvens for enkelte.. dersom de har svært ulik størrelse på inntekten (og dermed ulik marginalskatt) de to årene..

Jeg fikk mine utbetalt det året jeg opptjente dem, så for meg er det likegyldig... skattepenger som du får når du slutter trur jeg legges til det året de utbetales, men jeg vet ikke, kanskje noen andre vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
skattepenger som du får når du slutter .

hva mener du med "skattepenger som du får når du slutter"? mener du feriepengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Huff, ja, jeg mente feriepengne som du får når du slutter, og skatter av når du får dem, de mente jeg ja, men blanda litt i hodet mitt (sorry, lang dag på jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

du må da skatte av dem uansett når du får dem.. :roll:

Selvfølgelig, men man skatter eksra hvis man får de tidligere, man får det jo igjen, men ikke alle er villige til å vente til sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tjener så mye at feriepengene gjør at du får toppskatt dette året, vill det svare seg å vente med å ta de ut til neste år. (hvis du da ikke har så høy inntekt at du får toppskatt uansett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Selvfølgelig, men man skatter eksra hvis man får de tidligere, man får det jo igjen, men ikke alle er villige til å vente til sommeren

men alternativet til å få dem utbetalt (minus skattetrekk) nå, er vel å få alt til sommeren??

så dersom det haster å få pengene, er det vel mest logisk å ta dem ut nå..

å si at feriepengene kan vente til senere, men når du får dem har det sånn hast å få penger at du MÅ ha alt med en gang blir litt selvmotsigende.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptjente feriepenger skal utbetales sammen med siste ordinære lønn. Arbeidsgiver skal ikke vente til neste år med å utbetale dem, men enkelte arbeidsgivere er så snille at de venter hvis de får spørsmål om det.

Feriepenger som utbetales i opptjeningsåret får du ordinært skattetrekk på. Dvs du ser skattetrekket, mens feriepenger som utbetales året etter har usynlig skattetrekk - skattetrykket er fordelt på de øvrige månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...