Gå til innhold

Maine Coon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har veldig lyst på en Maine Coon i framtiden. Det vil ikke gå, sånn som vi bor nå, men en vakker dag når vi har fått kjøpt eget og slikt.

Jeg har også kanskje lyst til å drive litt med avl, men kan veldig lite om dette. :sjenert: Hvordan er formalitetene? Jeg er også klar over at da må alt av linjer være ok, helse i perfekt stand og ikke innavl selvsagt. Nå er det jo allerede ganske mye løskatter rundt om i Norge, så blir det da fort vanskelig å bli kvitt rasekattunger? Hvordan er markedet? Det vil jo ikke da bare bli for pengene, for de forsvinner jo i vaksinering og slikt, men for hygge og hobby. Glad i katter, har en vanlig huskatt nå som er hele min verden, og synes Maine Coon virker som nydelige dyr med godt lynne utifra det lille jeg finner, men noen som har noe hands-on erfaringer? :popcorn:

Tips og råd for å finne gode oppdrettere? Både til kos og videre avl?

Takker for all hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen erfaring med avl, men jeg tenker at hvis du holder til i et område hvor det finnes flere som avler Maine Coon, vil det gjøre det vanskeligere enn hvis du bor i et område hvor få eller ingen avler Maine Coon.

Har en Maine Coon-hann som er så utrolig skjønn. Masse personlighet i han. Også ser han ut som en gaupe. Virkelig flotte katter!

Skrevet (endret)

Jeg og samboer har veldig lyst på en Maine Coon i framtiden. Det vil ikke gå, sånn som vi bor nå, men en vakker dag når vi har fått kjøpt eget og slikt.

Jeg har også kanskje lyst til å drive litt med avl, men kan veldig lite om dette. :sjenert: Hvordan er formalitetene? Jeg er også klar over at da må alt av linjer være ok, helse i perfekt stand og ikke innavl selvsagt. Nå er det jo allerede ganske mye løskatter rundt om i Norge, så blir det da fort vanskelig å bli kvitt rasekattunger? Hvordan er markedet? Det vil jo ikke da bare bli for pengene, for de forsvinner jo i vaksinering og slikt, men for hygge og hobby. Glad i katter, har en vanlig huskatt nå som er hele min verden, og synes Maine Coon virker som nydelige dyr med godt lynne utifra det lille jeg finner, men noen som har noe hands-on erfaringer? :popcorn:

Tips og råd for å finne gode oppdrettere? Både til kos og videre avl?

Takker for all hjelp! :)

For å si det slik; det er mer tap enn vinn i oppdrett. La meg gi deg en regnefortelling:

Du kjøper en avlshunn til ca 9000 (avlsdyr er dyrere enn dyr til kos). Før første parring må den HD-røntges og HCM-scannes i tillegg til vanlig helsesjekk for navlebrokk osv. Dette blir rundt 3000 kroner. Avsldyr skal scannes før første parring, ved 2 års og 5 års alder, altså er ikke dette kun en engangsutgift. Forsikring på ca 1100 i året kommer i tillegg.

Så skal katten få et kull. Du betaler 4000 i parringsavgift for hannen, + 500 pr kattunge. Si du får fire kattunger. Totalt har avlsdyret kostet 20.000 inkludert parringen, dette forutsett at du ikke har måttet ta ekstra veterinærbesøk pga sykdom, og ikke inkludert vaksine ved 1-års alder og ormekurer til avlskatten.

Vi fortsetter. Du har fire kattunger, som kan selges til totalt 28000 (7000 for hver). Så trekker vi ifra de opprinnelige 20000 du har brukt, du sitter igjen med 7000. Vaksine x2, chip og ormekur x2 av fire kattunger blir 4500 hvis du har en billig veterinær. Du må også betale 1000 kroner (250 pr kattunge) i stamtavlerekvisisjon, så du får stamtavle på ungene. Du sitter da igjen med 1500 kroner, som ikke engang er nok til å dekke det de fire kattungene bruker i kattesand, mat, slitasje osv. Tenk da hva som skjer om kattungene må forløses med keisersnitt, får øyeinfeksjoner eller lungebetennelse og må ha behandling. Da går du i minus. Det kan også skje at det er noe galt med en av kattungene slik at du må gå ned i pris (haleknekk, over/underbitt), mens utgiftene blir de samme.

