VesleBråka Skrevet 4. november 2003 #1 Skrevet 4. november 2003 Jeg synes Erna Solberg er den beste politikeren vi ha hatt på mange år, hun virker så reflektert, modig, rettferdig og trygg. Hun tørr ta opp tema andre ikke vil borti med ildtang, og hun gjør det på en svært god måte; hvor det ikke gjennomsyres at hun prøver å score billige poeng, eller henge ut noen. Hun prøver rett og slett å fikse på ting som ikke fungerer helt. Jeg er svært imponert over den damen. Noen som synes dette er urettferdig mot muslimer?
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #2 Skrevet 4. november 2003 heia erna!! men kristedommen må også moderniseres!! (og i det minste løsrives fra staten) likeverdig behandlig av religioner er noe jeg i aller høyeste grad savner her!
Gjest Halliburton Skrevet 4. november 2003 #3 Skrevet 4. november 2003 Erna Solberg er dyktig og hun har helt rett. Muslimer må lære og tilpasse seg det norske samfunnet og de lover og regler som finnes her. Men jeg er redd det er en så godt som umulig oppgave. H.
Saturn Skrevet 4. november 2003 #4 Skrevet 4. november 2003 Nei det syns jeg ikke er å være urettferdig mot muslimer. At kristendommen må moderniseres er ett tema som er oppe hele tiden.
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #5 Skrevet 4. november 2003 At kristendommen må moderniseres er ett tema som er oppe hele tiden. er det det? mulig.. tror i alle fall saken blir litt letter å svelge for muslimer dersom det tas opp sammen at begge religionene må moderiniseres..
VesleBråka Skrevet 4. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 4. november 2003 Denne gangen er det ikke modernisering av religion per se som er satt på agendaen, men hvordan man lever i forhold til religionen. Som at muslimer må innse og ta konsekvensen av at de ikke bor i Pakistan eller Tyrkia f.eks, men Norge, og at det betyr at en god del ting blir anderledes i livet deres. Mange tradisjoner fra hjemlandet kan ikke opprettholdes her, og det må de akseptere. F.eks at begge parter i et ekteskap har lik rett til skilsmisse. Mange muslimske land praktiserer ikke dette. Men hvis muslimer bor i Norge, må de tilpasse religionen til gjeldende lovverk. Mest av alt at når man er en minoritet i et land, vil ting nødvendigvis måtte bli anderledes enn før. Kristendom er jo majoriteten i dette landet, og får passet sitt påskrevet i utallige sammenhenger ellers. Kristendommen tilpasser seg kontinuerlig tiden vi lever i, selv om den er konservativ og litt treig som art. Vi har både kvinnelige prester og biskoper, og homofile prester, vi har allmenn abort osv. i Norge. Dette er noe kirkenorge har måttet godta.
Gjest care Skrevet 4. november 2003 #7 Skrevet 4. november 2003 Slev om jeg ikke stemmer Høyre, så digger jeg mennesker som tør si det ikke andre tør.. :blunke: Er enig med henne i denne saken
Ingeborg Skrevet 4. november 2003 #8 Skrevet 4. november 2003 Denne gangen synes jeg Solberg både har vært modig og flink til å formulere seg, det er ikke verst!
Pip Skrevet 4. november 2003 #9 Skrevet 4. november 2003 Synst Solberg her verkar både sakleg og ganske godt orientert - det er dei to punkta det ofte sviktar på når grupper/personar kjenner seg tråkka på. Så eg trur kanskje dei som protesterer ikkje heilt har fått med seg kva det er snakk om - høyrde ei på radioen som sa at 'Når Solberg seier me må modernisere oss, seier ho indirekte at me er ein gjeng med gammaldagse tullingar!' - det er vel ei overdriving...
VesleBråka Skrevet 4. november 2003 Forfatter #10 Skrevet 4. november 2003 Hørte det jeg også Pip, en dame som var professor eller noe (og muslim), hengte seg opp i overskriften "modernisere" og "islam", dreit i det faktiske innholdet, og tok seg en tur på viddene. Det er jo gjerne slik at hvis man ikke har konstruktive svar, så henger man seg opp i noe annet, og vrir og vender på det til folk glemmer hva utgangspunktet var.. det er ivertfall ett trinn over å ikke komme på noenting debatteknisk?? Så mye hets som politikere kommer med mot muslimer, anført av Carl I og Per, så burde muslimene klore seg fast i sjansen til å diskutere når noe saklig kommer på bordet.. ikke putte det i "vås"-boksen med en gang.
Pip Skrevet 4. november 2003 #11 Skrevet 4. november 2003 .. det er ivertfall ett trinn over å ikke komme på noenting debatteknisk?? ...veldig glad for dei to spørjeteikna dine! Eg må seie at det står større respekt av 'Desverre, dette har eg ikkje så klare tankar om at eg vil gå inn i ein debatt' enn det gjer av 'Åhå! Noko som gjeld oss - noko negativt!? Eg skal snakke litt om framandfrykt og undertrykking!' ...berre ein tanke.
VesleBråka Skrevet 4. november 2003 Forfatter #12 Skrevet 4. november 2003 Selvfølgelig pip, det var ment som spøk da. Ditt forslag kommer faktisk ganske langt oppe i trappa, og hører vel med til gruppen "fornuftig og saklig svar".. jeg mener fortsatt at nederst på lavmålsdebattrappen er: "eehh...tjaa...hmmm...dumdidum.." og nestnederst er: "snakke om noe annet som kan med velvilje ha noe med temaet å gjøre såvidt"
Pip Skrevet 4. november 2003 #13 Skrevet 4. november 2003 Selvfølgelig pip, det var ment som spøk da. Skjøna det, altså! Måtte berre kommentere det likevel...
Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #14 Skrevet 4. november 2003 Erna Solberg er ei tøff dame. Og denne saken har hun tatt opp med både mot og passe formuleringskunst. Jeg vet likevel ikke om jeg helt følger koblingen hennes, en det står respekt av måten saken tas opp på.
Gjest Infidel Skrevet 7. november 2003 #15 Skrevet 7. november 2003 Oppfordrer alle som er interessert i denne debatten og lese hva som står om den på Aftenposten sitt forum. Jeg legger ved link til debatten der. Der finner dere masse informasjon, ulike meninger og ikke minst linker med div. nyttige referanser. Litt ute i debatten blir det også interessant da flere muslimer kommer til for å utrykke sitt syn. Temaet har tydelig engasjert en mengde mennesker for tråden er lang, men det burde la seg gjøre å ta en kikk innom for å lære mer. Det kan absolutt anbefales. http://debatt.aftenposten.no/Item.asp?Grou...%20i%20Norge%21
Jen Skrevet 7. november 2003 #16 Skrevet 7. november 2003 Jeg er helt enig. I mange europeiske land blir det faktisk jobbet mye med dette. Det synes jeg er skikkelig flott. Det finnes mange europeiske muslimer, og det er viktig å skille det som er religion fra det som er tradisjon, slik at ikke alle som er muslimer forventes å ta til seg alle slags fremmede tradisjoner.
Gjest Infidel Skrevet 7. november 2003 #17 Skrevet 7. november 2003 En rekke gode artikler som debatterer modernisering og reformering av islam finner man her: http://www.faithfreedom.org/articles.htm#modernism
Gjest Infidel Skrevet 7. november 2003 #18 Skrevet 7. november 2003 Gå inn og debatter modernisering av islam med muslimer født og oppvokst i Norge, eller bare les for å se deres synspunkter: http://www.desi.no/Forum/toast.asp?sub=sho...id=5&tid=178234
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå