Gå til innhold

Trening

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har startet på Grete Roede kurs og har til nå gått ned nesten 5 kg, har lang vei igjen.

Jeg trenger tips til trening som hjelper meg å forbrenne mer og hjelpe meg slik at jeg kan få til et vekttap pr.uke på ca 1 kg .

Noen som har smarte tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lavintensitets-trening kanskje............Laveste intensitet på Friskis & Svettis over en periode på kanskje et halvt år kombinert m et bevisst kosthold. Svømming kanskje.....El rett og slett en tur i raskt tempo 2-3 g om dagen......Ifjor, da vi var uten bil en to-tre måneder før jul måtte vi gå uansett hvor vi skulle, til butikken, til toget.....overalt....D ble ganske mye gåing og vi måtte planlegge annerledes, men skal si vi så resultater på vekta..........Men eg. tror jeg Lasse er den rette til å svare på dette......

Gjest Ethereal
Skrevet

Du bør kombinere styrketrening med utholdenhetstrening. Gjennom styrketrening bygger du muskelmasse, og øker dermed forbrenningen, siden muskelvev forbrenner mer energi enn fettvev. I tillegg vil du merke at du blir fastere i fisken, som også er en positiv bieffekt. Slanking uten at du samtidig trener, vil bare medføre at du legger på deg igjen så snart den strenge kuren avsluttes.

Og det at lavintensitetstrening skal være effektivt for å forbrenne fett, er en hardnakket myte som stadig gjentas. Sorry, men for å ha en viss effekt, må også treningen ha en viss intensitet.

Gratulerer med vekttap og lykke til i kampen med å komme i form :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har drevet med styrke i ca. 1 år og da har jeg også hatt utholdenhetstrening (helsestudio Nautilus), synes det blir kjedelig i lengden - trenger noe som gir bra effekt som ikke er "skrotløfting"

Trente aerobic for ca. 10 år siden, men nå er det så mye nytt innen den fronten at en stakkar vet jo ikke hva som er hva. body pump og alt det der....

Skal ha oppfølgnig på Nautilus i morgen, kanskje de finner på noe lurt?!?

Skrevet

Og det at lavintensitetstrening skal være effektivt for å forbrenne fett, er en hardnakket myte som stadig gjentas. Sorry, men for å ha en viss effekt, må også treningen ha en viss intensitet.

Gratulerer med vekttap og lykke til i kampen med å komme i form :)

vel.. feil....

Den aktiviteten som trigger produksjon av gode hormoner og stoffer som kropp og hjerne trenger får man med lavintensitettrening. dvs opp til 50% av makspuls. Det som er riktig er at men forbrenner mer med høyere intensitet over samme tidsperiode.

Gjest Ethereal
Skrevet

Joda, det er nok sant, men allikevel hevder jeg at for å få synlige resultater mtp. vekttap, er det nok mer effektivt å høyne intensiteten. Jeg ser stadig vekk (og hører om) jenter som tror de kan daffe seg gjennom noen runder på SATS, for så ikke å skjønne at de ikke oppnår resultater...

Men selv om dette er ett av mine favorittemaer, skal jeg la saken ligge, og holde meg til fakta.

Skrevet

Manglende resultater kan skyldes mange faktorer....

Skrevet

Manglende resultater kan skyldes mange faktorer....

Gjest Ethereal
Skrevet

Joda, for eksempel den sjokoladen de samme jentene spiste da de trodde ingen så. "Kalorier som inntas når ingen ser det, teller ikke" ;)

Men for å ikke spore av diskusjonen helt fra det opprinnelige temaet, slutter jeg her ;)

Gjest Petruska offline
Skrevet

Grunnen til at lavintensitetstrening regnes for å være mest effektivt for fettforbrenning er blant annet fordi en større andel av de forbrente kaloriene ved slik trening kommer fra fett. Summen av forbrente kalorier er større ved høyintensitetstrening men størstedelen av de forbrente kaloriene kommer fra kroppens karbolagre, og muskelvev hvis karbolagrene er tomme, derfor går vinninga opp i spinninga på en måte. De tomme karbolagrene må jo fylles opp igjen.

Ang. produksjon av velværehormoner (som f.eks. endorfiner) er den optimal ved en treningsintensitet på 60-70 % av makspuls. Men denne produksjonen settes skikkelig i gang først etter ca. 20 min. (jfr. "runners high").

Hvis jeg hadde som mål å forbrenne mest mulig fett ville jeg holdt en moderat intensitet over en viss tid (f.eks. 50-60% av maxpuls i minst en halvtime), men det er faktisk et poeng det Ethereal sier, at intensiteten ikke må bli FOR lav. En pulsmåler er et bra hjelpemiddel for å sjekke at man er på ønskelig nivå. Etter hvert som man blir sprekere kan man også holde større fart på samme pulsfrekvens og får på den måten også mer ut av treningen.

Skrevet

Nyere forskning sier at man begynne rå forbrenne, samt produsere det gode kolesterolet ved 30 % av makspuls...

Skrevet

Har d ikke også noe å gjøre m at man v høyere intensitet, avhengig av treningsform, bygger mere muskler enn v lavintensitetstrening, og at muskler veier mer enn fett???

Gjest Petruska offline
Skrevet
Nyere forskning sier at man begynne rå forbrenne, samt produsere det gode kolesterolet ved 30 % av makspuls...

Ja, det tror jeg nok er riktig. Men det beste nivået for fettforbrenning ligger nok allikevel noe høyere enn ved 30% av maxpuls. :D

Har d ikke også noe å gjøre m at man v høyere intensitet, avhengig av treningsform, bygger mere muskler enn v lavintensitetstrening, og at muskler veier mer enn fett???

Egentlig ikke Chimp, treningstypen (altså hva man trener med) er mest avgjørende for om treningen virker anabol (muskeloppbyggende) eller ikke. Den typen trening som bygger mest muskler er jo vekttrening, og vekttreningens effekt har ikke nødvendigvis sammenheng med pulsvivået. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...