Jeg sier det ikke for å skremme; men fordi mange har startet oppdrett med en økonomi som ikke tillater det, og gått på en skikkelig smell. Og det er synd. For oppdrett koster mye! Det er veldig givende, men man må ha mye ledig tid til utstilling (avlsdyr bør absolutt stilles ut), kattunger og tid til å lære mer om rasen. Det er mye å sette seg inn i, og de fleste oppdrettere tar kurs for å lære mer. Det er også oppe til vurdering i NRR hvorvidt man skal måtte ta eksamen i kattehold før man får starte oppdrett, noe jeg håper går igjennom :)

Maine Coon er en flott rase, men med visse helsemessige utfordringer ifh tannkjøtt og allergier, som kan føre med seg ekstra utgifter. Men alle raser har noe de sliter med. Markedet varierer veldig, men generelt er det ikke så vanskelig å få solgt rasekatter, og maine coon er populære. Folk blir mer og mer bevisst på oppdretteren, så det gjelder å få et godt rykte. Vet om oppdrettere med dårlig rykte som sliter med salg.

Rent formelt må du søke stamnavn og være medlem i katteklubb for å bli oppdretter, dette koster ca 1500 kroner.

Endret av Marimma
  • Liker 1
Skrevet

Takk for et flott regnestykke, og jeg er helt enig med deg :)

Nei, jeg er ikke interessert i pengene, men heller nydelige katter, og masse søte små kattunger som jeg kan være med og oppdra. Muligheten til å dra på utstilling er også spennende. Min stakkars huskatt tror jeg nok ikke er noen utstillingskatt dessverre, hvis ikke hadde jeg vært på alle :fnise:

En eksamen hørtes egentlig ganske lurt ut, med tanke på de skrekkhistoriene jeg har lest her og hørt andre steder. Jeg skjønner ikke hvordan mennesker kan gjøre slikt og sove godt om natten!

Er det ikke sånn at NRR prøver å luke ut "feil" gener i forhold til typiske tann-og allergi-problemer? Mente jeg leste noe om det et sted også.

Skrevet (endret)

Takk for et flott regnestykke, og jeg er helt enig med deg :)

Nei, jeg er ikke interessert i pengene, men heller nydelige katter, og masse søte små kattunger som jeg kan være med og oppdra. Muligheten til å dra på utstilling er også spennende. Min stakkars huskatt tror jeg nok ikke er noen utstillingskatt dessverre, hvis ikke hadde jeg vært på alle :fnise:

En eksamen hørtes egentlig ganske lurt ut, med tanke på de skrekkhistoriene jeg har lest her og hørt andre steder. Jeg skjønner ikke hvordan mennesker kan gjøre slikt og sove godt om natten!

Er det ikke sånn at NRR prøver å luke ut "feil" gener i forhold til typiske tann-og allergi-problemer? Mente jeg leste noe om det et sted også.

Huskatter kan gjøre det flott på utstillinger, det er så liten konkurranse (stort sett de tre samme), så det er stor sjanse for å vinne hvis pusen er kjekk nok :fnise:

Ja, det er viktig å ha rett motiv for oppdrettet, for som du sier finnes det mange dårlige oppdrettere uten respekt for rasen eller moral for kjøperne. Det viktigste i avl er alltid å forbedre rasen - luke ut individer med helsemessige feil og samtidig holde innavlsgraden lav, og katten nærmest mulig rasestandarden. Maine coon er dessverre en av rasene med mest innavl, noe som er grunnen til at jeg sluttet med mco oppdrett. Maine coon er også, som følge av at den er populær, en rase med mange useriøse oppdrettere. Samme gjelder norsk skogkatt. Et godt alternativ er selvsagt import, men dette er en tolmodighetsprøve!

NRR har dessverre ikke mulighet til å gjøre noe slikt. Kattene må selvsagt gjennom en helseattest før parring, og dersom veterinæren skriver at den f. eks har hissig rødt tannkjøtt, vil NRR reagere på det. Dessverre er ikke NRR hva det engang var, og blir mer og mer et tulleorgan som ikke tar tak i konkrete problemer, men henger seg opp i småsaker. Forhåpentligvis vil dette bedre seg iløpet av noen år :-) Problemet er selvsagt at dersom en sykdom er avlet inn i linjene, tar det laaang tid å avle den ut igjen!

Edit: en god begynnelse er å være forvert, da får du sett hvordan det er å ha kattunger samtidig som du slipper å ordne med papirer ifh parring, fødsel, rekvisisjoner osv. Da er det selvsagt MEGET viktig å finne en oppdretter man stoler på, for det finnes mange forverter som har blitt behandlet dårlig. Mens man er forvert kan man gå kurs, lese i bøker og høre med erfarne oppdrettere for å sette seg inn i rasen. Er det en type oppdrettere som blir fryst ut av miljøet - er det oppdrettere som ikke "kan" kattehold og rasen sin. Heldigvis, for slik forsvinner mange som bare synes "denne rasen er så søt" oppdrettere. Utseende er det man faller for, men du skjønner nok hva jeg mener :jepp:

Kattunger er alltid stas, men i oppdrett er det også triste skjebner. Kattunger som dør til tross for intens flaskemating og veterinærhjelp, kattunger som får infeksjon og dør i tur og orden.. Mye vondt, men absolutt mer glede :) Det skjer selvsagt ikke ofte, men er noe man burde være mentalt forberedt på. Derfor er forsikring så viktig - hvem kan punge ut med 8000-15000 i keisersnitt? Eller 5-6000 i behandling av syke kattunger? :lete:

Endret av Marimma
  • Liker 1
Gjest BabyBlue
Skrevet

Oppdrett er mer en hobby enn en jobb. En dyr hobby... Anbefaler denne siden. Veldig godt skrevet om hva det vil si å være oppdretter og hva det krever av deg som person og økonomisk.

Men... Er ikke MC en ganske syk rase, sånn generelt? Har hørt mye dårlig om rasens helse.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til at du skal starte med oppdrett på din første MCO, hvis det var det du tenkte. Bruk heller noen år på å sette deg inn i rasen (og innen den tid er katten din for gammel).

Ellers vil lærekurven bli veldig bratt. Så kan du heller avle på din neste MCO, hvis katten er egnet.

AnonymBruker
Skrevet

Skal også sies at hele kjøpesummen på avlskatten ikke skal inn i regnestykket, heller ikke vanlig forsikring.

Skrevet

For å forsikre nervøse sjeler; kunne jeg aldri tenkt meg å avle på den første katten jeg skaffer meg innen rasen. En Maine Coon skal vi nok ha uansett, og jeg har fulle planer om å lære så mye jeg kan om den rasen først. Ikke minst se om det er en rase jeg orker å ha flere av i huset ;)

Det burde komme klart fram, med tanke på at jeg søker informasjon og erfaringer her før jeg i det hele tatt skaffer meg en Maine Coon :)

Men hvorfor skal ikke de summene inn i noe regnestykke? Det er utgifter/kostnader, og slikt hører hjemme i et budsjett.

AnonymBruker
Skrevet

Det var et avlsbudsjett, ikke et kattebudsjett. Hvis vi sier at normalpris er 7000 kr og avlsklasse er 9000 kr, så er det 2000 kr som inngår i avlsbudsjettet. De resterende 7000 kr har ikke noe med avl å gjøre. Samme med forsikringen, du forsikrer katten selv om den ikke skal brukes i avl.

Nå vet jeg ikke hva slags forsikring det var snakk om, og tar da forbehold om at dette er "standard forsikring".

• Liker 1
Skrevet

Okay, da er den delen ute av verden :)

Skrevet (endret)

Jeg fikk min første Maine Coon for 2 mnd siden og han er i dag 5 mnd. Jeg brukte lang tid på å sette meg inn i rasen og de forskjellige oppdretterne. Var innom hjemmesidene til oppdretterne utallige ganger. Så på kattene og kattungene og leste det de hadde lagt ut av informasjon. Oppdretterne avler for å få fram forskjellige trekk på rasen. Noen jobber for å få fram store katter, andre for store ører, tufser og boks, mens andre igjen avler for å utvanne rasen for innavl.

Anbefaler deg å ta en titt på denne hjemmesiden NO* Ni Liv Her står det veldig mye og informativ om selve rasen og oppdrett. Anbefaler også denne siden Maine Coon forum Her finner du også mye informasjon og en lang liste over oppdrettere.

Lykke til :)

Endret av The Duchess
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...