Gå til innhold

Eiendomsmegler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg veldig trist og fortvila!

For 1 mnd. siden var jeg på visning på et hus. Jeg la kjapt inn et bud på 100.000,- under prisant. bare for å komme i gang. Det første budet skal jo være skriftlig, resten kan taes på¨tlf. Og siden jeg skulle på sykehuset, så var det greiest å gjøre det sånn for meg.

Etter første visning sto jeg som eneste budgiver. Budet ble selvsagt avslått (hadde ikke ventet annet), og jeg fikk beskjed om at selger ikke ønsket å selge til under prisantydning. Men siden dette stedet er litt ukjent for meg, og jeg ikke er kjent med priser generelt i dette området, ønsket jeg ikke å gå rett opp til prisantydning så snart.

Jeg var hele tiden krystallklar overfor både megler og selger at jeg var meget interessert i huset, og at de måtte kontakte meg så snart det kom inn flere bud. Økonomisk har jeg mulighet til å gi langt over prisantydning på huset.

Så gikk det 3 uker. Jeg kom hjem fra sykehuset og såg at huset fremdeles lå ute på Finn. Jeg bestemte meg for å kontakte megler neste dag og legge inn et noe høyere bud enn det første. Men neste dag står det "Solgt" i annonsen!! Jeg har vært tilgjengelig på tlf hele denne tiden, men megler har altså ikke gitt meg beskjed om at det var kommet inn flere bud!

Jeg er veldig skuffet og fortvilet, for dette var virkelig et hus jeg ønsket sterkt. Plikter ikke megler å gi beskjed til andre budgivere om det kommer inn nye bud? Jeg vet jo ikke hva dette huset gikk for, men jeg vet at jeg uten problemer kunne ha fulgt opp til over 400.000,- OVER prisantydning! Og så mye tviler jeg sterkt på at de har fått! Ergo har jo selger også tapt på dette "slurvet" fra megler da!

Men det går vel ikke an å gjøre noe med dette nå?

Lei meg... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at megler plikter å kontakte tidligere budgivere.

Men hvordan vet du at selger har tapt på slurvet, siden du ikke vet hva det ble solgt for? For alt vi vet gikk det 600.000 over prisantydning, og slik sett utenfor ditt budsjett.

Uansett ikke noe å gjøre med nå siden huset er solgt.

Neste gang du byr så råder jeg deg til å være litt mer aktiv. Ikke vente 3 uker før du igjen kontakter megler. :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri sagt at jeg VET at selger har tapt noe, men jeg tviler meget sterkt på at huset ble solgt for mer 400.000 over takst. Det ville i så fall være høyst uvanlig!

Som sagt, megler var informert om at jeg var på sykehus, men at jeg var interessert i huset og ville være med i en event. budrunde, så jeg ba han kontakte meg (som skikk og bruk er). Hvorfor skal jeg da henge på telefonen og mase selv? Det skal da ikke være nødvendig!

Skrevet

Kanskje ringe å høre med megleren hvorfor det ikke ble gitt beskjed om? For å si det sånn; ikke tenk på om du må være vennlig når du spør, hadde vært rimelig oppgitt, skuffet og sint på megleren jeg også! :fy_fy:

Skrevet

Jeg synes også du skal ringe megleren og høre hva som skjedde. Synes vel at du burde ha fått beskjed om nye bugivere/bud. Sånn at du hadde fått sjansen til å evt. gi et høyere bud.

Skrevet

Megler har ingen "plikt" til å informere deg om at det er kommet inn andre bud. Men megleren har gjort en veldig dårlig jobb som ikke har kontaktet deg og fått i gang en budrunde med deg og den som ble kjøper av eiendommen. Dette er en dårlig jobb megler har gjort i forhold til sin oppdragsgiver(selger) som kunne tjent på at det hadde blitt en budrunde. Eneste grunn til at megler ikke skulle ha kontaktet deg er om du har uttrykt at du ikke var villig til å gi et høyere bud eller at selger har godtatt et bud uten å være i samråd med megler. Det kan skje at selger godtar bud uten å råde seg med megler først. Synes du bør kontakte megleren å spørre om årsaken til at den ble solgt uten at du ble kontaktet.

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er eiendomsmegler, og han mente at dette var vanvittig dårlig meglerskikk. Han sa også at du kan kreve kopi av budjournalen (i anonymisert form), i og med at du var budgiver. Da kan du også se hvor mye huset ble solgt for.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon som deg for litt siden - det var en leilighet som var annonsert med "kommer for salg" - og så kom det ikke flere annonser. Jeg skrev regelmessig e-poster til megleren og maste - for jeg var livredd for at noen skulle kjøpe boligen før den var lagt ut "offisiellt". Fant stadig på nye ting å spørre megleren om ang boligen, for å minne ham på at jeg var interessert. Stolte ikke på at det holdt å si fra én gang, altså.

Kjipt at det gikk som det gikk, TS. Skjønner godt at du er skuffa.

AnonymBruker
Skrevet

Har snakka med megler i dag. Det hadde kommet inn et bud på prisantydning med 1/2 times frist. På spørsmål om hvorfor han ikke hadde gitt meg beskjed kom det bare masse svada. Først sa han at han hadde sendt sms, men det trakk han tilbake. Så sa han at det hadde blitt så travelt (!?)

Jeg får nesten lyst til å ringe selger privat og høre om han er klar over at han kanskje har tapt flere hundre tusen. Hvis megler hadde fått meg og den andre budgiveren i en budrunde, hadde jo muligens prisen gått kraftig opp!

Jeg er fremdeles lei meg og forvilt, men nå begynner sinnet og komme og.. :kjefte:

Nesten så jeg begynner å lure på om ikke selger var bestekompis med kjøper eller noe sånt i den dur... :filer:

AnonymBruker
Skrevet

Har snakka med megler i dag. Det hadde kommet inn et bud på prisantydning med 1/2 times frist. På spørsmål om hvorfor han ikke hadde gitt meg beskjed kom det bare masse svada. Først sa han at han hadde sendt sms, men det trakk han tilbake. Så sa han at det hadde blitt så travelt (!?)

Jeg får nesten lyst til å ringe selger privat og høre om han er klar over at han kanskje har tapt flere hundre tusen. Hvis megler hadde fått meg og den andre budgiveren i en budrunde, hadde jo muligens prisen gått kraftig opp!

Jeg er fremdeles lei meg og forvilt, men nå begynner sinnet og komme og.. :kjefte:

Nesten så jeg begynner å lure på om ikke selger var bestekompis med kjøper eller noe sånt i den dur... :filer:

Jeg mener selvsagt MEGLER.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde vært selger så hadde jeg blitt rimelig forbannet på megleren i dette tilfellet!

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg sendt en klage til meglerkontoret. Så kan det ihvertfall bli tatt opp internt der. Ikke det at det hjelper deg så veldig mye nå i ettertid, men det kan hjelpe så slike ting ikke skjer igjen, og megleren blir stilt til ansvar for det han har gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Vi solgte nettopp en bolig før visning. Selv om det var litt "rart", tror jeg at megleren gjorde alt riktig her. Visningsdatoen var ennå ikke satt (annonsen var nettopp kommet ut på finn, uten dato for visning). Og han kontaktet alle som hadde lastet ned prospektet fra nettsiden for å informere om budet som var kommet.

I boligmarkedet nå for tiden er det mange som prøver å sikre seg boliger kjapt, tydeligvis. Ser det plutselig står "solgt" på flere av de nye annonsene som kun har stått ett par dager...

TS, håper du finner en ny og bedre drømmebolig, og passer på megleren som en hauk!

Skrevet

Jeg hadde faktisk kontaktet selger direkte ;) Jeg vet ikke om det er mulig å heve kjøpet hvis selger er misfornøyd med meglers håndtering? :vetikke: Og så trodde jeg at bud måtte stå lengre enn en halvtime? :klo:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...