Gjest Snartmamma Skrevet 17. april 2011 #1 Skrevet 17. april 2011 Hei! Jeg er tante, og ellers er det jo en del barn rundt meg. Nå er jeg gravid selv. Men jeg lurer så fryktelig på hvorfor unger i alle aldere er så hysterisk på snop, som om de ALDRI får snop? De jeg har rundt meg får mer enn de fleste, allikevel er det som om de aldri har sett hverken kakemann eller slikkepinne før. Med fare for å høres fæl ut, så synes jeg det er ekkelt når de får noe (som vanlig) av andre når jeg er på besøk, og de sitter med høye hvinelyder og høylydt slurping med munnen og later som om det er "mat", hvilket det ikke er. Kanskje jeg reagerer veldig, siden jeg har sett dem gjespe, og til min forskrekkelse hadde 3 av dem råtne brune tenner i jekslene. Jeg er ikke hysterisk, men lurer veldig på barnas reaksjoner på noe som ikke er mangelvare daglig?
Gjest strykebrett Skrevet 17. april 2011 #2 Skrevet 17. april 2011 Jeg mener å ha lest en plass at barn har veldig lyst på søte ting hele tiden på grunn av at de ikke enda har utviklet å skille mellom hva som er giftig eller ikke. Søte frukter/bær er i hovedsak ikke giftige, så fra naturens side så er ungene inrettet slik at de går etter det som er tryggest.
Gjest Snartmamma Skrevet 17. april 2011 #4 Skrevet 17. april 2011 Hehe, jeg mente egentlig alt fra godteposer til sjokoladebarer, kakemann til slikkepinne var satt på spissen :D Nå måtte jeg le også
Gjest Purple Haze Skrevet 17. april 2011 #5 Skrevet 17. april 2011 Hangen til søtt er medfødt, etter som smakssansen ikke er utviklet så veldig hos små barn. Dessuten smaker morsmelk også søtt. Det er nok naturens måte å sikre at barn skal kunne like den lett. At noen barn blir helt ville når de får søtt, kan vel ha flere årsaker. Noen får kanskje veldig lite av det, og blir helt på styr når de først får noe. De blir jo også påvirket av hverandre, og når de ser andre bli giret, blir de det selv også. At barn ikke har særlig god bordskikk i den alderen, er da helt naturlig. De har ikke lært gjengse normer og regler enda, og handler på impuls. 1
Carrot Skrevet 17. april 2011 #6 Skrevet 17. april 2011 Har ikke det litt med oppdragelse å gjøre også?? Min har alltid klart å sitte pent å se på en skål med snop på bordet liksom uten p MÅTTE spise det opp raskest mulig, samtidig som smatting, slurping etc ikke er greit - heller ikke den der supingen av is, gele osv er ok (den spise på innpust) - det handler vel like mye om bordskikk på en måte som evne til å ikke MÅTTE spise opp raskest mulig??? Lære seg å nyte det liksom... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå